terkini dan sensasi

Rabu, 29 November 2017

Filem Hacksaw Ridge : Pengorbanan di medan perang

Assalamualaikum...(^ ^)

Setiap kali filem Hacksaw Ridge ni disiar ulang kat Astro Fox Movies mesti Mas tak lepaskan peluang, terkesan kat jiwa setiap kali menontonnya. Setiap kali tengok keberanian dan pergorbanan si Doss tu menyelamatkan rakan²nya di medan perang memang tersentuh jiwa, dia tak kisah langsung pasal keselamatan nyawanya. Baginya asalkan rakan² dia terselamat, itu dah cukup bermakna bagi dia.


Berdasarkan kisah benar Prebet Desmond Doss menyertai tentera sebagai anggota perubatan dengan niat untuk membantu anggota² yang tercedera di medan perang. Tapi niat baiknya disalah ertikan dek kerana hanya tidak mahu menggunakan senjata, sebabnya dia punyai kepercayaan agama yang menentang pembunuhan. Pelbagai cara rakan² dan pegawai atasan buat supaya dia mengalah dan tarik diri, namun semangat kentalnya tak pernah pudar. 

Akhirnya dia berjaya berkhidmat sebagai anggota perubatan di medan perang tanpa membawa senjata. Walaupun dia tahu bahaya mengundang tapi niatnya untuk menyelamatkan anggota tercedera, semua itu dapat diatasi. Memang kagum tengok dia berlari ke sana sini mencari anggota yang cedera sedangkan peluru pihak musuh menghujani. Tapi dia sedikit pun tidak tercedera malah berjaya menyelamatkan 75 orang rakan²nya yang cedera parah. 


Masa dia turunkan rakan² yang cedera ke kem selamat, Mas terharu sangat. Walaupun dah penat tapi dia tetap cakap "One more, one more please!" Memang tak putus asa selagi semua rakan² yang cedera dapat diturunkan dengan selamat, dia tak kisah pun nyawanya dalam bahaya. Besar betul pengorbanan dia walaupun sebelum ni rakan²nya tu pandang rendah pada dia sehingga gelarnya pengecut! 

Korang kena tonton filem ni tau kalau belum tengok, masih ada lagi tayang kat Astro tu. Kalau takde Astro boleh muat turun je secara online. Banyak pengajaran dan besarnya pengorbanan seorang askar masa tu walaupun sekadar sebagai anggota perubatan. Jangan perkecilkan tugas mereka!


Inilah Prebet Desmond Doss yang sebenar semasa dia menerima anugerah pingat keberanian tertinggi di atas pengorbanannya berjuang di medan perang tanpa kenal erti takut.

2 ulasan:

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com