terkini dan sensasi

Jumaat, 22 Jun 2018

Rezeki di Hari Raya

Assalamualaikum...(^ ^)

Kebetulan husband masih bercuti hari ni, jadi Mas ajaklah dia beraya ke rumah mak saudara di Palong 14. Mak saudara ni adik kepada arwah mak Mas, sejak mak dah meninggal kami tumpang kasih sayang dengan mak saudara je. 


Dah lama tak pergi ziarah dia, kali terakhir datang masa anaknya kahwin 2 tahun lepas. Bukan tak ingatkan mak saudara tapi kekangan masa dan keadaan tak mengizinkan nak pergi, ini dah ada masa Mas ziarahlah dia. Lagi pun dia je mak saudara yang ada berdekatan. 

Nak ke Palong 14 dari Salak Tinggi makan masa 1½ je, kami ikut Bahau lagi dekat. Sampai je kat sana mak ndak dah tunggu kami kat simpang jalan, dia tahu anak saudaranya lupa jalan dah sebab lama tak datang. Hehehee itulah kan, jarang dapat ke sana memang lupalah. 



Beraya kat rumah mak ndak Mas ni memang tak pernah tak seronok, macam² makanan dia akan hidangkan. Datang kali ni ada Gulai Lemak Cili Api Daging Salai, Ketupat Palas, Rendang Ayam Cili Api dan kuih raya. Yang paling bestnya siap ada dodol yang mak ndak masak sendiri, fuhhh sedap giler dah lama tak makan dodol. 

Lagi satu bila datang rumah dia mesti sentiasa murah rezeki, balik je mesti ada kiriman buah tangan. Kali ni diberinya buah mangga manis, memang banyak buahnya. Satu karung jugaklah dia bagi pada Mas, haaa boleh buat masker mangga ni. Pastu dibagi jugak satu plastik buah pisang untuk diperam, dah masak bolehlah makan pisang goreng. Haaa murah rezeki Mas, dan moga rezeki mak ndak makin murah. Tahun depan Mas datang beraya lagi!



3 ulasan:

  1. Selamat Hari Raya Aidilfitri Mas..
    Semoga luas pintu rezeki mak ndak Mas, rajin dia menyambut tetamu dengan pelbagai hidangan dan buah tangan. Beruntung Mas..

    BalasPadam
  2. first time tahu masker mangga. Bestnya dapat pisang banyak macam tu :D

    BalasPadam
  3. Uish gulai lemak cili api tu sedapnyaaa

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com