terkini dan sensasi

Isnin, 23 November 2020

Gegar Vaganza 7: Minggu Ketujuh

 Assalamualaikum...(^ ^)

Arghhh kenapa Mas rasa konsert GV7 minggu ketujuh ni paling tak menarik, sebahagian peserta kurang memberikan persembahan yang menyengat!

Penyingkiran Aju Success bagi Mas tak patut sebab ada yang nyanyi lagi teruk dari dia, tapi mungkin bukan rezeki dia sebab menyampaikan lagu tu terlalu beremosi. Mas suka jugak vokal Aju ni, sedap didengar cuma markah juri tak berpihak pada dia. Moga dia terus maju jaya dalam industri muzik dan teruskan kerjayanya sebagai penyanyi.

Macam Oja pulak sesuailah dia dapat markah tertinggi sebab dia berikan persembahan terbaik untuk lagu Amalina tu. Dia nyanyi dalam bahasa tamil pun sedap didengar dan jelas sebutannya. Oja ni boleh menyerlah kalau dia konsisten, lagi pun dia ada bakat bermain alat muzik. Ayu Damit yang Mas suka vokalnya pun, gagal berikan yang terbaik minggu ni. Vokal dia ok, cuma bila dia ubah melodi lagu Jejaka Idaman tu jadi tak berapa sedap dan tak kena dia nyanyi. 

Pastu mengenai pemilihan Ashira dan Noraniza Idris sebagai top 3 di konsert kali ini Mas agak kurang setuju. Mas pelik kenapa Ashira tu nyanyi biasa² je dan persembahan dia tak pernah ada wow faktor tapi selalu jugak dapat top 3, tak tahulah camne juri bagi markah. Noraniza Idris pulak memang dari konsert pertama hingga keenam Mas nampak persembahan dia bagus dan vokal pun bagus, cuma minggu ketujuh ni Mas rasa dia tak sedap langsung nyanyi lagu Canggung tu. Bagi Mas Yantzen dan Mus lagi layak dapat top 3. 

Minggu depan dah konsert suku akhir, moga semua peserta boleh berikan yang lebih baik dari minggu ketujuh ni. Lagu yang diberikan pun sedap dan mantap, moga mereka dapat nyanyikan dengan gaya tersendiri dan vokal yang bagus. Diharap jugak pemilihan peserta² yang akan mara ke konsert separuh akhir biarlah yang betul² layak seperti GV sebelum ni, bukan dari sebab artis tu legend atau pernah popular suatu  masa dulu. 

Di konsert suku akhir nanti para peserta akan nyanyikan lagu yang bertemakan GV Throwbaek, iaitu lagu² popular artis² GV yang pernah bertanding di pentas Gegar Vaganza. Semua lagu Mas suka, tak sabar nak tengok persembahan mereka!

Oja | Memori Cinta Luka (Nassier Wahab)
Ashira | Nur Kasih (Slam)
Noraniza Idris | Anak Kampung (One Nation Emcees)
Yantzen | Segalanya Ku Terima (Ilusi)
Mus | Seragam Hitam (Kristal)
Linda Nanuwil | Teringin (Shima)
Ayu Damit | Rahsia Pohon Cemara (Exist)
Cliff Umar | Pesanan Buat Kekasih (Spring)

Sabtu, 21 November 2020

Projek cat baru seluruh rumah

Assalamualaikum...(^ ^)

Ikutkan dalam tahun 2020 ini kali kedua Mas cat rumah, kali pertama cat masa PKP bulan Mac tu. Itu pun tukar cat selepas 10 tahun menetap kat rumah sendiri ni. Inilah gambar masa cat bulan Mac hari tu, pink DSV gitu!

Tapi sebenarnya tukar cat ni lebih kepada mata dah tak tahan tengok hasil contengan mural oleh Airis dan Aiyra, macam² contengan ada. Siap lukis kartun diaorang lagi, haaa sebab tu Mas sanggup labur duit untuk cat lagi sekali. 

