terkini dan sensasi

Jumaat, 15 Disember 2017

Dah ada geng main!

Assalamualaikum...(^ ^)


Seronok sangatlah kakak Airis sebab adik dah makin besar, dah ada geng main! Aiyra pulak dah pandai sangat dah, kalau kakaknya tu ajak main kemain menyengih je. Macam tahu sangat apa yang kakaknya cakapkan tu, kadang siap gelak². Tengoklah tu dah ajak adik main robot, padahal adik tu bukan reti pun. Tapi asalkan Aiyra gelak dia pun seronoklah!

Memang dia tak sabar pun nak tunggu Aiyra pandai meniarap dan merangkak, hari² tanya. Bukannya apa sebab tak sabar nak main dengan adik, sebab itulah selalu tanya. Kadang tu dia dok main masak² sebelah adik, kononnya adik tu pelangganlah. Comel je Mas tengok, yang si Aiyra tahu menyengih je!


Sekarang ni memang pantang kalau adik tu jaga, mesti nak ajak main. Kalau adik tidur siap suruh mama kejutkan sebab nak main dengan Aiyra. Sampai cakap, "Mama jangan tidurkan Aiyra, kakak Airis nak main robot dengan dia." Bila mama suruh main dengan abang, terus cakap tak nak sebab tak seronok. Hahahaa, dan² tu cakap tak seronok. Padahal dulu abang tulah teman main setiap hari, kalau abang tak nak main siap marah lagi. Dah ada Aiyra lupa terus ke abang! 

Tapi takpelah Mas layankan je, maklumlah orang seronok ada adik. Jadi buat masa ni adiklah segalanya, lupa dah abang kakak. Kalau main pun asyik bertekak dan bergaduh je, pening mama ni. Pastu yang paling tak menahan kadang abang kakak nak main dengan adik pun dia tak bagi. Adik Aiyra hanya kakak Airis yang punya, dah jadi geng main!

Seronok pulak bila tengok anak² camni, sejuk perut mengandung!


Khamis, 14 Disember 2017

Jalan² lepas pantang

Assalamualaikum...(^ ^)

Aiyra dah berumur 2 bulan 14 hari, tapi Mas masih terperap kat rumah. Padahal perintah berkurung 60 hari dah habis pun, tetap tak keluar kemana². Kalau keluar pun bawa Aiyra ke hospital atau klinik, tak pun pergi beli barang kat pasaraya. Itu pun boleh kira berapa kali je!

Bukan tak nak keluar jalan² atau bercuti tapi fikir Aiyra masih kecil masa tu, sekarang Aiyra pun dah besar 2 bulan lebih kan, takde dah risau nak bawak dia jalan². Pastu dia pun dah pandai menyusu guna botol, lagilah mudah nak kemana². 


Pastu disebabkan jugak anak² yang lain pun dah bising, cuti sekolah tak pergi ke mana². Nak habis dah cutinya tapi mereka pun terperap jugak kat rumah. Jadi dek kesian kat anak² dan mamanya pun dah bosan dok rumah, maka program jalan² pun dirancang. Bukan lama pun, 2 hari 1 malam je. Destinasi pulak tempat yang anak² boleh bersukaria dan seronok, walaupun sekejap. 

Sabtu ni lepas husband habis kerja kami akan ke tempat tu, nanti Mas bagitau tempatnya. Ahad petang baliklah, tak boleh lama² sebab malam tu husband bekerja. Harap perjalanan berjalan lancar dan dipermudahkan, anak² pun dah tak sabar nak pergi. 

Tak kisahlah percutian singkat pun asalkan anak² gembira kan, itu yang penting.

Rabu, 13 Disember 2017

Demi jaga perut si Aiyra

Assalamualaikum...(^ ^)

Bila kita menyusukan anak dengan susu ibu sepenuhnya, perkara utama perlu dijaga sudah tentu pemakanan. Memang tak boleh makan sebarangan sebab dari apa yang dimakan akan jadi air susu. Kalau tersilap makan dan ada kesan sampingan, mesti bayi kita pun akan kena jugak.


Macam Mas memang bab makanlah paling dijaga, risau anak kena kembung ke atau sakit perut. Biarlah Mas tahan nafsu makan sikit, janji anak tak sakit. Lagi pun dapatlah Mas berdiet sikit sebab takde makan pedas, lemak dan makanan yang kurang berkhasiat. Pastu makanan pun semua masak sendiri untuk jamin keselamatan dan kebersihannya.

Walaupun dah habis pantang 44 hari, Mas masih amalkan makan menu² pantang. Setiap hari kalau sarapan minum milo kosong panas dengan roti gandum, pastu kena ada sebiji buah epal merah atau hijau. Untuk tengahari pulak Mas masak Grilled Salmon dengan tomato ceri dan sayur brokoli + lobak. Itulah menu setiap hari demi jaga perut si Aiyra. 

Tak bosan ke? Bagi Mas tak pun sebab Mas suka menu camtu, sedap dan sihat! Pastu Aiyra pun boleh kongsi khasiat sihat tu.




Selasa, 12 Disember 2017

Gigih mengepam demi Aiyra

Assalamualaikum...(^ ^)

Tengoklah si debab ni, walaupun baru umur 2 bulan lebih tapi kuat menyusu tau. Kalau ikutkan anak² Mas yang perempuan takdelah kuat sangat menyusu, yang lelaki je menyusu banyak. Tapi Aiyra ni lain, mungkin sebab dia lahir besar kot?


Sekarang sebelah siang Mas dah bagi dia menyusu guna botol, sebab nak biasakan bila dah ke taska nanti. Pastu nak jalan² pun senang! Jadi bila dah guna botol lagilah kuat dia menyusu, mula² bagi 2oz setiap 2 jam tapi sekarang dah 3oz. Kadang tak cukup 3oz tu, macam nak kena bagi 4oz pulak.

Fuhhh memang Mas kena gigih mengepam setiap hari, paling kurang 2 atau 3 kali. Pastu tiap kali mengepam tu sekurangnya kena dapatkan 6oz paling sikit dan paling banyak 8oz atau 10oz. Tapi setakat ni setiap sesi mengepam biasa dapat 6oz je, kalau sebelah pagi dapatlah 8oz. Susu tak berapa nak meriah sangat, mungkin sebab faktor umur kot. Bab makan tu takdelah Mas diet sangat, makan jugak nasi sekali sehari. Kalau tak makan lagi sikit susu, huhuhuu!


Buat masa ni kalau mengepam memang stok cukup untuk 2-3 hari je, tak boleh langsung nak simpan banyak² sebab si debab tu demand dia tinggi. Kadang masuk hari ketiga stok dah tinggal satu bekas je, jadi kena gigih lagi pam nak kumpul stok untuk 2-3 hari lagi. Camtulah setiap hari demi Aiyra!

