terkini dan sensasi

Isnin, 31 Julai 2017

Misi basuh dan kemas

Assalamualaikum...(^ ^)

Fuhhhhh makin dekat nak bersalin ni makin berdebar pulak rasa, nak² bila dah sibuk buat macam² persiapan ni. Masa nilah kepala dok fikir semula camnelah sakit bersalin tu, hahahaa maklumlah dah 5 tahun tak beranak kan? Aihhhhh tapi malas fikirlah bab tu, doa moga dipermudahkan dan selamat je. Sekarang kita fikir bab persiapan yang tak lengkap² lagi ni!


Hari minggu lepas misi membasuh dan mengemas barang² untuk kegunaan diri sendiri dan baby nanti. Selongkar balik apa yang guna masa Airis dulu, tengok masih elok atau tak. Yang paling penting kelengkapan untuk penyusuan ibulah, takde semua tu susah nanti. Alhamdulillah botol² untuk pam susu, beg susu, ice pack, sterilizer dan pemanas susu masih dalam keadaan baik dan elok untuk guna. Jimat sikit, tak perlulah nak beli baru kan?

Cuma botol susu untuk baby belajar guna botol nanti je yang tak elok dah, maklumlah dah 5 tahun kan. Lagi pun memang tak bagus guna botol susu yang dah disimpan lama ni walaupun dari jenama yang bagus. Nanti bila nak ajar baby guna botol barulah beli, buat masa ni beli yang perlu dulu.


Pastu baju² kakak Airis pun Mas selongkar jugak dan pilih² baju mana yang sesuai untuk baby lelaki. Walaupun belum scan jantina tapi Mas pilih dan kemas untuk ikut naluri dulu. Jadi dapatlah 6-7 helai baju tidur dan baju harian yang rasanya sesuai dipakai oleh baby lelaki, pastu stokin pun dapatlah 4-5 pasang. Nanti dah betul² pasti jantina barulah beli untuk tambahan kan? Macam bedung, kain lampin dan barut baby tak perlu beli baru sebab yang lama masih elok. Selagi boleh jimat kita jimat kan?

Untuk persiapan diri Mas pulak masa pantang nanti ada jugaklah barang yang kena beli baru macam bengkung dan stokin. Bengkung lama turun temurun yang Mas pakai dari beranakkan Atikah dulu entah hilang ke mana, puas dah cari. Mas pakai bengkung yang lebar jenis tali lilit² zigzag camni, suka bengkung ni sebab selesa dan sedap pakai. Pastu akar kayu pun dah dapat cari penjual yang jual online, tunggu nak beli je. 


Haaaaa itulah misi Mas sepanjang 2 bulan mendatang ni selagi tak lengkap semuanya. Walaupun dah banyak kali beranak tapi setiap kali nak dapat anak baru mesti ada jugak benda yang kena beli kan? Tapi Mas bernasib baik sebab banyak barang² lama yang masih elok jadi misi basuh dan kemas jelah!

Sabtu, 29 Julai 2017

Lepat Pisang Berangan

Assalamualaikum...(^ ^)

Mas memang penggemar kuih Lepat Pisang, kalau dulu masa arwah mak masih ada memang selalu suruh dia buat. Boleh makan sampai berbiji²! Pastu bila dah kahwin dan ada anak yang jugak gemar makan kuih² tradisional ni, maka mamanya kenalah belajar buat. 


Senang dan kacang je nak buat lepat pisang ni tapi Mas kalah sikit bab nak membungkus tu. Jadi sebelum belajar buat, Mas belajar dulu cara² nak bungkus. Dah mahir baru minta resepi dengan adik dan cuba buat. Ikutkan mudah sangat caranya, tak perlu kongsi resepi pun ramai yang dah tau kan? Tapi atas permintaan seorang kawan Mas kongsikan jugak resepi Lepat Pisang Berangan versi Mas.

Bahan-bahan
Sesikat pisang berangan
2 cawan tepung gandum
Sesenduk gula pasir
Sesenduk gula merah
1 cawan santan pekat

Cara² membuatnya
1. Lenyek pisang sehingga betul² hancur dan tidak berketul. Nak kisar guna blender pun boleh tapi jangan letak air nanti aduanan akan jadi lembik.

2. Pastu masukkan santan, gula pasir dan gula merah. Kacau hingga sebati, kemudian masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit dan kacau aduan sehingga sebati. 


3. Bungkus lepat dalam daun pisang yang telah dilayur dan dipotong. Cara nak bungkus kalau tak tahu boleh tengok video di youtube, ada banyak. Pastu kukus lebih kurang ½ jam sehingga lepat masak. 

Haaaaa kemudian makanlah panas², memang tak sedar habis 5 biji. Selamat mencuba!


Jumaat, 28 Julai 2017

Tips rambut sihat dengan Serum Rambut FreshR

Assalamualaikum...(^ ^)

"Alaaaaa banyaknya rambut gugur, pastu berbau pulak tu. Apa nak buat ni, buntu dah!" Haaa korang pernah tak hadapi masalah camni, kalau pernah memang kena rawat² cepat tau. Jadi Mas nak kongsikan beberapa tips untuk penjagaan rambut, memang sangat berguna. Pastu nak kongsikan jugak satu produk serum rambut yang dapat atasi masalah ni, jom baca!

Tips elak masalah rambut gugur dan rambut berbau hapak


Masalah rambut gugur dan rambut berbau hapak ni bukan masalah baru dalam kalangan wanita, terutamanya mereka yang berhijab atau bertudung. Seperti yang kita semua sedia maklum, rambut ibarat mahkota bagi wanita. Apabila timbulnya masalah rambut gugur dan masalah rambut berbau hapak, maka ramai wanita akan runsing. Ini, Mas kongsikan beberapa tips untuk korang terutamanya golongan wanita berkerjaya dan memakai hijab/tudung bagi penjagaan rambut. Senang je tips ni, tak banyak modal perlu dikeluarkan. Korang baca sampai habis dan kongsi dengan kawan² jugak tau, sebab banyak tips² ni boleh cuba sendiri di rumah!


Tips penjagaan masalah rambut gugur

1. Gunakan sikat bergigi jarang 
Cuba cari sikat yang bergigi jarang. Dengan cara itu, ia tidak akan menarik rambut sepenuhnya seperti mana sikat normal. Bila rambut asyik sangkut je, ia akan mudah gugur. Untuk mengelakkan rambut gugur masa sikat rambut, apa kata cuba sapu serum rambut yang boleh melicinkan rambut korang. Contoh serum rambut sesuai ialah FreshR, korang boleh tengok di website www.freshr.my untuk info.