Cuma kali ni Mas cat seluruh rumah, dari ruang depan sampailah ke bilik² dan luar rumah. Semua pintu pun Mas cat baru, haaa baru puashati. Pemilihan warna cat semua Mas yang pilih, husband ikut je apa yang Mas suka. Lagi pun kami bukan jenis yang cerewet, janji lawa di mata kami itu dah memadai. 


Untuk ruang depan Mas pilih tema purple + hijau, dinding utama warna purple dan dinding lain warna hijau. Pertama kali kami cat rumah guna dua² warna ni, menyerlah sangat dan sesuai dengan konsep banyak pokok² hijau dalam rumah Mas. Nampak tenang dan segar mata memandang! 

Bagi bilik kami pulak, warna oren peach jadi pilihan. Saja je pilih warna ni, nampak menyerlah sikit. Bila dah tutup lampu dan pasang lampu tidur, ia nampak suram² terang gitu. Haaa nak tidur pun rasa selesa. Bilik anak² pulak saja pilih warna coklat cair, nak bagi nampak terang dan sesuai untuk mereka belajar. Tapi disebabkan 5 liter cat tak cukup untuk 2 bilik, jadi Mas gabungkan dengan warna purple tu. Lagi pun warna tu banyak lebih lepas cat dinding ruang depan. Nampak cantik pulak bila dah gabungkan! 


Kat luar rumah pulak Mas pilih warna coklat terang, macam warna kopi susu gitu. Pertama kali tukar cat kat luar rumah ni lepas cat masa mula² masuk rumah dulu. Nanti tiang batu kat depan kami akan cat warna coklat gelap, baru nampak kontra. Cantik kan, nak pulak ada pokok² kat taman mini tu. Tapi dalam gambar nampak macam oren pulak, hehehee!

Pintu rumah dan pintu bilik pun kami cat tau, sebab dah penuh hasil contengan anak². Kami pilih cat minyak warna coklat gelap, lebih kurang warna kayu gitu. Bila dah cat nampak cantik dan menyerlah pulak, kontra dengan warna cat rumah! 


Itulah pilihan warna² cat rumah kami, semua ikut citarasa Mas. Lain orang lain citarasa kan, ada yang suka cat putih je seluruh rumah. Jadi ikut pada minat dan keselesaan masing²! 

Harap dapat bertahan lama cat ni, dah bagi amaran keras kat Airis Aiyra supaya jangan nak menconteng lagi. Buat lagi mama titik tangan, haaaa mak garang kau!

Isnin, 16 November 2020

Gegar Vaganza 7: Minggu Keenam

Assalamualaikum...(^ ^)

Haaa betullah GV7 ni ada 10 minggu sebab minggu ni masih belum suku akhir, dan minggu depan masuk konsert ke-7. Minggu kelapan nanti barulah konsert suku akhir! 


Minggu ke-6 menyaksikan Rozita Izlyn tersingkir, ini memang Mas dah jangka dari awal sebabnya nyanyian dia minggu ni agak teruk berbanding dengan minggu lepas. Katanya faktor kesihatan, jadi dia tak mampu nak berikan yang terbaik. Apa pun tahniah pada dia kerana berjaya masuk GVdan kekal hingga ke minggu keenam!

Seramai 9 orang peserta lagi akan berentap di konsert ke-7 nanti, jadi semuanya kerja lebih konsisten untuk sampai ke pentas final. Mas dah nampak siapa yang bakal kekal ke konsert akhir, ini berdasarkan persembahan mereka setiap minggu. Bagi Mas nak menyanyi tu memang mudah tapi nak berikan yang terbaik dan kekal bagus setiap minggu tu yang payah. Yelah nak nyanyikan lagu yang bukan genre mereka, haaa susah tu. Jadi yang betul2 bagus dan berusaha akan berjaya ke pentas akhir!

Minggu ni Mas masih nampak Noraniza Idris dan Mus mampu berikan persembahan terbaik, baik dari segi vokal dan penyampaian. Mereka berdua ni betul2 kerja keras dan berusaha untuk sampaikan lagu yang bukan dari genre mereka sendiri, bukan senang tau tapi 2 orang ni mampu buktikan! Kita boleh nampak mereka betul2 keluar dari zon selesa, dan nampak mereka benar2 menguasai lagu yang disampaikan. Haaa memang berentap untuk calon juara 2 orang ni!