Tapi bab mengepam ni memang kena gigih dan konsisten, tak boleh langkau waktu pam tu. Pastu janganlah stress masa pam tu kalau dapat sikit susunya dari biasa, kena fikir positif. Makan dan minum pun kena banyak, lebihkan susu dan ambillah milk booster. Doa dan yakinlah jugak susu tu akan sentiasa banyak dan mencukupi untuk anak kita, Insya Allah pasti boleh. Mas memang amalkan semua ni supaya dapat susukan Aiyra sehingga umur 2 tahun.

Isnin, 11 Disember 2017

Gegar Vaganza 4 : Minggu Separuh Akhir

Assalamualaikum...(^ ^)

Hurmmm rasa macam hambar je Konsert Separuh Akhir GV4 semalam, macam banyak je kekurangan. Semua peserta kurang menyerlah dalam persembahan, pastu sesetengah tu vokal macam lain macam je. Langsung tak kena dengan lagu!

Setelah pengumuman Ada Lagu Ada Lagi dibuat, Syura tersingkir. Mas memang dah jangka samada dia atau Tia Jinbara, sebab kedua² kurang menyengat. Persembahan macam serba tak kena je, suara pun agak tak menjadi dan lagu pulak jadi tak sedaplah. Patutnya depa berdua tersingkir tapi nasib menyebelahi Tia, berjaya jugak ke Konsert Akhir.


Yang agak baik persembahan semalam Aishah dan Liza Hanim, walaupun ada masanya bila menyanyi tu vokal mereka agak lari. Bila tarik nada tinggi tu agak nak terkucil jugak. Hazami pun konsisten dan vokalnya pun dapat dikawal dengan baik, mungkin sebab tu dia dapat markah paling tinggi.

Tahniah pada 6 peserta yang berjaya ke pentas akhir, tak sabar nak tahu siapa bakal bergelar juara. Di final nanti macam biasa mereka akan menyanyikan 2 buah lagu, satu lagu solo dan satu lagu battle. Lagu solo bertemakan Berani Ke Idok 2.0, manakala lagu battle bertemakan genre rap. Tapi untuk battle peserta belum ditetapkan lagi akan berganding dengan siapa, kena tunggu Konsert Akhir nanti!


Lagu Solo
Aishah | All By Myself (Celine Dion)
Liza Hanim | Meniti Titian Usang (Search)
Firman | Drama King (Meet Uncle Hussain ft Black)
Hazami | Bahagiamu Deritaku (Hafiz Suip)
Lan Kristal | Romancinta (Mojo)

Battle
Aishah vs ? | Supergirls (De Fam)
Hazami vs ? | Amboi (Altimet)
Firman vs ? | Tepi Sikit (Sleeq ft Joe Flizzow)

Rabu, 6 Disember 2017

Alhamdulillah jantung Aiyra sihat

Assalamualaikum...(^ ^)

Mula² doktor pakar cakap pasal masalah jantung Aiyra, Mas agak terkejut jugak dan tak tahu nak cakap apa. Walaupun melalui penerangan doktor masa tu masalah tersebut bukanlah serius tapi bila dengar bab jantung siapa yang tak risau kan? Lagi pun Aiyra masih kecil nak hadapi semua tu!


Mas cerita lebih lanjut, masa baru lahir doktor pakar kanak² ada bagitau kat jantung Aiyra ada 2 lubang. Satu kat saluran darah ke jantung kiri dan satu lagi kat saluran ke paru² dia. Tapi doktor kata lubang tu bukanlah besar, ianya normal berlaku pada bayi baru lahir. Nanti bila dia dah besar lubang tu akan tertutup sendiri. Cumanya bila Aiyra berumur 2 bulan, kenalah buat pemeriksaan lebih lanjut. Jantung Aiyra perlu di scan secara menyeluruh, ini untuk pastikan samada lubang tu dah tertutup atau belum. 

Jadi pagi tadi kami bawak Aiyra ke Hospital Serdang untuk temujanji scan jantung. Sebelum sampai ke hospital tu berharap sangat urusan scan berjalan lancar dan jantung Aiyra sihat sepenuhnya. Fuhhh berdebar² jugaklah melangkah kaki ke hospital, bukannya harap yang tak baik tapi biasalah perasaan kita sebagai mak kan? Hanya ibu² je yang memahami rasa tu!

Setelah hampir 2 jam menunggu tibalah masa jantung Aiyra akan di scan. Cara scan jantung ni sama macam doktor scan perut ibu mengandung, kita boleh nampak keseluruhan jantung tu. Proses scan berjalan lancar walaupun ada masa Aiyra mengamuk jugak, sampai terpaksa susukan dia nak bagi tenang. Lama jugak masa diambil sebab doktor kena scan keseluruhan jantung Aiyra, yelah kan nak dapatkan keputusan yang tepat. 


Alhamdulilah setelah selesai proses scan doktor terangkan jantung Aiyra sihat dan tiada dah 2 lubang yang terbuka kat saluran tu. Fuhhhhh leganya rasa bila dengar doktor cakap camtu, syukur sangat Allah permudahkan segalanya. Cuma kena ada satu lagi proses scan semasa dia umur setahun nanti, bulan 12 pulak kena datang. Kalau masa tu jantung Aiyra sihat dan tiada masalah, dah tak perlu buat scan lagi. Maknanya jantung Aiyra dah 100% sihat!

Tunggu temujanji umur Aiyra setahun pulak, harap semuanya baik jugak!

Selasa, 5 Disember 2017

Selesai urusan anak bujang

Assalamualaikum...(^ ^)

Sebenarnya dari umur 7 tahun lagi dia dah nak bersunat, tapi kami tak benarkan. Bukannya apa, Mas nak dia lalui zaman kanak²nya lama sikit, biarlah main puas² sebagai kanak² dengan riang gembira. Nanti dah bersunat dan dah dewasa, mesti malu dah nak main macam budak². 


Pastu cadangnya tahun lepas nak sunatkan dia tapi disebabkan cuti Mas tak berapa mencukupi, kami tangguhkan dulu. Yelah, sekurangnya kenalah ambil cuti 2-3 hari nak jaga dia kan? Jaga makan dan pergerakan dia, maklumlah anak² ni kalau takde mak bukannya pandai sangat. Bila dah ditangguhkan tu sibuklah dia cakap, "Tak kira tahun depan Arfan nak bersunat jugak, ramai kawan Arfan dah buat. Malulah kalau darjah 6 tak bersunat lagi." Hahahaa, tahu pun malu bersunat lambat!