2. Hilangkan kusut rambut sebelum syampu
Sebelum membasuh rambut, pastikan ia disikat terlebih dulu supaya kekusutan pada rambut menjadi rapi. Jika korang syampu rambut semasa ia kusut, risiko untuk lebih banyak rambut gugur adalah tinggi. Jadi bila rambut dah tak kusut, senanglah nak syampu kan dan tak perlu nak tarik² rambut tu. Cuma sapu dan ratakan je.

3. Tocang rambut sebelum tidur 
Sebelum tidur, tocangkan rambut dan tarik penghujungnya ke tepi leher. Cara ini dapat mengelakkan rambut gugur banyak dan rambut tak kusut langsung selepas bangun tidur. Kalau korang tak tocangkan rambut tu, ada potensi masa bangun tidur rambut dah berterabur atas bantal/katil.

4. Makan makanan tinggi protein 
Ikan, kekacang seperti soya dan daging adalah sumber makanan yang tinggi protein. Ini kerana kebanyakan makanan yang mengandungi protein turut ditemani faedah B-12 yang baik untuk kekuatan dan pertumbuhan rambut. Selain mengambil pemakanan tinggi protein, korang boleh menyapu bahan² yang tinggi protein serta nutrien lengkap untuk rambut seperti Minyak Argan, Jojoba, Aloe Vera dan Minyak Kelapa Dara. Kalau nak beli satu² bahan ni, agak mahal dan susah nak jumpa kan? Jadi apa kata beli 1 produk yang ada kesemua bahan ni, korang boleh tengok produk FreshR di www.freshr.my.

5. Berhenti gunakan haba pada rambut
Elak keringkan rambut guna mesin pengering rambut. Haba panas akan buat akar rambut lemah dan boleh mematahkan rambut, biar je rambut kering dengan udara. Kalau nak lagi cepat, korang duduk depan kipas. Jadi takde haba, tapi angin dari kipas akan menolak air pada rambut dan membuatkan rambut lebih cepat kering.


6. Berhenti warnakan rambut
Pewarna rambut tentunya mengandungi bahan kimia di mana ia kemudian menyerap ke dalam helaian rambut sehingga ke akar. Lebih² lagi kalau korang ingin menukar warna rambut, ketika itu tukang rambut akan menggunakan sejenis kimia penanggal untuk proses bleaching.

7. Minum banyak air putih
Minum 4-8 gelas sehari air akan menyalur kelembapan pada rambut malah menggalakkan rambut supaya lekas tumbuh. Korang jugak boleh cuba gunakan FreshR sebab serum rambut FreshR boleh bantu mempercepatkan pertumbuhan rambut dan dalam masa yang sama menguatkan akar rambut sebab adanya kandungan Argan dan Jojoba Oil. 

8. Pakai minyak kuatkan rambut
Gunakan minyak natural seperti Minyak Argan atau kelapa untuk disapu pada kulit kepala mahupun keseluruhan helaian rambut. Tak perlu banyak, cukup sekadar 5-7 titik minyak untuk disapu rata ke seluruh bahagian kepala. Untuk penjagaan lebih baik, gunakan produk yang mengandungi pelbagai nutrien penting untuk rambut termasuk Argan Oil, Aloe Vera Extract dan jugak Virgin Coconut Oil. Korang boleh cuba produk FreshR untuk bantu kuatkan semula akar rambut, dapatkan info lanjut produk FreshR di www.freshr.my.

9. Jangan ikat rambut terlalu ketat
Gunakan getah lembut seperti getah yang diperbuat dari fabrik baldu. Harus diingatkan jugak sanggul tersebut jangan diikat terlalu kuat, jarakkan sedikit ikatan getah dengan kulit kepala supaya ikatan tersebut tidak akan menarik bahagian akar rambut sehingga membuatkannya lemah.

10. Basuh rambut selang 4-7 Hari
Basuh rambut 4-7 hari sekali kerana mencuci dengan kerap akan buat keadaan kulit kepala dan rambut jadi terjejas di mana syampu menarik keluar minyak semulajadi yang dihasilkan kulit kepala. Ingat, syampu pada bahagian kulit kepala dan elakkan menggosok syampu pada helaian rambut.


Tips penjagaan untuk elak rambut berbau hapak
Sebagai perkongsian dan manfaat tambahan untuk korang, di sini Mas kongsikan 7 tips mudah untuk mengatasi masalah rambut berbau busuk atau berbau hapak terutama bagi kalangan wanita yang berhijab atau bertudung. Senang je tips ni, tak perlu mengeluarkan apa² modal yang mahal pun.

Setiap folikel rambut mengandungi kalenjar sebaceous yang melekat padanya dan hasilnya kalenjar ini akan mengeluarkan minyak. Minyak yang banyak akan menyebabkan rambut dapat menangkap asap dan bau²an lain sekaligus membuatkan rambut menghasilkan bau yang kurang menyenangkan. Ada yang menyatakan keadaan psikologi seseorang jugak mempengaruhi pengeluaran bau rambut. Jadi kaum wanita terutamanya disarankan agar sentiasa menjaga kesihatan minda supaya tidak berfikiran negatif. Jom kita tengok apa 7 tips untuk mengatasi rambut berbau busuk.


1. Penggunaan tuala
Tuala memainkan peranan yang penting untuk mengeringkan rambut setelah kita mencuci rambut. Sebaiknya gunakan tuala yang lembut dan lapkan dari bahagian atas rambut sehingga ke bawah. Langkah ini hendaklah diulang beberapa kali dan kemudian biarkan rambut kering dengan sendirinya. Elakkan menggosok rambut dengan kasar dan pastikan rambut kering sebelum memakai sebarang produk atau memakai hijab/tudung. Boleh gunakan minyak rambut yang sesuai seperti FreshR sebelum memakai hijab/tudung. Dapatkan info FreshR di www.freshr.my.

2. Sikat dan sisir rambut
Buat yang jarang menyikat rambut tu eloklah selepas ni rajin²kan diri korang sikat dan sisir rambut. Aktiviti ini secara tidak langsung dapat memastikan akar rambut dan kulit kepala dalam keadaan baik. Semasa nak sikat tu, kalau rambut tersangkut di skala 4 atau 5 atau 6, korang boleh sapukan sedikit minyak atau serum rambut yang sesuai seperti FreshR. Serum FreshR bukan sahaja membantu menghilangkan masalah bau hapak di rambut, tapi dalam masa yang sama boleh membantu melicinkan rambut kerana terdapat bahan nutrien untuk rambut seperti Argan Oil dan jugak Jojoba Oil

3. Guna air sejuk
Ramai yang keliru dan salah faham tentang penggunaan air semasa mencuci rambut. Sebaiknya gunalah air sejuk untuk mencuci rambut dan bukannya air panas. Penggunaan air sejuk amat berkesan untuk mendapatkan kesegaran kulit kepala secara optimum.