Ayu Damit pun bagi Mas bagus, setiap minggu dia sentiasa cuba berikan yang terbaik. Mas suka vokal dia dan cara persembahan dia yang bersahaja. Cuma kadang2 Ayu ni agak berjaga2 dalam melontarkan vokal, padahal dia mampu berikan yang lebih bagus dan boleh all out. Macam minggu ni persembahan dia memang agak kurang, padahal vokal dia sedap. Tapi cuma Mas kurang setuju bila dia dapat markah paling rendah, bagi Mas patutnya dia dalam top 5! 

Untuk peserta2 lain bagi Mas, semuanya bagus cuma wow faktor tu tak nampak. Peserta selain dari 3 orang ni tak banyak lari dari genre selesa mereka walaupun vokal sedap. Harap mereka mampu berikan yang lebih terbaik, bukan sahaja pikat hati juri tapi hati penonton yang menonton setiap minggu!

Tema konsert ke-7 nanti adalah Take Over, iaitu artis lama akan nyanyikan lagu baru dan artis baru akan nyanyikan lagu lama. Jadi mari kita tengok lagu2 yang diberikan kepada semua peserta, haaa semua lagu best dan agak mencabar kemampuan para peserta!

Noraniza Idris | Canggung (Wany Hasrita)
Cliff Umar | Rozana (Search)
Aju Success | Hanya Rindu (Admesh Kamaleng)
Mus | Sembah (Naim Daniel ft Man Kidal)
Oja | Amalina (Santesh)
Ashira | Sekilas Senyumanmu (Fauziah Latiff)
Linda Nanuwil | Suci Dalam Debu ((Iklim) 
Yantzen | Bunga (Ara Johari)
Ayu Damit | Jejaka Idaman (Raja Ema)

Jumaat, 13 November 2020

Selamat Bersara Dr Uzailee

 Assalamualaikum...(^ ^)

Hari ni dengan rasminya boss Mas dah bersara. Selamat Bersara Dr Uzailee dan Selamat Hari Jadi!

Bohonglah Mas cakap tak sedih, gugur jugaklah airmata masa bercakap dengan dia sebelum balik semalam. Padahal dari pagi cuba kawal kesedihan dengan gelak tawa dan dah janji tak nak menangis depan Dr, tapi nak buat camne ai hati tisu! Hehehee malu jugak menangis depan boss, dia siap cakap "Janganlah nangis Mas!"

Setahun 4 bulan Mas jadi Pembantu Khas dia, jadi mestilah sedih kan bila dia dah bersara. Pagi ni bila masuk dalam bilik boss, terbayang macam Dr ada lagi. Biasa setiap pagi bila dia datang, mesti akan tanya Mas sihat ke tak? Pastu setiap hari mesti berborak dengan dia sambil bergelak ketawa, dia memang suka bercerita. Seorang yang happy go lucky, sporting dan sangat baik hati!


Dia boss Mas yang ke-10 sepanjang berkhidmat sebagai PA, dan biasanya bila dengan boss yang baik hati ni mesti sekejap je. Masa mula² nak jadi Pembantu Khas dia, memang Mas tahu yang dia ada khidmat selama setahun lebih je lagi. Dari awal dah tahu tak akan lama dengan dia, jadi Mas nak seronok je bekerja dengan Dr dan nikmati momen² bersama dia. Banyak sangat tunjuk ajar dan nasihat yang dia berikan, serius semuanya Mas tak akan lupa!

Mulai hari ni bersedialah dengan kehadiran boss baru, nervous jugak ni tunggu siapakah gerangannya. Jujur cakap Mas risau jugak, yelah mana tau boss baru nanti bawak PA. Haaa kalau bawak, jawapnya Mas kenalah ditukarkan ke tempat lain. Haihhh tu yang berdebar memikirkannya! Tapi takpelah Mas redha je kalau boss baru bawak PA dia sendiri, itulah lumrah bekerja sebagai seorang Pembantu Khas! Kalau dia tak bawak, alhamdullillah syukur. Mas akan berikan khidmat yang terbaik sebagai seorang PA kepada boss baru nanti.


