Terkini dan Sensasi

Khamis, 22 September 2016

Perancangan percutian kami

Assalamualaikum...(^ ^)

Mas memang jarang dapat bercuti, kalau dapat pun setahun sekali je. Itupun hanya mampu dalam Malaysia, luar negara masih belum ada rezeki. Tapi walau hanya bercuti dalam negara kena jugak buat perancangan percutian tu sebaik mungkin. Barulah dapat bercuti dengan seronok dan puashati!

Biasanya perancangan percutian ni Mas buat 2 atau 3 bulan sebelum. Mulanya kena pilih tarikh dan tempat yang sesuai, pastu kena tengok cuti husband. Kalau husband dapat cuti barulah survey penginapan, kereta sewa dan buat bajet. Semua ni kena buat awal sebab takut kelam kabut pulak!


Pemilihan destinasi biasanya Mas suka yang banyak tempat menarik untuk dilawati dan sesuai untuk kami sekeluarga. Maklumlah kami bukan cuti berdua je, bawak anak² kan. Pemilihan tarikh pulak Mas lebih suka pergi hari bekerja sebab tak ramai orang. Jadi takdelah sesak kalau kita nak jalan².

Hotel pulak Mas lebih suka pilih hotel bajet yang murah dan selesa. Biasanya bajet hotel untuk 1 malam bawah RM250. Lagipun kami campur anak dah 5 orang jadi kenalah sewa bilik keluarga yang ada 2 katil besar dengan harga yang berpatutan. Biasanya Mas akan tempah melalui Agoda atau booking.com je. Kat situ banyak boleh dapat hotel bajet dengan harga yang berpatutan. Pastu kita boleh tengok review pengunjung lain pasal hotel tu. 


Pastu yang paling penting sudah tentulah bajet, takde bajet camne nak bercuti kan? Jadi bajet perlulah mencukupi sepanjang percutian tu.. Seeloknya kita buat awal² bajet, berapa yang diperlukan untuk sewa hotel, sewa kereta, minyak dan tol, makan/minum, shopping dan lain². Bila ada bajet takdelah kita terlebih belanja dari duit yang kita ada. 

Sekarang Mas tengah sibuk buat bajet untuk percutian kami bulan 10 nanti. Destinasi dan tarikh dah pilih, macam biasa dalam Malaysia je. Pastu hotel serta kereta sewa pun dah tempah dan bajet pun dah buat. Moga semuanya berjalan lancar!

2 ulasan:

  1. bestnyaaaa....lama gak tak bercuti jalan2,tak keje pun dok umah je la en suami susah nak arrange cuti huuuhuu...

    BalasPadam
  2. Pertengahan tahun ni pergi bercuti ke kundasang. Best juga sekali sekala bercuti.

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com