Terkini dan Sensasi

Rabu, 9 Disember 2015

Teroka alam pekerjaan di Kidzania

Assalamualaikum...(^ ^)


Pucuk dicita ulam mendatang bila rakan blogger Hanim ajak turut serta ke Program Positive Parenting di Kidzania. Dapat peluang bawak anak² ke sana sebab memang impian mereka dari dulu nak ke Kidzania. Nak harapkan mama bawak memang tak mampu. Alhamdulillah ada rezeki sebagai blogger!

Selesai Program Positive Parenting terus Mas bawa anak² ke bank dulu untuk tunaikan duit. Mereka memang dah tak sabar nak cuba semua kerjaya yang ada, dah berkira² nak main apa dulu. Macam Atikah dan Arfan memang takde masalah nak main apa sahaja, dah besar kan? Cuma Airis agak terhad sikit sebab tak banyak kerjaya untuk umur 3 tahun yang dia boleh cuba. Jadi kena pilihlah apa yang sesuai dengan dia.


Mulanya dia agak takut nak cuba, siap merengek menangis lagi. Tapi Mas yakinkan dan pujuk dia, jadi lama kelamaan dia berani dan rasa seronok. Lagi seronok bila selesai satu kerja dia dapat upah duit, gembira sangat. Antara kerjaya yang dia cuba ialah sebagai Posmen, Penghantar Suratkhabar, Penjaga Tol dan Polis. Bangga Mas tengok dia yakin nak cuba semua tu. 

Macam Atikah dan Arfan banyak jugak kerjaya mereka cuba. Ada tu siap main sampai 2-3 kali. Atikah pandai kumpul duit, dia banyak main kerjaya yang dapat gaji daripada kena keluarkan duit. Bila dah banyak kumpul duit baru dia belanjakan. Arfan pulak tak pandai lagi nak gandakan duit dulu, dia banyak main apa yang dia suka je. Pastu asyik cakap duit Arfan sikit, hehehee!





Sepanjang habiskan masa di sana memang mereka seronok. Bagus untuk dedahkan mereka ke alam pekerjaan sebenar. Dari situ mereka boleh belajar bagaimana susahnya nak dapatkan duit dan perlu siapkan kerja dengan cekap. Bagus jugak untuk bina keyakinan diri bagi anak kecil seusia Airis. Dia akan lebih yakin dan dapat tangani rasa takut.

Walaupun banyak kerjaya yang tak sempat mereka cuba tapi Mas tahu mereka gembira dan puashati. Lain kali ada rezeki mama bawak lagi ye!









3 ulasan:

  1. seronoknya..tapi nak g sendiri mmg tak mampulah kan? harga leh thnnn..huhu

    BalasPadam
  2. seronok juga, tapi makanan situ mahal

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com