Bila boss baru akan masuk, tak tahu lagi. Jadi buat masa ni, nikmati dulu masa² takde boss ni. Hehehee bolehlah kemas² bilik boss dulu, sebelum yang baru masuk. Cuma rasa sunyilah sikit sebab kat pejabat seorang je, yelah PKPB ni Mas dan Pembantu Am Pejabat tu kerja secara giliran. 

Moga Mas akan dapat boss yang bagus serta baik hati, dan moga kami dapat bekerjasama dengan baik serta seronok sebagai PA dan boss! 

Isnin, 9 November 2020

Gegar Vaganza 7: Minggu Kelima

Assalamualaikum...(^ ^)

Haaa dah nampak dah calon juara GV7, sebabnya di konsert kelima ni baru Mas nampak siapa yang sentiasa berikan persembahan terbaik dan vokal mantap setiap minggu. Mereka ialah antara Mus, Noraniza Idris dan Ayu Damit, yelah mereka bertiga ni memang konsisten setiap minggu!

Cuma Mas tak puashati sikit minggu ni dengan keputusan juri, kenapalah kedudukan pertama dan kedua tu bagi dekat Cliff Umar dan Ashira. Haihhh Mas tak nampak pun apa yang bagusnya persembahan mereka berdua tu, takde kelainan dan kelebihan pun. Rasanya Mus, Noraniza Idris dan Ayu Damit lebih bagus persembahan mereka, ada kelainan dan menarik. Vokal pun mantap!

Berbalik pada konsert minggu kelima ni, bagi Mas yang terbaik adalah Noraniza Idris. Mas suka sangat dengan persembahan dia, walaupun jauh dari genre etnik kreatif yang biasa dia nyanyikan tapi dia mampu berikan satu kelainan pada persembahan lagu Nakal Nakal Nakal tu. Selayaknya dia yang dapat kedudukan pertama pada konsert kali ini! 

Untuk Mus dan Ayu Damit pulak, Mas suka sangat vokal mereka pada minggu ini. Sentiasa sedap dan sesuai dengan lagu yang disampaikan, memang takde sumbang langsung. 

Bagi penyingkiran pulak, memang Mas dah tau Nomad akan tersingkir. Lagi pun juri tetap Tok Ram sampai cakap "Nomad kau komen sendirilah, takde point nak potong dah!" Haaa jadi boleh tau kan kalau Tok Ram dah cakap camtu. Yelah dia nyanyi pun banyak lupa lirik, pastu tempo pun macam tak kena je! Sebelum juri bagi komen pun, Mas rasa dia dah tahu banyak kekurangan pada persembahan dia. Jadi kena bersedialah untuk tersingkir!

Minggu depan dah masuk minggu keenam, kalau ikutkan dah konsert suku akhir. Tapi tak tahulah kalau Astro nak panjangkan jugak GV7 ni sampai 10 atau 11 minggu. Apa pun kita tunggu jelah konsert keenam nanti yang bertemakan Double Special, iaitu para peserta akan menyanyi dengan rakan duet. Inilah antara lagu2 tugasan yang bakal dinyanyikan, semua best!

Cliff Umar | Smooth (Santana ft Rob Thomas) duet Mimi Fly
Ashira | Dengarkanlah (Amy Mastura & Glen) duet Mark Adam
Ayu Damit | Dua Insan Bercinta (Ella & Search) duet Hazama
Noraniza Idris | Bolehlah Boleh (Mas Idayu) duet Amelina
Mus | Bercanda Di Pasiran Pantai (Sudirman & Anita Sarawak) duet Siti Sarah
Aju Success | Gering (TerraRossa) duet Ali XPDC
Rozita Izlyn | Mengapa Sukar Melafazkan Cinta (Rozita Izlyn & Aju Success) duet Ezad Lazim
Linda Nanuwil | Bertakhta Di Hati (Faradhiya) duet Khai Bahar
Oja | Sembilu (Ella) duet Black
Yantzen | Di Sebalik Rahsia Cinta (Metropolitan) duet Marsha Milan

Ahad, 8 November 2020

SPM ditunda ke Februari 2021

Assalamualaikum...(^ ^)

Haaa rupanya betullah ura² yang Mas dengar, SPM bakal ditunda!