Jadi tahun ni kami tunaikan kewajiban tu, ada budak dah tak sabar nak jadi dewasa. Bulan Disember tarikh pilihan kami sebab masa tu Mas masih cuti bersalin. Senanglah nak jaga dia bila mama ada, takdelah dia terkial² sendiri nanti. Setelah kami cari klinik yang sesuai tarikh 3/12 jadi pilihan sebab masa tu Mas dah habis pantang 44 hari, jadi mama dah kuat nak jaga anak berpantang sunat pulak.

Alhamdulillah, selesai dah urusan anak bujang tu. Masa buat sikit pun dia tak menangis, tak sakit langsung katanya. Yelah, Mas risau jugak sebab dia tu terkenal dengan sikap hati tisunya tu. Kadang gaduh sikit dengan adik pun menangis, jadi manalah tahu bersunat pun menangis kan? Tapi ternyata dia kuat dan tahan sakit. 


Hari ni dah hari ketiga, setakat ni dia dah nampak sihat. Dah boleh pakai seluar, jalan pun dah laju dan dah boleh mandi jugak. Cuma Mas suruh dia jaga luka tu betul², kena bersihkan setiap hari dan letak minyak gamat supaya luka cepat kering. Walaupun dia agak takut² nak buat tapi mama paksa jugak, kalau tak camne nak cepat baik. Pantang makan pun Mas masih suruh dia jaga, tak boleh makan sebarangan terutama benda² gatal nanti gatal pulak lukanya.

Haaaaa dewasa dah anak bujang mama, boleh jadi imam dah ni dan boleh mengurat awek dah. Hahahaa, tak sabar nak bermenantu ke mama tu!

Isnin, 4 Disember 2017

Gegar Vaganza 4 : Minggu Suku Akhir

Assalamualaikum...(^ ^)


Alaaaaa abam Aqasha dah tersingkir, takde dah penyeri kat GV4. Ni yang takde mood nak tengok dah, hahahaa! Apa pun tahniah pada Aqasha berjaya ke peringkat suku akhir, walaupun ada segelintir cakap dia patut dah keluar awal. Tapi semalam memang dia kurang berjaya sampaikan lagu MLTR tu dengan baik, juri pun tak berpuashati.

Mengenai persembahan semalam Aishah tetap terbaik bagi Mas, suara dia memang sedap walau nyanyi lagu apa sekali pun. Mulanya Mas pun ingat dia tak boleh bawak lagu Tergantung Sepi tu, tapi jangkaan Mas meleset. Sedap sangat dia nyanyi dan vokal power betul. Macam dah tau je siapa calon juara kan? Liza Hanim pun tak kurang hebatnya semalam nyanyikan lagu Warkah Untukku, sedap jugak. Dia pun calon juara jugak tu!


Peserta lain pulak biasa² je, kena terus kekalkan momentum di konsert separuh akhir nanti jika nak ke konsert akhir. Tugasan lagu pun dah makin mencabar minggu depan, mereka kena nyanyikan 2 buah lagu. Satu lagu bertemakan Goyang Kaki Goyang Tangan iaitu lagu bergenre rancak, satu lagu lagi bertemakan Runut Bunyi iaitu OST dari filem. Haaa jadi 7 orang peserta ni kena berentap dan buat yang terbaik di konsert separuh akhir nanti. Selangkah lagi nak ke final!

Inilah 2 lagu tugasan untuk mereka nyanyikan.

Aishah | River Deep Mountain High (Tina Turner) & Keranamu Kekasih (Ila Sabri)
Liza Hanim | Kesal (Ella) & Jagalah Diri (Jaclyn Victor)
Syura | Dokter Cinta (Dewi Dewi) & Cinta Antara Benua (Arni Nazira)
Firman | I Feel Good (James Brown) & Menanti Sebuah Jawaban (Padi)
Hazami | Getaran (Famiza) & Hello (Lionel Richie)
Lan Kristal | Kalis Rindu (Elyana) & Ukiran Jiwa (Awie)
Tia Jinbara | Hukum Karma (Wings) & Isabella (Search)

Jumaat, 1 Disember 2017

Pembelajaran pun bermula

Assalamualaikum...(^ ^)

Sempena hari baik dan Aiyra pun dah masuk umur 2 bulan Mas pun tekad nak mula ajar dia menyusu gunakan botol. Maka hari ni pembelajaran pun bermula, keluarkan segala kelengkapan yang ada. Nasiblah botol² untuk simpan susu masa Airis dulu elok lagi, jadi bolehlah gunakan semula. 


Mula² Mas pam 3oz untuk Aiyra hisap, agak² cukuplah untuk dia yang baru umur 2 bulan. Masukkan je puting botol tu ke mulut dia terus dihisap tanpa fikir panjang, haaa kagum mama dia kejap. Mudahnya Aiyra terima puting botol, takde pun buat muka pelik atau macam loya² ke. Tapi hanya habis dihisapnya 1½oz je dan terus tidur dengan lena. Fuhhh lega mama, Aiyra pandai menyusu botol dengan jayanya.

Selepas bangun tidur waktu tengahari tu Mas bagi lagi baki yang 1½oz tu. Tapi masa tu dia tolak² jugak puting susu tu dengan lidah, mungkin rasa lain macam sebab lepas bangun tidur kot? Tapi Mas cuba jugak pujuk, selepas 5 minit camtu dia menyusu dengan elok dan habis baki susu tu. Yeayyy berjaya lagi Aiyra menyusu untuk kali kedua!

Kali ketiga Mas bagi bila dia bangun tidur jam 5 petang, masa ni Mas panaskan 2oz je. Laju je dia habiskan 2oz susu tu, dah nampak macam serasi dah. Jadi pembelajaran untuk hari pertama berjaya, alhamdulillah Aiyra bagi kerjasama yang baik. Selepas jam 6 petang barulah Mas bagi direct feeding kat dia, haaa kemain gelojoh hisap. Rindulah tu, hahahaa!


Harap pembelajaran untuk hari kedua esok berjaya jugak, sekurangnya 2 minggu Mas nak bagi dia masa untuk betul² serasi. Jadi bermulalah jugak rutin penyimpanan stok susu untuk Aiyra minum pada sebelah siang, harap susu meriahlah. Mama pun kena konsisten pam, tak boleh stress, kena jaga makan dan kena usaha keras untuk simpan stok. Moga berjaya susukan Aiyra sepenuhnya dengan susu badan sehingga dia 2 tahun!

Khamis, 30 November 2017

Nur Aiyra Annasya : 2 bulan

Assalamualaikum...(^ ^)

2 bulan dah si Aiyra ni, pantas betul masa berlalu. Makanya tinggal 3 bulan lagi Mas akan bercuti, alaaa ni yang malas ni. Rasa nak cuti lama lagi, syok pulak duduk kat rumah jaga anak².