4. Minum banyak air
Minum air putih yang banyak sekurang²nya 3 liter dan elakkan minuman berkafein seperti kopi dan nescafe. Pengambilan kafein yang banyak dikatakan boleh menyebabkan peningkatan suhu tubuh. Apabila suhu tubuh meningkat, maka rambut korang akan mula mengeluarkan bau daripada haba yang keluar dari liang roma di kulit kepala. Oh ye, dalam masa yang sama kalau korang nak sejukkan kulit kepala, boleh cuba sapu sedikit minyak serum rambut FreshR dan ratakan bagi meresap dalam kulit kepala. Selain ada Argan Oil dan Jojoba Oil, Serum Rambut FreshR jugak ada kandungan Minyak Pudina yang menyegarkan dan menyejukkan kulit kepala. 

5. Kurangkan makanan pedas
Bagi penggemar makanan pedas dinasihatkan kurangkan pengambilan makanan jenis ini kerana makanan pedas akan menggalakkan pengeluaran peluh. Peluh akan menyebabkan rambut berbau jadi kalau kebetulan korang keluar rumah ada makan makanan pedas², jangan lupa bawa FreshR Serum Rambut dalam beg. Senang, kalau kulit kepala dah mula gatal dan berbau tu terus sembur je sedikit kat kepala korang. Terus segar semula rambut yang berbau hapak tadi. 

6. Cuci rambut setiap hari
Untuk elakkan rambut berbau cucilah rambut setiap hari, kulit kepala jugak hendaklah dibersihkan dengan sebaiknya. Gunalah syampu yang mengandungi antibakteria. Selepas mandi, lap kering dan sapu serum rambut FreshR agar memastikan kesegaran rambut korang terjaga sepanjang hari. Serum rambut FreshR ni mampu bertahan sepanjang 12 jam dan rambut terus segar tanpa bau. 

7. Hindari stress
Stress boleh menyebabkan seseorang itu cepat berpeluh, jadi elakkan stress yang keterlaluan. Kalau korang stress, terus urut² sikit kepala sambil picit dan sapu sikit FreshR. Baunya yang wangi dan aroma pudina yang sejuk tu akan menyegarkan kepala. Secara tak langsung, masalah stress tu akan berkurangan dan rambut kembali segar. Jadi bila stress kurang, rambut segar, kepala ringan dan wangi serta prestasi kerja korang pun akan meningkat!


SERUM RAMBUT FRESHR : Merawat masalah rambut gugur dan rambut berbau hapak

klik gambar untuk order   

Ok , dari tadi Mas dok sebut pasal FreshR kan? Mesti korang tertanya² apa bendalah FreshR ni, meh sini nak cerita sikit. Baca hingga noktah terakhir tau!

Apa tu FreshR?
FRESHR adalah sejenis serum rambut yang mampu memulihkan masalah keguguran rambut, masalah kulit kepala panas, berkelemumur, rambut bercabang serta masalah rambut kering. FRESHR jugak bagus untuk rambut yang berbau, kulit kepala yang berpeluh, kulit kepala gatal, migrain dan untuk mengurangkan rasa stress. Ini kerana produk FRESHR mengandungi Ekstrak Semburi yang jugak dikenali sebagai Swertia Japonic. Ia berfungsi untuk merangsang pertumbuhan rambut baru dan jugak boleh mengelakkan keguguran rambut dan memulihkan sel rambut yang telah rosak. 

FRESHR mengandungi beberapa jenis minyak dan antaranya ialah Minyak Kelapa Dara. Ia membantu untuk melindungi rambut daripada kusam dan berbau yang terdedah kepada matahari. Ia jugak menyuburkan rambut dan boleh dijadikan sebagai conditioner kerana ia jauh lebih cepat meresap beranding dengan conditioner yang sedia ada. Selain itu, ia jugak berfungsi untuk menaikkan warna rambut sekaligus menyihatkan kulit kepala kita. Dengan adanya minyak kelapa dara, rambut akan lebih lembut dan tidak mudah kering. 

Minyak Argan jugak merupakan salah satu bahan yang digunakan untuk menghasilkan FRESHR. Seperti yang diketahui, minyak argan mempunyai banyak fungsi iaitu untuk mengurangkan masalah keguguran rambut dan sekaligus mempercepatkan pertumbuhan rambut yang baru. Ia jugak membantu menjaga kulit kepala agar selalu bersih dan menghilangkan kelemumur.

FRESHR jugak mengandungi gel lidah buaya atau dikenali sebagai Aloe Vera. Ia mampu menghitamkan dan memberi kilauan pada rambut serta membuatkan rambut kelihatan lebih sihat dan tidak kusam. Selain itu ia jugak mengurangkan kesan berminyak pada rambut kita. Kebanyakkan produk penjagaan rambut akan mengakibatkan rambut lebih berminyak namun fungsi gel lidah buaya di dalam FRESHR ini adalah untuk mengawal minyak pada rambut.

Selain itu, FRESHR jugak mengandungi Minyak Jojoba yang merupakan tumbuhan asli berasal daripada Arizona Selatan. Minyak jojoba membantu merawat masalah rambut kering dan dapat menghilangkan kelemumur di kepala. Ia jugak membantu meningkatkan pertumbuhan rambut dan mencegah rambut patah serta rambut bercabang. Hasilnya, rambut akan lebih kuat daripada sebelumnya dan tiada lagi masalah keguguran rambut.

    
  
FRESHR bukan sahaja memfokuskan kepada penjagaan kulit kepala dan rambut, malah ia dapat mengurangkan migrain dan stress seseorang. Ini kerana FRESHR jugak mengandungi Melaleuca Leucadendra ataupun dikenali sebagai Minyak Kayu Putih. Minyak kayu putih dapat membantu meringankan sakit² kepala atau pun pening dek kerana stress serta tekanan kerja harian. Bau ekstrak pudina yang menyegarkan daripada FRESHR jugak berkesan untuk mengelakkan rambut daripada berbau setelah satu hari melakukan aktiviti terutama sekali bagi kaum wanita yang bertudung. Ekstrak pudina jugak boleh membunuh kutu rambut sekiranya digunakan secara berterusan setiap hari. 

