Logo KBBA

terkini dan sensasi

Rabu, 24 Jun 2015

Gaji awal : Rancang perbelanjaan

Assalamualaikum...(^ ^)

Wahhh senyum nampak yang penjawat awam tu, maklumlah esok dah gaji. Bukan sekadar dapat gaji tapi dapat bantuan kewangan untuk raya lagi RM500, masyuk!

Pastu mesti ramai yang dah berkira² nak shopping untuk raya. Nak beli baju baru, kasut baru, tudung baru, handbag baru, langsir baru dan kereta baru. Ehhh mana cukup RM500 nak beli kereta! Macam² dah kita rancang kan?

gambar kredit sini

Tapi kena beringat, jangan belanja sakan sangat. Seeloknya duit RM500 tu simpan untuk perbelanjaan bulan Julai dan Ogos nanti. Sebab gaji bulan Julai awal bulan dan gaji Ogos hujung bulan. Pastu kena setelkan bil² dan segala hutang sebelum shopping sakan. Ingat ada lebih kurang 47 hari gap antara gaji Julai dan Ogos, lama jugak!

Macam Mas memang dan rancang siap² apa nak beli. Memang raya tahun ni sederhana je, beli apa yang perlu sahaja. Yang pastinya bil² dan hutang memang akan bayar awal, kalau tak duit akan habis camtu je. Simpanan harus ada!

Insya Allah kalau bijak rancang segala perbelanjaan, duit RM500 cukup untuk perbelanjaan kita sepanjang tempoh tu. Selagi ada rezeki pasti kita pandai nak manfaatkannya. Janji berjimat cermat!

5 ulasan:

  1. saya pun kak mas..semua kena rancang..supaya tak ikat perut kemudian hari.. hihi..salam ramadhan kak

    BalasPadam
  2. hehehe betul tu....kena plan betul2...kalau tak....nangessss

    BalasPadam
  3. assalamualaikum mas...betul2 tu kena planning betul ni...:)

    BalasPadam
  4. rancang dan jimat sebaik mungkin.

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com