Dah masuk umur 2 bulan ni Mas akan mula ajar dia menyusu gunakan botol, kena ajar awal supaya senang bila dah bekerja nanti. Kadang setengah bayi ni mudah nak ajar, kadang ada yang susah. Tapi anak² Mas kesemuanya mudah dan cepat pandai, jadi memang tak susah nak ajar. Esok bermulalah cabaran tu, harap sangat Aiyra dapat bagi kerjasama. Tapi guna botol ni cuma sebelah siang je, malam dia akan direct feeding seperti biasa. Ini nak mudahkan masa kat taska nanti je! Insya Allah dalam masa 2-3 minggu mudahan dia akan pandai menyusu guna botol. 

Perkembangan tumbesaran Aiyra pulak alhamdulilah baik, membesar dengan sihat. Berat pun rasanya dah 5 kilo tu, sebab setiap kali dukung atau pangku dia naik lenguh satu badan. Menyusu pulak masih susu mama sepenuhnya, kuat menyusu sebab kalau malam tu 3-4 kali jugak dia bangun. Ragam pulak macam biasalah dah makin banyak, maklumlah orang dah makin besar. Cuma takdelah dia meragam teruk², biasa menangis beria sikit kalau nak tidur. Nak mama ada dekat dengan dia kalau tidur tu, kalau rasa mama takde mudahlah dia terjaga. Pastu berbedung pun tak nak dah, kalau dibedung mau dia meraung macam kena cubit. Yelah orang dah besar kan, hehehee!


Kepandaian dia pulak dah umur 2 bulan ni dah mula nak mengiring, kalau letak atas tilam tu pandai dah sikit². Pastu main² dengan kakak abang dah pandai, kalau diagah tu kemain gelak dan senyum. Nak masuk jari dalam mulut pun reti dah, cuma tangan tu masih tergenggam. Kalau dah pandai buka genggam tu nanti mesti dapat masuk ibu jari dalam mulut. Jadi mama pakaikan sarung tangan, dihisapnya sarung tu pulak. Hehehee! 

Kesihatan pulak takde masalah jugak, hari tu dah buat ujian pendengaran dan alhamdulilah baik. Nanti 6/12 ada temujanji Pediatrik Cardio, ini sebab masa dia lahir tu doktor pakar kanak² ada kesan bunyi sikit kat jantung dia. Jadi bila dah umur 2 bulan kena buat follow up untuk periksa semula, takutlah masalah tu berlanjutan. Harap sangat keadaan tu tak berlanjutan dan jantung Aiyra sihat, Insya Allah!

Moga terus membesar dengan sihat Nur Aiyra Annasya!

Rabu, 29 November 2017

Filem Hacksaw Ridge : Pengorbanan di medan perang

Assalamualaikum...(^ ^)

Setiap kali filem Hacksaw Ridge ni disiar ulang kat Astro Fox Movies mesti Mas tak lepaskan peluang, terkesan kat jiwa setiap kali menontonnya. Setiap kali tengok keberanian dan pergorbanan si Doss tu menyelamatkan rakan²nya di medan perang memang tersentuh jiwa, dia tak kisah langsung pasal keselamatan nyawanya. Baginya asalkan rakan² dia terselamat, itu dah cukup bermakna bagi dia.


Berdasarkan kisah benar Prebet Desmond Doss menyertai tentera sebagai anggota perubatan dengan niat untuk membantu anggota² yang tercedera di medan perang. Tapi niat baiknya disalah ertikan dek kerana hanya tidak mahu menggunakan senjata, sebabnya dia punyai kepercayaan agama yang menentang pembunuhan. Pelbagai cara rakan² dan pegawai atasan buat supaya dia mengalah dan tarik diri, namun semangat kentalnya tak pernah pudar. 

Akhirnya dia berjaya berkhidmat sebagai anggota perubatan di medan perang tanpa membawa senjata. Walaupun dia tahu bahaya mengundang tapi niatnya untuk menyelamatkan anggota tercedera, semua itu dapat diatasi. Memang kagum tengok dia berlari ke sana sini mencari anggota yang cedera sedangkan peluru pihak musuh menghujani. Tapi dia sedikit pun tidak tercedera malah berjaya menyelamatkan 75 orang rakan²nya yang cedera parah. 


Masa dia turunkan rakan² yang cedera ke kem selamat, Mas terharu sangat. Walaupun dah penat tapi dia tetap cakap "One more, one more please!" Memang tak putus asa selagi semua rakan² yang cedera dapat diturunkan dengan selamat, dia tak kisah pun nyawanya dalam bahaya. Besar betul pengorbanan dia walaupun sebelum ni rakan²nya tu pandang rendah pada dia sehingga gelarnya pengecut! 

Korang kena tonton filem ni tau kalau belum tengok, masih ada lagi tayang kat Astro tu. Kalau takde Astro boleh muat turun je secara online. Banyak pengajaran dan besarnya pengorbanan seorang askar masa tu walaupun sekadar sebagai anggota perubatan. Jangan perkecilkan tugas mereka!


Inilah Prebet Desmond Doss yang sebenar semasa dia menerima anugerah pingat keberanian tertinggi di atas pengorbanannya berjuang di medan perang tanpa kenal erti takut.

Selasa, 28 November 2017

Pantau aktiviti cuti sekolah anak²

Assalamualaikum...(^ ^)

Yeayyy cuti sekolah datang lagi, camtulah gembira dan seronoknya anak² bila tiba cuti sekolah. Mas pun seronok sebab tak perlu nak bangun awal pagi sediakan sarapan anak², tak perlu gosok uniform sekolah anak² dan tak perlu tempuhi jammed hantar anak² ke sekolah. Bolehlah rehat sikit kan? 

Tapi dalam keseronokan tu, ada segelintir ibu bapa tak ambik peduli atau tak kisah dengan apa yang anak² lakukan sepanjang cuti sekolah ni, biar anak² buat apa saja tanpa dikawal. Sepatutnya kena awasi anak² wahai ibu bapa, pantaulah aktiviti mereka supaya tak terjadi perkara tak diingini. Jangan biar mereka bebas buat apa saja, sehingga ada aktiviti tu mengundang bahaya! 


Banyak aktiviti bahaya ni yang kadang kita tak sedar anak² buat seperti mandi manda atau memancing di tepi² sungai, lombong atau tasik. Memanglah seronok tapi dari keseronokan itulah yang membuatkan mereka alpa dan membahayakan nyawa sendiri. Tak kan kita tak tengok berita, banyak kejadian anak² lemas ketika mandi manda di tempat camni. Jadi biarlah mereka menangis atau merajuk kerana dilarang pergi tapi sanggupkah kita lihat hanya jasad anak² terbujur kaku?