FRESHR merupakan produk pertama di Malaysia yang menggunakan kombinasi 5 jenis bahan asas untuk keperluan nutrisi rambut anda yang bukan sahaja mampu mengatasi masalah rambut, malah boleh melegakan sakit kepala, migrain dan juga stress. Jadi kalau korang tercari² satu produk yang ada kombinasi semua bahan² yang tinggi nutrien untuk rambut, FRESHR adalah jawapannya! 

Korang nak cuba FreshR? Ok jangan tunggu lama², klik laman web FRESHR di www.freshr.my atau terus order melalui talian +60173673630 (klik nombor guna phone dan whatsapp untuk pembelian)


TESTIMONI FRESHR









Khamis, 27 Julai 2017

Persediaan untuk berpantang

Assalamualaikum...(^ ^)

Bulan ni dah genap usia kandungan 7 bulan, fuhhh cepatnya masa. Lagi nak dekat bersalin ni lagilah macam² persiapan kena buat kan, untuk baby dan untuk diri sendiri semasa berpantang. 

Mas memang seorang yang mengamalkan pantang secara ketat, maklumlah dah diajar oleh arwah mak sejak anak pertama lagi. Kebanyakkannya Mas ikut pantang tradisional secara turun temurun yang arwah mak amalkan, kalau ikutkan memang rumit tapi bila diri dah terbiasa ia akan jadi ikutan. Bagi Mas memang bagus ikut cara arwah berpantang sebab walaupun umur dah dekat 40an Mas tak pernah alami sakit² badan, sakit² urat dan sakit kepala yang teruk.

Persediaan pertama Mas untuk berpantang ialah tempat bersalai. Haaa ni dari anak pertama tau Mas amalkan, 44 hari berturut² tanpa henti! Mas akan bersalai selama 2 jam iaitu waktu pagi dari jam 5-7 pagi dan waktu petang dari jam 5-7 petang. Masa ada arwah dulu berpantang kat kampung jadi bersalai memang guna api kayu. Sebulan sebelum Mas bersalin arwah abah dah kumpulkan kayu api dan siapkan katil untuk bersalai. Seksa memang seksa wooo, selama 2 jam dok atas api yang panas 2 kali sehari. Tapi demi nak sihatkan badan terutama bahagian dalaman, Mas sanggup! Lepas tamat tempoh bersalai 44 hari memang badan rasa sihat, segar, kuat dan urat² serta rahim semua dah pulih. 


Sebab itulah bila berpantang sendiri masa Airis tu Mas gigih jugak suruh husband buatkan tempat bersalai. Tapi tak dapatlah guna kayu api sebab susah nak carikan jadi Mas gunakan arang kayu je. Walaupun bukan kayu api tapi tahap kepanasannya tetap sama, 2 jam bersalai memang basah lencun dengan peluh. Tempat salai pulak Mas guna katil hammock husband. 

Pastu persediaan lain ialah bertungku dan minum air akar kayu, ini wajib diamalkan. Mas guna tungku tradisional tau, tungku batu sungai. Bukan tungku herba yang rebus² tu, tak berkesan sangat! Sedap guna tungku tradisional ni, bakar batu tu pastu bungkus dengan daun mengkudu dan kain tebal. Tahap kepanasannya lebih tahan lama dan berat batu tu boleh buat urat dan rahim cepat kecut.


Air akar kayu pulak Mas akan minum selama 60 hari, untuk kesihatan dalaman ni. Kalau dulu arwah mak yang selalu belikan, sekarang kena cari sendiri. Memang agak susah nak cari tapi Mas tetap usahakan, kalau tak minum rasa tak lengkap pulak tempoh berpantang tu. Minum panas², fuhhhhh syok dan berpeluh² badan.

Haaa itulah 3 persediaan penting Mas untuk hadapi tempoh berpantang, yang lain macam berurut dan jaga makan tu memang Mas amalkan jugak. Siapa kata berpantang sendiri tak boleh disiplin, janji kita kena kuat dan hendak buat. Kalau nak fikir bosan, malas dan tak mampu nak ikut memang tak. menjadilah kan? Nanti tanggunglah sakit² badan dan urat bila dah berumur.

Mas cakap dari pengalaman bukan memandai² ye. Ai nak badan macam Che Ta bila dah 40an nanti!

Rabu, 26 Julai 2017

You only need these advices for your property investment

Assalamualaikum...(^ ^)

Investing in property can be intimidating. Often thought to be a "rich-man’s game", ordinary people like you and me can benefit too. It basically comes down to strategy, as well as only implementing suggestions and ideas that suit you and your property investment needs. In this article we will break down some of the best real estate investment strategies and suggestions.


1. Location, location, location
As you can probably already guess, location is very important in ensuring the success of your Penang property investment. Whether you are buying the real estate for yourself, your family, to rent out or even to flip, it’s important to purchase in a desirable location. Even if you aren’t planning to sell anytime in the near future, if the day comes when you need to, you’ll wish you had chosen a better location in the first place. Good locations make a huge impact on the potential growth of the property as well as the price. Even though more desirable locations can come with a higher price tag, you will also be able to charge a higher rent. 

You may be wondering: What makes a good location? 
Well, for example if you’re purchasing a house to rent out, take a look at the surrounding businesses and neighborhood. Is the property near a good school? Is the property near a bus stop? Is there a grocery store within a reasonable distance? Things like these can make a huge difference in whether someone is willing to rent from you. If the location is less than ideal, does the property make up for it in amenities? If it’s 20 miles away from the nearest town, is it located on a nice amount of land? Does it have a pool or workout room to occupy residents? By taking all of these things into consideration, you will be able to choose the property right for you. 


2. Find a good property manager/real estate agent
Whatever the reason for investing in real estate, the real estate agent you hire to work with you is going to play a huge role in finding you a solid property. If you’re planning to rent out the property, hiring a good property manager to handle the day to day operations as well as to deal with the tenants is key. A good property manager should make your life as easy as possible, allowing you to focus on your own life as well as potentially investing in more real estate. 

Note: Most property managers are also licensed real estate agents. This means they should have at minimum a basic understanding of property laws, local and otherwise, as well as what your rights and duties as a landlord entail. Many real estate agents and property managers can also provide professional contacts that you might not otherwise have access to. 


