mrs secretary

Isnin, 28 Mac 2016

Review filem Munafik

Assalamualaikum...(^ ^)

Dapat jugak akhirnya tengok filem seram arahan Syamsul Yusof. Takut sebenarnya nak tengok cerita seram ni tapi gatal jugak nak tengok kat panggung. Pastu dok terjerit² bila hantu muncul secara mengejut, hahahaa! Jom baca review Mas pasal filem Munafik. 


Sinopsis filem 
Mengisahkan Ustaz Adam yang kematian isterinya akibat kemalangan langgar lari. Selepas kejadian tersebut emosi beliau sering terganggu dan dia jugak telah berhenti mengubat orang kampung yang ditimpa masalah diganggu makhluk halus. Namun segala kembali berubah apabila dia bersetuju mengubat Maria yang sering mengalami gangguan jin/syaitan. Apabila bertemu Maria pelbagai kejadian aneh dan pelik berlaku seperti ada kaitan dengan kehidupan Adam. Siapakah munafik yang sebenarnya dan berjayakah Adam merungkai segala misteri tersebut. 

Review filem Munafik
Mula² Mas nak bagi bintang dulu, memang 10 bintang. Mas tabiklah pada Syamsul Yusof kerana berjaya menghasilkan filem yang bagus dan terbaik! Jalan cerita tidak merepek langsung, memang berkisar realiti kehidupan sebenar yang sememangnya ada manusia bersikap munafik. Dari mula cerita dok tertanya² siapalah munafik sebenar dan akhirnya memang tak disangka². Jadi orang baik dan alim ni tak semestinya betul² baik.


Watak yang dilakonkan oleh para pelakon semuanya bagus, terutama Nabila Huda. Memang dia berjaya bawak watak dengan sempurna sekali! Watak hantu pulak memang serius menyeramkan, setiap kali hantu muncul memang Mas akan terjerit. Mana taknya tengah kau dok khusyuk tengok apa nak jadi tetiba hantu muncul depan mata. Haaa terkejut beruklah, jerit tak ingat. Pastu kesan bunyi dia memang terbaik, boleh rasa macam ada sesuatu je dok pegang bahu. Haaaaa! 


Pastu mesej yang disampaikan dalam filem ni memang berkesan. Membuatkan kita sedar dan jangan alpa dengan kuasa dan kebesaran Allah SWT. Kita kena redha dan terima segala takdir yang berlaku. Jangan menyekutukan Allah jika nak hidup senang dan capai matlamat hidup. Semuanya beri kesan dan peringatan pada Mas sebagai manusia.

Jadi pendek kata semua terbaik tentang filem ni, rugi tak tengok tau! 

3 ulasan:

  1. sy belum tgk.. insyaaAllah da peluang sebelum habis kat wayang kena tgk dgn izin Allah...

    BalasPadam
  2. macam nak kena tengok jer cerita ni kak mas... hu hu hu...cara penyampaian tu, cara penyampaian tu, macam benar-benar menarik nih...

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com