Lagi satu jangan biar anak² bersukaria sambil lepak di pasaraya atau pusat² games. Memang selalu berlaku camni bila cuti sekolah, dari awal pagi hingga ke malam biarkan anak² yang masih dibawah umur melepak di tempat sebegini. Takde faedahnya pun, membuang masa dan menghabiskan duit je. Pastu kalau mereka terlibat dengan gejala sosial yang tak diingini kita jugak yang susah kan?

Pastu ada jugak Mas tengok ibu bapa biarkan anak² menunggang basikal atau motosikal tanpa arah tujuan. Memang aktiviti tu tak salah tapi ada segelintir menunggang sesuka hati sambil buat aksi² bahaya. Kalau jadi apa² bukan sekadar susahkan ibu bapa tapi susahkan pengguna jalanraya yang lain, pastu membahayakan nyawa jugak.


Jadi apa kata kita isi cuti sekolah anak² tu dengan aktiviti berfaedah, banyak yang boleh dilakukan selain bawa mereka bercuti atau jalan². Buatlah aktiviti main games kat rumah seperti sahiba, monopoli dan teka silangkata. Seronok tau, boleh uji minda jugak. Kalau nak biar anak² buat aktiviti di luar, kenalah pantau dan awasi supaya mereka tak buat apa² yang bahaya dan tak berfaedah! 

Isnin, 27 November 2017

Gegar Vaganza 4 : Minggu Kelima

Assalamualaikum...(^ ^)

Bila Elyana tersingkir di konsert kelima ni siapa sangka dia dedahkan mengenai penyakit kanser yang dihadapinya dah bertahun. Fuhhh kuat semangat dia kan, walaupun sakit masih mampu masuk bertanding di GV4. Tak nampak langsung dia menderita kanser! Tapi bila dia bagitau tu janganlah kita anggap dia nak raih simpati, mungkin dia nak bagi semangat pada pesakit kanser lain supaya jangan mudah mengalah. Moga dia terus diberi kesihatan untuk meneruskan kerjaya nyanyiannya.


Berbalik pada konsert semalam, bagi Mas masih belum ada wow lagi dalam persembahan beberapa peserta. Macam Hazami, Aqasha, Tia dan Firman, suara mereka memang sedap tapi bila menyanyikan satu lagu tu belum betul² memukau. Begitu jugak dengan Syura dan Liza Hanim, suara A++ tapi kadang ada persembahan tu biasa² je.

Tapi berlainan dengan Aishah dan Lan Kristal, setiap minggu mereka berdua ni sentiasa cipta kelainan dalam persembahan. Tidaklah asyik berada di zon selesa je, sentiasa cuba beri yang terbaik. Vokal jangan cakaplah memang power, terutama Aishah. Semalam sedap sangat dia nyanyikan lagu Menghitung Hari tu, terpukau juri jemputan. Lan pulak dapat lagu Ziana Zain, dan ramai tahu susah sikit nak nyanyi lagu Ziana kan? Tapi Lan terbaik semalam, Sangkar Cinta tu umpama lagu dia.

Minggu depan dah masuk suku akhir, 8 lagi peserta akan berentap untuk ke konsert separuh akhir. Harap peserta akan berikan persembahan yang lagi memukau dan lain dari lain, Mas nak jugak terpukau! Dengan tema Jangan Kata Tak Tahu, para peserta akan nyanyikan lagu² yang sedang hits dan pernah hits. Ini senarai lagunya, semua tahu kan?

Aishah | Tergantung Sepi (Haqiem Rusli)
Liza Hanim | Warkah Untukku (Ara)
Syura | Kau Tetap Dalam Anganku (Azie)
Firman | Terakhir (Sufian Suhaimi)
Hazami | Jampi (Hael Husaini)
Lan Kristal | Pahit Akan Manis Akhirnya (Ukays)
Tia Jinbara | Bayang (Khai Bahar)
Aqasha | That's Why You Go Away (Micheal Learns To Rock)

Wahhh semua lagu menarik, terutama lagu MLTR tu. Aqasha pulak yang nyanyikan, harap bestlah!

Jumaat, 24 November 2017

Selamat Hari Lahir Airis

Assalamualaikum...(^ ^)

24/11/2017, Selamat Hari Lahir yang ke 5 tahun Nur Airis Arissa!


Walaupun dah umur 5 tahun dan dah ada adik tetap jugak nak jadi baby mama dan babah, hehehee layankan je. 6 tahun nak tunggu dapatkan dia, jadi biarlah dia manja terlebih sikit kan? Alhamdulillah dia membesar sebagai anak yang bijak dan mendengar kata, cuma kadang tu panjang akal sikit. Ada masa tak terduga setiap percakapan dan tindakan dia, sampaikan mama atau babah yang terkena.

Kami raikan harijadi dia biasa² je, takde pun jamuan meriah. Seperti biasa memang Mas suka sambut harijadi anak² serba sederhana je, tak pernah pun buat majlis untuk mereka. Yang penting ingatan tu kan? Dekat tadika dia Mas hanya sediakan goodies pack untuk bagi kawan² dan cikgu dia, kek pulak potong kat rumah dan beli KFC je untuk makan².



Mula cadang memang nak buat kek untuk dia, macam Mas buat untuk abang dan kakaknya. Dia pun beria nak mama yang buatkan kek aiskrim. Tapi apakan daya mama dah digari oleh Aiyra, tak mampu nak buat. Kang baru nak bancuh kek Aiyra dah nangis, nanti kek entah ke mana. Jadi Mas belikan je kek untuk dia, Oreo Black Forest. Dah janji tahun depan mama buatkan kek aiskrim istimewa untuk dia!


Doa dan harapan kami sebagai ibu bapa untuk dia, moga jadi anak yang solehah, berjaya dalam pelajaran dan dapat kejar cita² serta berjaya dunia akhirat. Mama, babah, kakak Atikah, abang Arfan dan adik Aiyra sayang kakak Airis!

Khamis, 23 November 2017

Ujian saringan pendengaran

Assalamualaikum...(^ ^)

3 orang anak sebelum ni tak pernah pun ada buat ujian saringan pendengaran, Mas dan husband yang kena pantau sendiri samada mereka ada masalah pendengaran atau tak. Tapi sekarang setiap hospital dah titikberatkan program saringan pendengaran, jadi setiap bayi yang lahir kena buat ujian. Ini senang untuk pastikan dari awal bayi kita ada masalah pendengaran atau tidak.


Aiyra dah buat ujian pertama masa dia berumur 5 hari tapi tak berjaya, pakar ENT tak dapat keputusan tepat pasal pendengaran dia. Jadi kenalah buat ujian kali kedua pulak pada hari ni, kalau tak berjaya akan ada ujian ketiga. Hari ni Mas bawalah Aiyra ke Hospital Serdang untuk temujanji tu, dengan doa dan harapan tiada apa² masalah. 