3. Before you purchase, make sure to have the property thoroughly inspected
Ensuring the property itself is solid, before you purchase, can save a lifetime of hassle later down the road. Even if the property is cheap, factor in the cost of repairs to make sure you still come out ahead. Hire a good property inspector to check the age and condition of the entire property. In addition to an initial inspection, make sure your property inspector inspects the building at least once a year to ensure everything remains safe and functional for any prospective buyers or tenants. When conducting the yearly inspection, make sure to give the proper notice to any current tenants, saving any legal hassle. Take note of laws in your area that protect tenants against unlawful inspections. Happy tenants make your life easier. 

Standard inspection checklist items include: 
(i) Ensuring there is at least one working smoke alarm on each floor of the property, several spaced out on each floor if possible.

(ii) In addition to smoke detectors, there should be a functional carbon monoxide detector in any room that has a fuel-burning device in it.

(iii) Make sure that heating, water, electricity is adequate. Heating in colder regions is very important.

(iv) There should be several entry/exit points in houses, as well as at least one emergency exit in apartment buildings. In case of an emergency, tenants and residents should be able to evacuate the property as quickly as possible.

(v) Check to make sure all appliances are working properly and are safe to use. This generally includes at the minimum a stove/oven, refrigerator, shower, toilet and sinks. Also check all electrical components like outlets and cable jacks to make sure those work as well. 


4. Choose the type of property wisely
While houses can be a more attractive real estate investment, if your budget is thin, consider purchasing an apartment complex instead. There are pros and cons to both properties that you should take note of. Houses and other landed properties tend to be more expensive than apartment complexes, however can be in higher demand depending on the area. In addition, they also appreciate in value much more than apartments. On the other hand, apartments are ideal for renting out, and are generally a cheaper investment overall. It’s important to work with your real estate agent and find something within your budget that will suit your needs. 


5. Make your property attractive to potential tenants
This is really only applicable if you’re planning to rent out your newly purchased property. If this is your end goal, make sure to make the property as attractive as possible. This includes exterior as well as interior. It can mean repainting the outside of the building or working with a landscaper. It also means keeping the interior walls, primarily in the kitchen and bathroom, a soft neutral tone. You want the space to be inviting. It sometimes helps to picture yourself living in the property. If you wouldn’t want to live there, chances are any potential tenants won’t either. 


Hopefully this article helped you get a closer look at what all real estate investment entails. It can be a stressful industry for sure, but also an extremely rewarding one. If you think you’re ready to take on a new challenge, call your real estate agent today. 

Selasa, 25 Julai 2017

Promosi ke Hanoi City Vietnam dengan Traveloka

Assalamualaikum...(^  ^)

Setiap kali melancong apa yang kita perlukan selain bajet? Ye sudah tentulah tiket penerbangan dan hotel penginapan, kalau tak camne kita nak sampai ke destinasi dan bercuti dengan selesa kan? Pastu mesti kita nak pakej penerbangan dan hotel yang sesuai dengan bajet, barulah boleh rancang percutian dengan lebih sempurna!


Haaa sekarang korang tak perlu risau pasal semua tu, hanya muat turun Traveloka App dan sekelip mata masalah selesai. Jangan tak tau, Traveloka adalah pakar dalam pelancongan di Asia malah tawaran yang ditawarkan lebih hebat dari Matta Fair. Betul, Mas dah pernah tempah hotel dengan Traveloka. Memang sangat berbaloi dengan bajet dan banyak promosi menarik yang ditawarkan!
Lagilah sekarang Traveloka ada buat promosi hebat ke Hanoi City, Vietnam. Mas memang tak pernah ke sana, tapi dari apa yang Mas baca ia merupakan tempat pelancongan yang menarik. Hanoi City telah berusia 1000 tahun lebih, ia merupakan salah satu kota terbaik di Asia dengan kekayaan budaya, arkitektur yang megah, pemandangan indah dan keramaian kotanya. Ia jugak merupakan pusat kebudayaan Vietnam, banyak dinasti² Vietnam meninggalkan jejaknya di kota tersebut. Antara tempat² menarik yang boleh dilawati di Hanoi City adalah Hanoi Opera House, Hanoi Old Quarter, Pentas Wayang Air, Muzium Ethnology, Temple of Literature, Ho Chi Minh Mausoleum, Truc Bach Lake, Long Bien Bridge, Hanoi Botanical Garden, Vinpearl Water Park Royal City dan banyak lagi.



Haaa banyak tempat menarik di Hanoi City kan! Jadi berbalik pada promosi hebat Traveloka, sekarang terdapat potongan sebanyak RM188 untuk hotel dan penerbangan ke Hanoi City, Vietnam melalui Traveloka App. Promosi ini bermula dari 28 Julai 2017 (Jumaat) sehingga 30 Julai 2017 (Ahad), iaitu selama 3 hari. Fuhhh 3 hari je tau, jangan lepaskan peluang untuk diskaun menarik ni! 

Mas sertakan syarat² untuk promosi hebat Traveloka App ni:

1. Promosi hanya untuk penerbangan ke Hanoi City, Vietnam melalui Traveloka App sahaja.
2. Tempahan perlu dibuat terlebih dahulu dan dapatkan potongan harga sebanyak RM50 (menggunakan kod kupon SEALFLYHAN)
3. Setelah dapat pengesahan tiket, anda akan menerima email kupon potongan harga hotel sebanyak RM138. Jumlah mininum bagi tiket penerbangan mestilah RM150 dan hotel RM300 untuk 2 malam. 
4. Tempoh tempahan bagi tiket penerbangan : 28-30 Julai 2017 (Jumaat-Ahad)
5. Tempoh tempahan bagi hotel : Selepas menerima email setelah pembelian tiket penerbangan sah sehingga 31 Julai 2017.
6. Tempoh perjalanan : Bila-bila masa


Wowww memang mudah dengan Traveloka App, korang hanya perlu tempah sekarang dan melancong pada bila² masa. Jika kita bijak merancang percutian, pasti dapat jimatkan bajet dan dapat bercuti dengan seronok. Lagi pun harga terakhir yang ditunjukkan di Traveloka App adalah harga termasuk tax, tiada harga tersembunyi tau! Pastu Traveloka jugak adalah aplikasi yang boleh dipercayai di Asia Tenggara dengan 15 million muat turun. Haaa apa lagi muat turun sekarang Aplikasi Traveloka untuk promosi hebat ni, jangan teragak² dah!

Selain Hanoi City, Vietnam banyak lagi destinasi percutian menarik yang korang boleh pilih, hanya layari Traveloka. Pasti janjikan yang terbaik untuk anda!

