terkini dan sensasi

Sabtu, 21 November 2020

Projek cat baru seluruh rumah

Assalamualaikum...(^ ^)

Ikutkan dalam tahun 2020 ini kali kedua Mas cat rumah, kali pertama cat masa PKP bulan Mac tu. Itu pun tukar cat selepas 10 tahun menetap kat rumah sendiri ni. Inilah gambar masa cat bulan Mac hari tu, pink DSV gitu!

Tapi sebenarnya tukar cat ni lebih kepada mata dah tak tahan tengok hasil contengan mural oleh Airis dan Aiyra, macam² contengan ada. Siap lukis kartun diaorang lagi, haaa sebab tu Mas sanggup labur duit untuk cat lagi sekali. 

Cuma kali ni Mas cat seluruh rumah, dari ruang depan sampailah ke bilik² dan luar rumah. Semua pintu pun Mas cat baru, haaa baru puashati. Pemilihan warna cat semua Mas yang pilih, husband ikut je apa yang Mas suka. Lagi pun kami bukan jenis yang cerewet, janji lawa di mata kami itu dah memadai. 


Untuk ruang depan Mas pilih tema purple + hijau, dinding utama warna purple dan dinding lain warna hijau. Pertama kali kami cat rumah guna dua² warna ni, menyerlah sangat dan sesuai dengan konsep banyak pokok² hijau dalam rumah Mas. Nampak tenang dan segar mata memandang! 

Bagi bilik kami pulak, warna oren peach jadi pilihan. Saja je pilih warna ni, nampak menyerlah sikit. Bila dah tutup lampu dan pasang lampu tidur, ia nampak suram² terang gitu. Haaa nak tidur pun rasa selesa. Bilik anak² pulak saja pilih warna coklat cair, nak bagi nampak terang dan sesuai untuk mereka belajar. Tapi disebabkan 5 liter cat tak cukup untuk 2 bilik, jadi Mas gabungkan dengan warna purple tu. Lagi pun warna tu banyak lebih lepas cat dinding ruang depan. Nampak cantik pulak bila dah gabungkan! 


Kat luar rumah pulak Mas pilih warna coklat terang, macam warna kopi susu gitu. Pertama kali tukar cat kat luar rumah ni lepas cat masa mula² masuk rumah dulu. Nanti tiang batu kat depan kami akan cat warna coklat gelap, baru nampak kontra. Cantik kan, nak pulak ada pokok² kat taman mini tu. Tapi dalam gambar nampak macam oren pulak, hehehee!

Pintu rumah dan pintu bilik pun kami cat tau, sebab dah penuh hasil contengan anak². Kami pilih cat minyak warna coklat gelap, lebih kurang warna kayu gitu. Bila dah cat nampak cantik dan menyerlah pulak, kontra dengan warna cat rumah! 


Itulah pilihan warna² cat rumah kami, semua ikut citarasa Mas. Lain orang lain citarasa kan, ada yang suka cat putih je seluruh rumah. Jadi ikut pada minat dan keselesaan masing²! 

Harap dapat bertahan lama cat ni, dah bagi amaran keras kat Airis Aiyra supaya jangan nak menconteng lagi. Buat lagi mama titik tangan, haaaa mak garang kau!

2 ulasan:

  1. Cantik pulak Fiza tengok gabungan warna hijau purple tu. Menyerlah... 😊

    BalasPadam
  2. Buat sendiri ke proses mengecatnya tu ye? Plan nak cat rumah juga, sama lah banyak dah mural anak-anak hehe

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com