mrs secretary

Rabu, 24 Ogos 2011

simpati dengan mereka sebenarnya

Assalamualaikum...(^ ^)

gambar diambil di bazar ramadhan semalam
simpati dan kesian Mas tengok mereka ni... tapi bimbang pun ada sebab takut mereka hanya dipergunakan oleh mana2 sindiket! mungkin bukan atas kerelaan mereka agaknya kan? tapi kerana terpaksa untuk dapatkan sesuap nasi terutama untuk anaknya... 

kalau tengok dari rupa, macam orang asing... samada indonesia atau myanmar! sempat jugaklah Mas temuramah dia sikit... Mas tanya dia asal dari mana dan kenapa minta sedekah? dia tak jawap pun, hanya tersenyum je... mungkin dia malu atau takut!

tapi tak boleh salahkan dia kan? mungkin dia menjadi mangsa sindiket yang nak kaut keuntungan dengan cara mudah! nak tak nak dia kena ikut untuk dapatkan rezeki... wallahualam, hanya Allah SWT Maha Mengetahui!

11 ulasan:

  1. ye la kan mas, kadang2 anum tgk kesian tapi bila fikir semula takut ada sendikit pergunakan mereka

    BalasPadam
  2. kesian tgk mereka ne.. kat Kota Kinabalu (KK) genk selalu jg nmpak..kesian..tpi tu la bila dfikir,msti ada dalang disebalik semua ne

    WORLDLESS WEDBESDAY| TENGOK DAN BACA PAPAN TANDA INI

    BalasPadam
  3. erk tak ske

    rase sebe slh je kan

    BalasPadam
  4. kadang2 dilema nak buat-buat tak nampak atau kesian...

    BalasPadam
  5. bagi pengemis di Malaysia, kebarangkalian mereka di pergunakan mana2 sindiket sangat tinggi. Tapi walau macam mana pun kita tetap dapat pahala bersedekah.

    BalasPadam
  6. dia leh selamatkan diri sndiri kalau mahu.. tapi tu lah. ntahh.. kesian gak kekadang.. kekadang tu hulur gak... yg pasti nawaitu tu ikhlas.. dia nk buat apa pn blkg cite...tpi bla kte hulurkn, ramai la yg akan cuba nk jdi camni sdangkan Rasulullah melarang kte meminta2

    BalasPadam
  7. susah nk prcaya pmntak sdekah ni. tp ada yg btol. itu yg susah tu.. huhu. edi derma pom, klu tgok muka dia mcm ikhlas je..

    BalasPadam
  8. bukan tak nak sedekah tapi kadang2 berada dalam keadaan serba salah. mcm mas cakap tu, seperti ada sindekit mempergunakan mereka ni...

    BalasPadam
  9. tu la...rase diorg ni mmg susah...tp diorg digunakan plak...jahat sungguh sindiket2 ni...huh~

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com