Isnin, 24 Julai 2017

Bila bantu anak² buat kerja sekolah

Assalamualaikum...(^ ^)

Bila anak² datang kat Mas sambil bawa buku dan cakap, "Mama camne nak jawab soalan ni, tak berapa pandailah!" Fuhhhhh masa tu mamanya rasa nak masuk sekolah semula, belajar semua matapelajaran yang anak² belajar. Mana taknya apa yang anak² belajar sekarang makin susah, tak sama langsung dengan apa yang kita belajar dahulu. Zaman KBAT jadi mak² pun kena hebat jugak, haaaaa gitu!

Jadi nak tak nak Mas kena cuba jugak bantu, perah otak dan ingat kembali apa yang pernah belajar masa sekolah dulu. Walaupun tak sama tapi mama tak boleh mengalah kan, kena cuba dulu. Kalau soalan matapelajaran Bahasa Melayu ke, Sains ke atau Bahasa Inggeris ke bolehlah lagi tapi kalau soalan Matematik mulalah mama gementar semacam. Maklumlah mamanya ni kurang genius sikit ilmu Matematik ni, hehehee!


Tapi Mas usahakan jugak, kalau soalan agak senang dan masih ingat formula² tu dapatlah Mas cuba jawab. Kalau agak rumit Mas akan minta tolong pak saudara diaoranglah, iaitu abang Mas.  Whatsapp je kat dia gambar soalan Matematik tu sekelip mata je dia bagi cara² jawap, formula dan jawapan. Haaaaa dia memang genius Matematik, jadi legalah sikit dapat bantu anak sehingga termampu.

Memang diakui apa anak² belajar sekarang agak rumit, jadi kita kena jugaklah ambil tahu. Masa anak buat kerja sekolah kita turut sama sekali, tengok camne mereka jawab soalan. Masa tu kita dan anak boleh saling kongsi idea camne nak selesaikan soalan tu dan dapat jugak kita fahami. Mana tau adik² dia nanti tanya bentuk soalan yang sama bolehlah kita cuba bantu kan? 

Gitulah sekarang, mak ayah kena sama² sekolah macam anak² jugak. Hehehee!

Sabtu, 22 Julai 2017

Idea menulis entri

Assalamualaikum...(^ ^)

Korang rasa senang tak menulis entri di blog ni? Bagi Mas nak menulis tu senang, taip je tapi bab nak dapat idea menulis yang sering jadi masalah. Sekali idea tak nak muncul berjam² dok mengadap laptop atau tab pun tetap tak boleh nak tulis apa². Perahlah idea camne pun!

Ini sering terjadi kalau nak menulis entri peribadi atau santai², memang susah nak cari idea. Memang boleh tulis pasal anak atau keluarga tapi bosan jugaklah hari² entri camtu je kan? Sekali sekala nak jugak kita tulis entri yang bermanfaat dan boleh bagi pengajaran dan info berguna pada pembaca. Barulah kita boleh dipanggil penulis blog yang versatile dan banyak pengetahuan. Barulah pembaca seronok nak baca blog kita hari² kan?


Cuma berbeza kalau kita menulis entri berupa review atau entri kerja sebab semua bahan dah ada. Kita cuma perlu karang dan olah ayat supaya entri jadi menarik dan pembaca tertarik nak baca hingga ke noktah terakhir. Tapi janganlah copy paste semua bahan yang diberi, itu kira macam tangkap muat je. Berilah idea kita sikit dalam entri tu walaupun ianya entri kerja, barulah terbaik kan?

Psstu nak cari idea menulis ni takdelah susah sangat, cuma kita perlu rajin sikit. Macam Mas kadang tu malam sebelum tidur ada jugaklah fikir entri apa nak tulis esok, kalau dapat Mas tulis tajuk dulu siap². Esoknya baru fikir untuk tulis dan karang ayat! Kadang tu waktu memandu pun sempat jugaklah fikir, sampai je pejabat terus mengarang supaya idea tu tak lesap. Kalau buntu jugak Mas baca entri² lepas, baca blog kawan² atau baca akhbar, mana tau dapat idea ke dari penulisan² dalam tu. 

Banyak sebenarnya cara kita nak dapat idea menulis entri ni, kadang dari kehidupan seharian atau apa yang berlaku di sekeliling boleh dijadikan idea. Cuma kena pandailah menulis bagi menarik dan selitkan sedikit pengajaran yang bermanfaat! 

Jumaat, 21 Julai 2017

Jamuan Raya BSM 2017

Assalamualaikum...(^ ^)

Pastinya di pejabat korang bekerja tu tentu akan ada jamuan raya kan bila bulan Syawal, kira macam tradisilah. Tak lengkap pulak rasanya raya tu tanpa ada jamuan bersama² rakan sepejabat dan ketua kita. Yelah setiap hari masing² sibuk bekerja, bila ada jamuan camnilah dapat hilangkan stress dan eratkan hubungan silahturrahim antara semua. 


Macam kat bahagian Mas bekerja ni memang setiap tahun akan adakan jamuan raya, acara wajib di bulan Syawal. Setiap tahun AJK Kelab akan rancang segalanya baik dari segi tempat jamuan, jemputan dan juadah. Pastu setiap unit di bahagian akan turut serta buka gerai yang sediakan juadah yang sedap². Lagi meriah bila ada photobooth dan pertandingan untuk pelbagai kategori. 

Semalam sebagai penutup jamuan raya sekali lagi Jamuan Raya BSM diadakan, tema kali ni Kampungku Hipster. Fuhhhhh memang meriah bila Mas turun ke dewan, tengok² dah tersergam photobooth yang cantik ni. Memang ikut tema, kreatif sangat AJK yang terlibat. Apa lagi terus tak lepaskan peluang bergambar sakan, nama pun raya kan?




Bila melangkah masuk ke dalam dewan lagilah meriah, ada 8 gerai yang cantik² telah tersedia dengan juadah masing². Memang Mas tabiklah dekat semua yang terlibat, bertungkus lumus siapkan gerai supaya nampak cantik. Maklumlah siap ada pertandingan gerai tercantik tau. Selain tu ada jugak kategori gerai paling meriah dan gerai sediakan juadah tersedap. Ni antara gambar gerai² yang sempat Mas ambil, kreatiflah diaorang ni! 




Haaaaa memang seronok kan bila ada jamuan camni, semua dapat berkumpul dan makan bersama². Hilang segala penat bekerja bila dah borak² dan gelak ketawa, hubungan antara pekerja dan bos pun dapat dieratkan. Pastu pihak AJK siap jemput mantan Setiausaha Bahagian yang pernah berkhidmat dulu. Dapatlah jumpa 2 orang ex bos Mas ni, seronok sangat! 