Akhirnya hari ni KPM dah umumkan ianya akan ditunda ke bulan Februari 2021, tak jadi bulan Januari seperti yang anak Mas bagitau sebelum ni. Yelah nak periksa bulan 1 pun memang tak sempat, sebabnya kakak Atikah belum habis lagi trial SPM. Ada lagi 9 kertas peperiksaan yang belum dihabiskan!

Mas kesian jugak dekat dia, dah bersedia dari awal lagi tapi akhirnya semua terpaksa ditangguhkan. Tapi nak buat camne kan, kenalah akur dengan keputusan KPM. Di saat wabak Covid-19 semakin meningkat kes ni, kenalah tangguh dulu semua aktiviti persekolahan. Cuma Mas berharap sangat trial SPM tu dapatlah diselesaikan dalam masa terdekat ni, takdelah anak² rasa tertekan.

Lagi pun bulan Januari dah boleh mohon UPU Online, jadi untuk saringan ke program bertemuduga dan ujian kena guna keputusan peperiksaan percubaan SPM. Nak tak nak memang kena habiskan jugak sebelum Januari tahun depan, kalau tak camne nak mohon UPU kan? Haraplah bulan Disember nanti akan diberikan tarikh terbaru untuk habiskan trial SPM ni.

Untuk kakak Atikah ni sebenarnya takdelah Mas risau sangat, sebabnya Mas tengok dia sentiasa buat ulangkaji. Sepanjang PKPB ni pun setiap hari dia ada kelas online, satu sesi pagi dan satu sesi petang. Latihan soalan² SPM pun banyak cikgu bagi, jadi dia sentiasa ada bahan untuk diulangkaji. Cumanya Mas takut dia terlalu struggle dan stress, belajar lebih sangat tapi peperiksaan asyik tangguh je. Jadi Mas tak nak terlalu bebankan dia, suruh dia bersedia je!

Sampai masa nak periksa nanti, buat je sehabis baik. Dah banyak masa diberikan untuk ulangkaji dan habiskan silibus pelajaran, haaa ada hikmah jugak PKPB ni kan? Dapatlah anak² belajar lebih sikit, dapat lebih bersedia untuk hadapi peperiksaan SPM nanti. 

Mas doakan moga dipermudahkan urusan kakak Atikah untuk habiskan trial SPM dan peperiksaan SPM sebenar nanti!

Isnin, 2 November 2020

Gegar Vaganza 7: Minggu Keempat

Assalamualaikum...(^ ^)

Dua penyingkiran, dah agak sebab minggu lepas tiada peserta yang disingkirkan.

Tapi Mas setuju dengan juri bagi markah rendah untuk kumpulan Eva dan Indigo, sebab bagi Mas persembahan mereka tiada jiwa. Vokal kurang mantap, harmonisasi takde, nyanyi pun macam kurang persediaan dan tak menjiwai persembahan. Mas tengok pun takde mood!

Lagi satu Mas rasa sikit yang GV7 ni kurang menyengat, mungkin sebab diadakan dalam norma baharu atau ada beberapa pesertanya yang kurang menyerlah. Mas penonton setia Gegar Vaganza, dari GV1 sampailah GV6 jadi Mas boleh nilai samada GV tu menarik atau tidak. Dah masuk konsert keempat ni, Mas masih belum betul² nampak mana² peserta sebagai calon juara!

Memang ada 2-3 peserta yang bagus dan konsisten, cuma auranya belum dirasai. Tak macam GV sebelum ni, konsert 1 atau 2 dah boleh nampak siapa calon juara. Harap² konsert kelima nanti aura² peserta lebih menyerlah!

Berbalik pada konsert keempat ni, Mas paling suka persembahan Mus. Bila tahu dia dapat lagu Yuna terus terfikir boleh ke dia berikan persembahan terbaik. Tapi tak sangka dia mampu nyanyikan lagu yang bukan dari genrenya, sedap dan bersahaja. Nampaknya dia mungkin berjaya menjadi peserta favourite Mas, jadi harap minggu depan dia lebih bagus!

