Logo KBBA

terkini dan sensasi

Jumaat, 9 Mac 2012

Jangan buat andaian sendiri

Assalamualaikum...(^ ^)


"Dia tu kerja operator, tapi boleh pakai kereta besar dan handphone mahal. Mana dia dapat duit? Gaji operator bukan mahal sangat, mesti ada sugar daddy ni!"

Pernah tak dengar orang cakap camni? Kalau pernah, apa yang kita rasa. Mesti kita akan berkata dalam hati, "Kenapa dia buat andaian sendiri, entah² orang dimaksudkan memang anak orang kaya. Mungkin dia bekerja sebagai operator sekadar nak tambah pengalaman dan kumpul duit poket sendiri."

Jadi kalau kita nampak perkara sebegini jangan cepat sangat buat andaian sendiri. Lebih baik kita selidik dulu kebenarannya, barulah boleh bercakap. Takut apa yang kita andaikan tu salah, tak pasal² kita dah terkutuk orang. Percuma dapat dosa!

Pastu andaian sebegini boleh mengundang fitnah jika apa yang kita cakap tu tersebar, nanti tak pasal² orang tersebut mendapat malu kerana ramai orang yang pandang serong terhadap dia. 

10 ulasan:

  1. assalamualaikum mas...betul la tu mas manusia ni pantang nampak luar biasa sikit mulalah mengata dan mengumpat mcm2 cuba la selidik dahulu barulah tahu puncanyakan...:)

    BalasPadam
  2. hm setuju.daripada anggap yg bukan2, apelah salahnya kalau jadi kawan baik dgn org tu. lama2 nanti susahkan org -__-

    BalasPadam
  3. memang mentality org macam tu lah kak. ada je persepsi yg entah apa2. sama juga kalau makwe tak cantik, tapi pakwe hensem..mesti kata laki tu nk kikis pmpuan tu. macam2...tak pasal jadi fitnah. :)

    BalasPadam
  4. Kadang2 kan Kak Mas.. Rasa better menyendiri.. Tengok2 group2 kat ofis tu kalau berkumpul pok pek2 benda mcm2 nilah yg salu disampaikan.. Dan dengan bangga mengumpat dengan suara sekuat godzilla... Terasa berdosa mendengar...

    BalasPadam
  5. uncle selalu jadi mangsa fitnah

    :(

    BalasPadam
  6. dia rajin buat OT sbb tu gaji dia byk & dpt pakai keta besar. lgpun dia dh lama keja, gaji dia pun dah 4 angka stabil tiap2 bulan... kan?? mungkin macam tu di sebalik apa yg kita x tahu. jgn pandang apa dia kerja kena pandang juga mcm mana dia keja & dh berapa lama dia keja. ye tak??

    BalasPadam
  7. mudah sangat manusia ni berburuk sangka...

    BalasPadam
  8. dah bleh konsider fitnah :(

    BalasPadam
  9. betul tu.jangan buat andaian sendiri.biarkan hal orang sebab bukan kacau hidup kita pun kan.^__^..kalau cakap camtu nampak sangat kejelesan..hehe

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com