Lepas daftar terus ke Klinik ENT untuk ujian saringan, dan sebelum buat ujian kena tidurkan bayi kita dulu. Ini untuk memudahkan ujian serta dapatkan keputusan yang lebih tepat. Yang ni mencabar sikit sebab Aiyra dah nak masuk umur 2 bulan jadi bukannya mudah nak tidurkan dia seperti umur 5-6 hari. Makan masa dekat sejam jugak Mas dodoikan dia nak bagi tidur, naik lenguh tangan.


Bila dia dah betul² lena terus mulakan ujian, tak boleh tunggu lama nanti dia terjaga semula. Cara ujian dilakukan ialah headphone khas akan diletakkan secara bergilir di telinga kiri dan kanan, kemudian bacaan graf di komputer akan rekod. Kalau graf menaik dan sampai ke garisan hijau bermakna ujian lulus dan bayi tiada masalah pendengaran. Lepas tu akan dibuat pulak ujian dengan meletakkan earphone di telinga bayi, secara bergilir jugak kedua belah telinga. Ujian ini untuk pastikan gegendang telinga bayi berfungsi dengan baik.

Selepas kedua ujian tu alhamdulillah pendengaran Aiyra baik dan tiada masalah, jadi tak perlulah buat saringan ketiga. Dia pun tidur lena sangat masa buat ujian tu, memang memudahkan kerja pakar dan keputusan tepat pun boleh diperolehi. Syabas anak mama! 

Selasa, 21 November 2017

Cat rumah sendiri, lebih jimat

Assalamualaikum...(^ ^)

Zaman sekarang kalau boleh semua kita nak berjimat kan, maklumlah nilai duit makin rendah. Jadi apa yang kita boleh buat sendiri atau DIY itu lebih bagus, lebih jimat dan kos pun tak banyak. Lagi pun terasa lebih puas hati kalau kita buat sendiri, kalau tak cantik atau rosak kita tak salahkan orang lain. 


Macam Mas kalau bab cat rumah memang akan buat sendiri, tak pernah upah orang pun. Bukan susah sangat kerja mengecat ni, anak² pun boleh tolong. Cuma kena peruntukkan masa dan tenaga je, satu rumah tu kalau cat boleh siap 2-3 hari je. Pastu kos pulak hanya beli cat sahaja, tak perlu nak bayar upah orang. Mahal sekarang upah cat rumah ni, kalau satu rumah mahu pergi RM300 ke RM500. 

Masa mula² masuk rumah baru dulu kami cat rumah sendiri, satu rumah luar dan dalam. Memang jimat sangat, kos beli cat dan berus dalam RM400 je, dah lengkap semuanya. Pastu bila cat sendiri ni tak kisah berapa lama masa kita nak ambil, nak cepat siap kenalah tumpu masa banyak sikit. Tapi kalau tak kisah siap lambat, ambil masa lama sikit pun takpe. Janji siap dan kita puashati dengan hasilnya. 

Tapi kalau upah orang, tak boleh bagi masa lama² sangat. Sebab sesetengah orang ambil upah mengecat ni kadang upah ikut hari, lagi banyak hari lagi banyak upahnya. Jadi kenalah kita suruh mereka siapkan cepat² supaya tak perlu bayar upah yang tinggi. Apa pun hasilnya kenalah kita terima seadanya, setimpal dengan upah. 


Sekarang kami dalam proses nak cat baru rumah, dah 7 tahun pakai cat lama. Mural dan lukisan kreatif pun dah penuh menghiasi dinding, biasalah anak² kreatif sangat. Untuk 3 bilik, ruang tamu dan ruang makan, 6 bekas cat diperlukan dan kosnya hanya RM400. Bertungkus lumuslah babah dan 3 beradik tu mengecat, tapi Airis tu penyibuk je. Mama memang tak boleh nak tolong, baru nak pegang berus cat Aiyra dah panggil. Hahahaa!

Tak sabar nak tengok hasil cat baru oleh 4 beranak tu. Walaupun banyak masa diperlukan dan tenaga kerja hanya husband dan anak², yang penting jimat kos dan puashati dengan hasil kerja sendiri.

Isnin, 20 November 2017

Gegar Vaganza 4 : Minggu Keempat

Assalamualaikum...(^ ^)

Fuhhh berdebar jugak tengok masa pemilihan Ada Lagu Ada Lagi tu, ingat abam Aqasha yang tersingkir. Kalau tak hilanglah seri GV4, takde mood dah ai nak tengok. Hahahaa, hamboi kau Mas bukan main lagi. Tapi bagi Mas persembahan Aqasha semalam lebih baik dari Haida, gabungan dia dan Tomok menyampaikan lagu agak baik. Juri pun puji mereka serasi dan ada kelainan dengan persembahan tu, mungkin sebab itu dia terselamat. 


Tapi nasib tak menyebelahi Haida, dia tersingkir! Memang Mas dah agak dari awal sebab bila tengok persembahan duetnya bersama Ezad agak hambar. Macam dia syok sendiri je nyanyi lagu dangdut tu, takde keserasian dengan pasangannya. Vokal dia bagus cuma persembahan yang membuatkan juri beri markah yang rendah kot. 

Pasangan pilihan duet terbaik bagi Mas adalah milik Hazami dan vokal terbaik milik Aishah, mantaplah mereka. Dari sudut keserasian dan duet yang berjaya memang milik Hazami dan Azharina, menjadi sangat. Lagu Jangan Pisahkan tu dah macam lagu mereka je. Macam Aishah pulak kekuatan vokal dia memang tak dinafikan, sama je dari dulu. Bila dia sampaikan lagu Ceritera Cinta tu nampak bersahaja je, takdelah pasangan duet overshadow vokal dan persembahannya. 


Lan Kristal dan Liza Hanim pun konsisten persembahan mereka, cuma duet mereka agak tak serasi. Macam tak menjadi je, gabungan vokal pun kurang menyengat! Betullah kata juri yang pasangan duet memainkan peranan penting untuk peserta berikan persembahan mantap. 

Konsert kelima nanti menyaksikan 9 peserta bakal meneruskan perjuangan, dan temanya ialah Kaum Kerabat. Pemilihan lagu² pulak memang menarik dan agak menguji kekuatan vokal peserta. Macam Aqasha dapat lagu M. Nasir, fuhhh lagu kegemaran Mas tu. Harap dia boleh nyanyikan dengan baik, begitu jugak peserta lain. Inilah lagu² untuk minggu kelima nanti.