Noraniza Idris pun berjaya jugak sampaikan lagu Saat Kuidamkan tu dengan baik, cuma entahlah Mas kurang rasa aura dia. Ayu Damit pun Mas dah mula suka, setiap minggu dia cuba yang terbaik. Itu jelah 3 peserta yang bagi Mas boleh lebih menyerlah auranya dan setiap minggu Mas suka persembahan ketiga²nya! 

Haaa walau ada 3 peserta yang Mas suka tengok persembahan mereka setiap minggu tapi macam Mas cakap tadi aura juara tu jer belum nampak. Harap minggu depan mereka bertiga ni akan lebih bagus dan mantap!

Bertemakan Tau² Sampai iaitu lagu² karaoke yang sentiasa jadi pilihan, inilah lagu² yang diberikan kepada para peserta. Mampukah mereka memikat hati juri, hati Mas dan mampukah mereka tonjolkan aura juara tu? Sama²lah kita saksikan konsert kelima nanti, berjayakah lagu² ni disampaikan dengan baik oleh peserta² GV7!

Mus | Takdir Penentu Segala (Jamal Abdillah)
Linda Nanuwil | Jangan Kau Mimpi (Siti Sarah) 
Noraniza Idris | Nakal Nakal Nakal (Ayda Jebat) 
Yantzen | Sekuntum Mawar Sebuah Puisi (Alleycats)
Ayu Damit | Awan Yang Terpilu (Ning Baizura) 
Cliff Umar | Sedang Ingin Bercinta (Dewa 19)
Oja | Ketulusan Hati (Anuar Zain) 
Aju Success | Kau Lupa Janji (Jamal Abdillah) 
Rozita Izlyn | Lelaki Idaman (Melly Goeslow) 
Ashira | Yang Terindah Hanyalah Sementara (Erra Fazira)
Nomad | Kasih Latifah (Spider) 

Ahad, 1 November 2020

Peluang Kerjaya di iREHAB

Assalamualaikum...(^ ^)

Dek kerana wabak yang melanda sekarang dan keadaan ekonomi negara kita yang tidak berapa stabil Mas percaya ramai yang hilang punca rezeki dan pendapatan. Ramai jugak yang hilang pekerjaaan kerana tempat mereka bekerja menghadapi kesukaran untuk meneruskan perniagaan!

Walaupun Mas mempunyai pekerjaan tetap dan terjamin, tapi Mas turut merasai kesukaran ini. Buat masa sekarang wang ringgit sangat penting demi meneruskan hidup dan menyara keluarga.

Jadi demi membantu golongan yang hilang sumber pendapatan, hilang pekerjaan atau mereka yang tercari² kerja buat masa ni iREHAB dapat membantu.

Pihak iREHAB telah membuka peluang kerjaya sebagai caregiver atau penjaga terlatih kepada warga emas atau bekas pesakit stroke. Haaa bagi Mas ini adalah peluang baik buat mereka yang sedang mencari kerja sekarang, yelah walau bukan di bidang kemahiran mereka tapi buat masa sekarang ini adalah pilihan yang tepat!

Tak perlu risau tiada pengalaman, kerana iREHAB tidak memerlukan semua itu. Pihak iREHAB akan memberikan kursus serta latihan penjagaan yang lengkap, iaitu secara teori dan praktikal. Kursus dan latihan akan dijalani samada di iCenter atau di iHome. 

Haaa bagi yang berminat untuk mengikuti kursus dan latihan seterusnya diberi peluang bekerja di iREHAB, korang cuma perlu bayar RM70 sahaja untuk mengikuti 1 hari kursus dan latihan. Selasai sahaja kursus, Insya Allah korang terus ditawarkan bekerja di iREHAB. 

Wahhh mudahnya, dahlah bayaran murah dan berpatutan. Dalam masa sehari dah boleh dapat kerja, rugi sangat kalau tak rebut peluang ni!

Jika betul² berminat korang boleh hubungi talian 012-9061690 atau 017-9880324. Bagi dapatkan maklumat lebih lanjut boleh layari:

Web: https://irehab.com.my

Facebook: www.facebook.com/irehab.neurocare

Instagram: www.instagram.com/irehab.neurocare

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com