Habis dah jamuan raya di bahagian Mas bertugas, kira semalam penutup tirailah. Moga dapat berjumpa lagi di Syawal tahun depan!





Khamis, 20 Julai 2017

Kawal anak² tu, kawal!

Assalamualaikum...(^ ^)

Bab anak² ni kadang² boleh timbulkan pergaduhan dengan orang sekeliling, baik jiran tetangga mahu pun adik beradik. Kenapa Mas cakap camni? Bukan apa sesetengah ibu bapa tak boleh terima orang lain tegur anaknya, walaupun anak itu dah buat salah. Bagi ibu bapa camni hanya mereka sahaja yang layak tegur dan marah anak mereka.

Perkara camni dah terjadi di kawasan perumahan Mas, dek kerana anak jiran bermasam muka. Ini kerana ibu bapa tak nak kawal sikap dan tingkah laku anaknya ketika bermain di luar, biarkan je. Sampai anaknya tiap² hari dok sepak bola masuk ke rumah jiran ni, kena pagar dan kereta tapi ibu bapanya buat tak tahu je. Akhirnya mereka bermasam muka, tak bertegur sapa langsung. Bagi Mas tak eloklah perkara sebegini terjadi, kita hidup berjiran jadi kena prihatin antara satu sama lain.


Haaa sebab itulah Mas kata bab anak² ni perbalahan pun boleh terjadi. Jadi kita kena kawal dan kawal anak², setiap masa tau! Macam Mas memang dah pesan kat anak², kalau nak main di luar jangan main dekat rumah orang. Jangan sepak bola atau baling barang² ke rumah orang, nanti kalau kena kita yang susah. Pastu Mas pesan jugak pada jiran² kalau mereka buat salah, tegur dan marahlah. Jangan sampai maki hamun dan lakukan perkara yang memudaratkan anak² Mas sudahlah kan?

Sebagai ibu bapa kita kena ada jugak sikap terbuka, terutama yang libatkan anak². Yelah bukan sepanjang masa kita boleh kawal tingkah laku anak² kita bila mereka di luar rumah. Mas pun kalau anak² jiran buat salah Mas akan tegur dan marah, pastu Mas maklumkan dekat ibu bapa mereka. Nak terima atau tidak itu terpulang pada mereka, takdelah nak jaga tepi kain orang tapi Mas tegur untuk kebaikan bukan kemudaratan! 

Kawal ye anak² kita, kawal. Sikap anak² tu mencerminkan kita sebenarnya!

Rabu, 19 Julai 2017

Reaksi 3A pada bakal adik

Assalamualaikum...(^  ^)

Tak lama je lagi Atikah, Arfan dan Airis bakal jadi kakak dan abang, jadi Mas sajalah tanya reaksi mereka bertiga. Lagi pun Mas cakap, "Ini yang terakhir mama mengandung tau, lepas ni takde nak adik dah ye. Mama nak tengok korang membesar je dan nak pasang badan pulak!" Hahahaa, alasan pasang badan mama tu tak menahan kan?

Mas tahu mereka bertiga seronok nak dapat adik tapi biasalah bila tanya reaksi tu berbeza². Masing² ada reaksi dan keterujaan tersendiri! Macam Atikah bila Mas tanya, "Kakak seronok tak nak dapat adik lagi ni?" Jawapan standard dia, "Ok je mama." Haaa gitulah, bukan dia tak seronok tapi mungkin sebab dia dah ada 2 orang adik jadi perasaan tu biasa² je. Jantina adik pun dia tak kisah sebab adik²nya dah sepasang kan? Tapi Mas tahu dia teruja nak jaga baby ni sebab kalau dengan sepupunya yang masih kecil tu dia seronok je melayan. Naluri kakak tu tetap ada!


Reaksi Arfan pulak memang dia seronok, lagilah dah teruja nak adik lelaki. Bila kandungan Mas dah nak 7 bulan ni, hari² dok tanya bila mama nak scan jantina. Tak sabar sangat nak tahu, nak ada geng main bola katanya. Cuma kalau ditakdirkan adik perempuan, Mas tak tahulah camne reaksi dia. Mau nangis tersedu sedan kot, hehehee! Insyallah, moga ada rezeki dia nak dapat adik lelaki. Pastu dia pun dah boleh harap jaga adiknya si Airis tu, walaupun kadang² banyak main dan gaduh je. 

Haaaaa si kakak Airis pulak camne? Yang ni memang terlebih seronok dan teruja sejak dia tahu Mas mengandung lagi. Boleh dikatakan hari² dok tanya bila adik nak lahir, tak sabar katanya. Jantina adik pulak dia macam tak kisah sangat, sebab kejap nak adik lelaki kejap nak adik perempuan. Pastu dialah yang banyak perancangan itu ini bila adik dah lahir nanti, macam² dia cakap kat Mas dan husband. Susun atur nak tidur pun dia dah tetapkan tau dan yang penting dia dengan mama tidur sebelah baby, babah tak boleh. Hahahaa, aura cemburu tu jelas terpancar!


Begitulah reaksi 3A ni tentang bakal adiknya, masing² tak sabar tu. Yelah kakak dan abang mana tak seronok nak dapat adik baru kan, walaupun mereka tak tunjuk perasaan tu. Yang penting rasa kasih sayang pada adik tu tetap ada!

Selasa, 18 Julai 2017

Pengalaman susukan anak

Assalamualaikum...(^ ^)

Apa yang penting bagi Mas bila dah melahirkan anak ialah mahu menyusukan bayi kita sepenuhnya dengan susu ibu sehinggalah umur anak 2 tahun. Mas dah ada 3 orang anak, tapi hanya Airis je yang menyusu badan lama. Masa Atikah dan Arfan hanya hingga umur 6 bulan sahaja sebab waktu tu Mas kurang dapat pendedahan tentang pentingnya penyusuan ibu.


Masa tu memang takde usaha langsung nak beli pam susu, takde pun simpan stok susu badan. Hanya susukan anak sepenuhnya sehingga umur mereka 1 bulan dan selepas tu terus ajar botol dan beri susu tepung sebab selepas 2 bulan dah mula bekerja. Waktu bekerja pun takde langsung dok pam susu, biar jelah susu membengkak sehinggalah waktu balik kerja. Bila dah ambil anak cepat² suruh dia menyusu sebab susu dah penuh sangat, haaaaa memang cetek ilmu masa tu. Masuk je umur anak 6 bulan susu dah mula tiada dan akhirnya kering. 