Aishah | Menghitung Hari (Kris Dayanti)
Liza Hanim | Lelaki Teragung (Dayang Nurfaizah)
Elyana | Sepi (Yuni Shara)
Syura | Sepi Sekuntum Mawar Merah (Ella)
Firman | Bukan Aku Tak Cinta (Iklim)
Hazami | Jerat Percintaan (Siti Nurhaliza)
Lan Kristal | Sangkar Cinta (Ziana Zain)
Tia Jinbara | Antara Hujan dan Airmata (Sudirman)
Aqasha | Juwita (M. Nasir)

Jumaat, 17 November 2017

Kuala Lumpur, punyai tarikan tersendiri

Assalamualaikum...(^ ^)

Abang, lepas saya habis pantang ni bolehlah kita bawa anak² bercuti. Kesian kat mereka cuti sekolah nanti tak kemana². Lagi pun masing² sibuk dok tanya tak pergi jalan² ke cuti sekolah ni."

"Nak bercuti tu boleh tapi dengan keadaan kos sara hidup sekarang abang rasa tak sesuai, sebab banyak nak guna duit kalau bercuti ni. Kos minyak, tol, hotel dan makan minum tu semua kena bajet."

"Hurmmm betul jugak tu! Kalau camtu kita bercuti kat Kuala Lumpur jelah. Jimat bajet dan anak² pun tentu seronok dapat jalan²."


Haaaaa bawak anak² bercuti di Kuala Lumpur? Apalah yang ada kat Kuala Lumpur tu selain jalan yang sesak dan bangunan tinggi². Itulah korang, sebut je about Kuala Lumpur terus ingat tak boleh bawa anak jalan². Jangan tak tahu, Kuala Lumpur pun banyak tempat menarik yang boleh dilawati bersama keluarga untuk isi masa terluang cuti sekolah nanti. Pastu nak pergi ke tempat² menarik ni mudah sangat sebab ada banyak pengangkutan awam disediakan seperti LRT, Komuter dan MRT. Lagi satu tempat makan dan restoran pun banyak, jadi tak perlu pening nak singgah makan selepas penat jalan².

Dah puas melawat tempat² menarik dan perut kenyang boleh pergi membeli belah. Terkenal dengan syurga membeli belah terdapat banyak pusat membeli belah seperti Sogo, Mid Valley, Pavillion, One Utama, Time Square, Suria KLCC dan banyak lagi. Cakap je apa nak beli, semua ada di Kuala Lumpur!

Jadi jom Mas bawak korang menggembara ke kota metropolitan ni, pasti korang teruja nak pergi ke tempat² menarik di Kuala Lumpur. Ia punyai tarikan tersendiri yang tak terdapat di tempat lain tau!

Mini Zoo @ KL Tower
Tau tak korang dalam bandaraya Kuala Lumpur yang sibuk tu ada Mini Zoo, dan ianya terletak bersebelahan dengan KL Tower. Jadi sesuai sangat untuk korang bawa anak² ke sini, pasti mereka seronok dapat beramah mesra dengan haiwan² yang jinak serta boleh pegang, sentuh, peluk dan bagi makan haiwan² jinak di sana. Bukan anak² je teruja tau, mak ayah pun sama. 

Mas dah pernah jejak kaki ke Mini Zoo @ KL Tower ni, dan memang Mas sarankan korang pergi. Selain bagi makan kita dapat mengenali haiwan² di situ dengan lebih dekat. Apa habitat mereka, makanan mereka dan tabiat mereka. Haaa bagus untuk pembelajaran dan pengetahuan anak², bukan setakat seronok tapi dapat ilmu gitu!

Harga tiket masuk pun berpatutan. RM32 untuk dewasa dan RM27 untuk kanak² serta warga emas, untuk kanak² di bawah ketinggian 90cm adalah percuma. Pastu ada jugak harga pakej untuk 2 dewasa dan 2 kanak² serendah RM98 sahaja. Haaaa memang berbaloi! Waktu operasinya pulak pada setiap hari Isnin-Ahad jam 10 pagi hingga 9 malam.



KLCC Skybridge
KLCC sudah tentu punya tarikan untuk dilawati, selain dari pusat membeli belah terdapat jugak Petrosains dan yang paling menarik KLCC Skybridge. Haaa korang pernah tak jejak kaki ke skybridge tu, kalau tak pernah kena pergi tau. Boleh tengok permandangan seluruh kotaraya Kuala Lumpur dari atas jambatan tu, teruja tau!

Mas dah pernah naik ke KLCC Skybridge ni dalam tahun 2011, memang pengalaman menarik yang sentiasa diingati. Hanya ada 2 sesi je kalau nak naik ke skybridge ni, satu jam 11 pagi dan satu lagi jam 2 petang. Masa berada atas tu memang kena patuhi aspek keselamatan yang diberikan dan 15 minit je masa diberi untuk jalan² atas skybridge dan bergambar untuk kenangan. Tapi walaupun sekejap ianya menyeronokkan tau, korang kena cuba naik.

Harga tiket pun tak mahal cuma RM30 untuk dewasa dan RM15 untuk kanak² serta warga emas menggunakan Mykad. Pastu nak beli tiket ada 2 cara samada secara online di website atau datang sendiri ke Concourse Level KLCC, cuma nak beli sendiri kena datang beratur seawal jam 8.30 pagi.



Aquaria KLCC
Ini satu lagi tarikan di Kuala Lumpur yang sesuai dilawati terutamanya bawa anak², mesti mereka seronok. Terletak dalam KLCC ianya menjanjikan keterujaan pada anak² kerana dapat tengok pelbagai jenis ikan dan hidupan laut, pastu dapat belajar dan kenali hidupan air yang terdiri dari pelbagai spesis. Bukan setakat pelbagai jenis ikan tapi ada jugak hidupan lain yang dapat mereka kenali.

Pastu kalau bernasib baik dapat tengok pekerja di Aquaria ni beri makan kepada ikan². Masa Mas pergi tu paling seronok dapat tengok semasa mereka bagi makan ikan sumpit. Makanan akan diletak di board target pastu ikan tu akan sumpit air untuk jatuhkan makanan, memang hebat tau sebab tepat je ikan tu sumpit air mengena sasaran. Haaa kena pergi tengok sendiri baru seronok dan memang sesuai sangat bawa anak² ke Aquaria ni.

Bagi yang tak pernah masuk ke Aquaria KLCC, ini senarai harga tiket. Bagi kita pemilik MyKad harga akan lagi murah! RM46 untuk dewasa, RM43 untuk warga emas 60 tahun ke atas dan RM35 untuk kanak² (3 tahun ke bawah percuma).



Planeterium Negara
Anak² korang minat tentang ilmu angkasa lepas tak? Kalau minat di Kuala Lumpur ada Planeterium Negara yang menarik untuk dikunjungi. Apa yang Mas baca, tarikan utama planeterium ialah ruang teater yang menayangkan rancangan mengenai angkasa lepas. Ruang pameran jugak meliputi kawasan luar bangunan dengan replika jam matahari Stonehenge dan lain² balai cerap purba yang dibina.

