mrs secretary

Isnin, 13 Jun 2011

rezeki tak datang bergolek

Assalamualaikum...(^ ^)

duit adalah segalanya... itulah boleh dikaitkan dengan dunia sekarang! dari duit ramai yang cari cara mudah untuk dapatkannya sehingga berharap rezeki itu datang bergolek depan mata...

sumber gambar dari sini
paling ketara sekarang, cara yang senang adalah minta sedekah atau jadi pengemis... jujur Mas katakan, Mas memang tak suka dengan cara mereka mengemis tidak kira tempat atau masa! bukanlah Mas kedekut sangat nak bagi duit setakat seringgit dua... tapi yang minta sedekah tu orang yang sihat walafiat dan cukup sempurna sifatnya! kenapa dia tidak cari kerja? tak kisahlah kerja sebagai tukang cuci pinggan sekali pun, tapi dapat rezeki dari usaha sendiri dan juga halal!

dalam berblog juga, janganlah kita jadi pengemis atau peminta sedekah... terlalu mengharapkan orang singgah ke blog kita pastu komen dan klik semua iklan yang ada! itu sahaja yang kita harapkan tanpa ada usaha untuk mempromosikan blog kita dan hasilkan entri yang menarik... pasti kita boleh dapat rezeki dari berblog tapi janganlah harapkan rezeki itu datang bergolek tanpa usaha yang berlipat kali ganda!

11 ulasan:

  1. pengemis pun boleh hidup kaya raya sekarang ni..huhu

    BalasPadam
  2. pernah ada laporan pengemis jadi jutawan...hohohoho..last2 harta semua kena sita..adehhhh

    BalasPadam
  3. lebih berkat jika berusaha dan
    ~PUAS !

    BalasPadam
  4. emm psl org kutip derma tu , kt dsara ni hari2 ado, mmg kompom sendiket ler, psl penah terjmp org bute tu kt Kl .. org yg samo plak tu .. sian dia, di jadikan umpan tuk org2 x dak sivik tu crik duit..

    BalasPadam
  5. Mas...lagi xtahu nak kata/rasa apa bila peminta sedekah tu anak pegang ank kecik plak...

    BalasPadam
  6. nak melakukan sesuatu usaha tu mmg perit tapi insyaAllah ia akan terbayar di kemudian ari ;)

    slagi bernafas..slagi tu la kita kena berusaha utk diri dan keluarga tersayang.. ;)

    BalasPadam
  7. tula asek harap org takkn bjaye

    kat takuk lame jugak


    sungguh ku tak sgke
    akak berbakat juga

    pntun 2 kerat

    BalasPadam
  8. memang susah nak cakap la kak mas.. tak beri kang kata kedekot. kalau beri cam kita galakkan pulak mereka ni jadik camni.. hurrmm...
    pape pon usaha tangga kejayaan.. lebih afdol rasanya.. :)

    BalasPadam
  9. setuju dgn kak..kalau xsilap, hanya 3golongan yg dibenarkan mengemis ni:

    1. org yg menanggung hutang org lain.
    2. terkena musibah.
    3.hidup melarat.

    kita dianjurkan utk berusaha krn ia lebih berkah..

    BalasPadam
  10. pengemis2 ni amek jalan mudah je kak nak cari duit,
    tak nak usaha sikit, ish2,

    kadang kesian pon ada, lagi2 kalau yg cacat tu, -_-'

    banyak je alternatif lain dorang boleh buat, kan kak?

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com