Pastu bila dah mengandungkan Airis Mas terus tekad nak susukan dia sepenuhnya sehingga umur 2 tahun. Semasa mengandung banyak Mas baca info² pasal penyusuan ibu, lagi pun kesedaran tentang kepentingan penyusuan ibu ni dah dititikberatkan oleh pihak hospital. Jadi masa tu terus siap sedia beli kelengkapan pam susu untuk simpan stok susu bila dah mula bekerja. Hari² memang konsisten pam baik di rumah atau pejabat, dan alhamdulillah berjaya susukan Airis sehingga umur dia 2 tahun. 


Untuk anak yang bakal dilahirkan ni pun Mas akan usaha sehingga berjaya susukan dia sampai umur 2 tahun. Set pam susu baru pun dah survey, nanti usia kandungan dah 7 bulan bolehlah beli. Kena beli yang baru sebab pam lama dah rosak, tapi takpe demi anak mama sanggup. 

Itulah pengalaman susukan 3 orang anak Mas dan bakal lalui pengalaman baru susukan bayi yang bakal dilahirkan nanti. Sebenarnya semua ibu boleh susukan anak mereka sehingga umur 2 tahun atau lebih, cuma kena kental dan kuat semangat. Kena jaga makan, jaga emosi, konsisten pam setiap hari dan yang penting nikmati pengalaman susukan anak tu dengan seronok. Setiap anak tak sama pengalamannya, yang penting kita tak putus asa dan yakin boleh!

Isnin, 17 Julai 2017

Baju raya dari Butik Color Blast

Assalamualaikum...(^ ^)

Cantik tak baju raya Mas ni, haaa mari Mas bagitau kat mana beli.


Sejak dah malas beli kain pasang dan tempah baju raya dengan tukang jahit, Mas hanya beli baju raya dah siap. Rasanya lebih mudah, nanti takdelah hadapi masalah baju tak siap atau tak menepati citarasa bila dah dekat nak raya. Lagi pun bukan mudah nak memilih tukang jahit yang sesuai dengan kita kan? Pastu anak² pun dah ramai, kalau nak beli kain pasang pastu tempah baju lagi memerlukan kos yang agak tinggi.

Tapi memilih baju yang dah siap ni bukannya mudah, kena jugak cari butik yang jual baju yang sesuai dan menepati citarasa kita. Pastu Mas pentingkan kualiti dan harga yang berpatutan, tak naklah beli yang mahal² sangat. Janji baju tu selesa dipakai, tahan lama dan kainnya berkualiti.



Jadi sejak 2015, koleksi baju² di Butik Color Blast menjadi pilihan Mas. Dah 3 tahun berturut² Mas beli baju kat butik ni, setakat ni memang puashati. Kat butik ni ada pelbagai jenis pilihan baju² seperti jubah dress, peplum, kebaya, baju kurung moden dan blaus. Harga yang ditawarkan sangat sangat berpatutan dan mampu milik, semuanya bawah RM100. Haaa jangan tak caya, memang murah!

Ini antara koleksi² baju yang Mas beli di Butik Color Blast ni, semuanya cantik² kan? Untuk Atikah pun Mas beli kat butik ini jugak sebab dia memang dah pakai baju saiz dewasa. Sebelum beli Mas akan tengok dan pilih dulu yang mana berkenan dekat website mereka, pastu barulah ke butiknya di Shah Alam untuk fitting saiz. 




Haaa mana tau kot korang berminat nak cuba koleksi baju² cantik dan murah di Butik Color Blast ni bolehlah beli secara online atau pergi sendiri pilih kat butik mereka di Shah Alam. Ada pelbagai pilihan design yang menarik dari saiz XS hinggalah XL. Pastu boleh layari laman media sosial mereka untuk tengok koleksi baju pilihan.


Alamat
D-3A-G & D-3A-1
Jalan Serai  Wangi H/16H
Alam Aveneu 1, Seksyen 16
Shah Alam, Selangor

Sabtu, 15 Julai 2017

HB rendah lagi

Assalamualaikum...(^ ^)

Sekali lagi HB ada masalah, kali ni agak rendah sangat berbanding sebelumnya. 13/7 lepas Mas ada check up seperti biasa, sebelum ke klinik memang doa harap takde apa² masalah. Sebenarnya ini kali pertama Mas ada masalah HB rendah, mengandung yang lepas² takde pun.

Timbang berat, tekanan darah dan ujian air kencing takde masalah pun tapi bila ujian HB terus kantoi. 9.5 je HB, memang rendah sangat. Terus nurse cakap kena ambil darah dekat makmal, ini ujian secara menyeluruh dan lebih tepat. Fuhhhhh mulalah seram sejuk badan ni bila dengar kena ambil darah, Mas kan fobia sikit dengan jarum ni. Tapi nak tak nak kena hadap jugak kan? 


Nasiblah hari tu urat bagi kerjasama yang baik, sekali cucuk je dah kena tepat pada urat. Kalau tak Mas memang masalah bab cari urat darah ni, kadang cucuk 2-3 kali pun darah tak nak keluar. Ujian darah ni dipanggil Full Blood Count (FBC), dia akan tunjukkan ketepatan HB dan samada kita ada anemia atau tak. Keputusan FBC Mas tetap tunjukkan HB yang rendah iaitu 9.9 je, tapi doktor cakap anemia takde. Tapi temujanji akan datang pada 1/8 kena buat lagi sekali FBC ni, huhuhuu! 

Bila dah ada masalah HB ni dapatlah Iron Tablet dan Obimin, tiap hari kena telan 3 biji. Masalahnya Mas memang tak boleh makan vitamin ni, bila makan mulalah pening kepala, loya, mual dan sampai muntah². Hadoiiiii memang tak larat nak hadap, tapi kalau tak makan camne nak tambah darah bagi HB cantik. Jadi kena jugak cari alternatif lain dengan ambil makanan yang boleh tambah darah. Sekurangnya ia dapat membantu kan?


Sekarang yang paling senang Mas lebihkan makan hati ayam, bayam merah + hijau dan brokoli, itu je yang senang nak beli. Lagi pun itu je yang boleh makan dan takde apa² masalah. Kurma dan kerang pun bagus, tapi Mas ni kurang sikit makan benda manis macam kurma tu dan kerang tak boleh makan sangat nanti kena cirit birit. Harap dengan makanan tambahan ni HB akan cantik bila check up bulan depan, tak sanggup dah nak tadah lengan kena cucuk jarum. Sakit wooooo!

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com