Mas memang tak pernah bawa anak² ke sana, jadi bolehlah pergi cuti sekolah nanti. Banyak aktiviti katanya yang boleh dilakukan oleh anak² di sana seperti permainan berunsur sains dan merasai sendiri pengalaman di angkasa lepas. Pastu kat sini jugaklah aktiviti melihat anak bulan atau gerhana dilakukan, wahhh menarik ni! Memang Mas kena bawak anak² melawat ke sini.

Yang menarik nak masuk ke Planeterium Negara ni percuma je, cuma kena bayar untuk tengok tayangan 3D. Harga tiketnya ialah RM6 untuk dewasa dan RM4 untuk kanak². 


Zoo Negara
Ini lagi satu tempat yang anak² mesti teruja nak pergi, terutama anak² yang suka haiwan. Kalau anak² Mas memang suka ke Zoo Negara, habiskan masa seharian di sana pun mereka tak jemu. Lagilah dah ada tarikan baru iaitu Giant Panda Conservation Centre, terujalah anak² nak pergi. Dapat tengok panda depan mata sendiri memang pengalaman yang sangat berharga, selain tu dapat ilmu pengetahuan mengenai kehidupan panda ni.

Pastu di Zoo Negara sekarang dah menarik sebab banyak haiwan yang kita boleh tengok, dan ada jugak Multi Animal Show dimana kita boleh lihat haiwan² yang bijak membuat pertunjukan. Seronok tau dapat tengok kecerdikan dan kepandaian haiwan² tu buat persembahan, ikut je arahan tuan mereka. Rasa nak ambil bawa balik pelihara kat rumah je, hehehee!

Harga tiket masuk pulak ialah RM44 untuk dewasa, RM16 untuk kanak² (3-12 tahun), RM21 untuk warga emas 60 tahun ke atas. Pastu di dalam tu ada disediakan tram, kalau malas nak jalan kaki bolehlah naik tram tu dengan bayaran hanya RM8 untuk dewasa dan RM5 untuk kanak².



Muzium Negara
Bagi korang yang punyai anak² yang obses pada ilmu sejarah jangan risau, Muzium Negara kan ada! Kat sana bermacam² kesan peninggalan sejarah dipamerkan, dari zaman batu hinggalah yang terkini. Terdapat 4 galeri kat sana iaitu Galeri A: Sejarah Awal, Galeri B: Kerajaan² Melayu, Galeri C: Era Kolonial dan Galeri D: Malaysia Kini. Setiap galeri ni mempamerkan cerita dan sejarah mengikut era dan beberapa zaman di Malaysia ni.

Pastu di luar muzium jugak ada dipamerkan pelbagai jenis pengangkutan yang digunakan pada zaman dahulu hingga sekarang seperti kereta, keretapi, kereta bomba, kereta polis dan kereta kebal Bukit Bendera. Haaa selain dapat tengok pameran, boleh timba ilmu pengetahuan serta dedahkan anak² tentang sejarah negara kita Malaysia.

Harga tiket masuk pulak cuma RM2 untuk dewasa dan kanak², RM1 untuk warga emas dan OKU serta percuma untuk kanak² bawah 12 tahun dan pelajar sekolah menengah yang berpakaian seragam lengkap. Waktu operasinya pulak dari jam 9 pagi hingga 6 petang setiap hari.


Haaaaa camne, puashati tak? Siapa sangka kan banyak tempat menarik yang boleh dilawati di Kuala Lumpur, bukan hanya tengok kesesakan lalulintas je. Bagi Mas yang tinggal di Lembah Klang sesuai sangatlah pilih Kuala Lumpur sebagai tempat jalan² bersama keluarga, jimat bajet gitu! Tak perlukan belanja yang besar, dekat pun ye jugak.

Jadi kalau nak tahu lebih lanjut lagi tentang tempat² menarik tu bolehlah layari website Traveloka, banyak info berguna kat situ. Semua maklumat mengenai tempat² menarik untuk dilawati di Malaysia ada, merangkumi 14 buah negeri. Cepat² muat turun aplikasi Traveloka, senang nak cari mana tempat² menarik di Malaysia yang boleh kita pergi. Cuti sekolah dah dekat, inilah masa nak rancang percutian!

Khamis, 16 November 2017

60 hari perintah berkurung

Assalamualaikum...(^ ^)

Apa ni siap ada perintah berkurung lagi! Haaaaa jangan tak tahu, masa berpantang kalau tak cukup 60 hari memang Mas tak keluar jalan ke mana². Cuma terkecuali kalau kena pergi temujanji di klinik atau hospital, itu memang tak boleh elak dah. 

Semua ni dah terbiasa sejak berpantang arwah mak jaga, selagi tak cukup 60 hari memang dikenakan perintah berkurung. Jangan haraplah nak keluar rumah walaupun kat laman, haaa memang ketat! Kalau ada temujanji klinik husband akan balik dan pergi dengan mak bawa baby. Mas tunggulah kat rumah je, melainkan Mas kena pergi jugak untuk pemeriksaan. Selain dari tu memang tak ke mana, 60 harilah duduk kat rumah berpantang betul².


Bila berpantang sendiri ni dah jadi terbiasa, memang 60 hari di rumah je. Ehhh tak bosan ke terperap kat rumah, tak stress ke? Nak stress apanya, kita berpantang nak jaga kesihatan diri dan baby jadi kenalah berehat secukupnya. Tak kan baru 2 minggu berpantang dah bawak anak yang masih kecil keluar jalan² kat pasaraya. Hilang akal ke apa, kat luar banyak virus dan kuman boleh tersebar pada baby yang masih kecil. Pastu diri sendiri pun masih belum kuat dan sihat, nanti bentan ke apa ke kan susah. 

Jangan jadikan alasan bosan terperap kat rumah, sebab dah nama berpantang mesti kena banyak rehat. Kena bagi diri betul² kuat dan baby pun dah besar, barulah sesuai nak ke mana². Macam Mas kadang dah cukup 60 hari pun teragak² nak bawak baby jalan², risau dia meragam. Kalau rasa nak keluar pun sekejap je, itu pun jika ada kepentingan. Pastu Mas lebih suka bawa baby jalan² kalau dia dah pandai menyusu botol, senang sikit! Takdelah kita kalut nak cari tempat tertutup untuk susukan dia.

Nak balik kampung jumpa atuk nenek dia pun Mas tunggu umurnya dah 3 bulan. Yelah nak jalan jauh kan, biarlah baby dah besar sikit dan tak banyak meragam. Barulah kita selesa dan dia pun selesa!

Lagi 14 hari nak habis perintah berkurung ni, merdeka! Hahahaa, tak sabar rupanya.


Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com