terkini dan sensasi

Jumaat, 20 Oktober 2017

Bila adik Aiyra lahir

Assalamualaikum...(^ ^)

Selepas Aiyra lahir reaksi ketiga² mereka ni memang berbeza, masing² ada rasa keterujaan tu. Lagi pun jarak umur mereka dengan Aiyra agak jauh beza jadi tahap keseronokan tu pun berbeza. 


Dimulakan dengan kakak Atikah, dia memang bersikap biasa dari awal Mas mengandung sehingga dia tahu Aiyra dah lahir. Memang lambat sikit dapat tengok Aiyra sebab dia di asrama, hari ke-8 barulah dia dapat tengok adik barunya. Reaksi dia mula² nampak adik biasa je, nak cium adik pun jenuh mama suruh. Nak pegang dan dukung adik pun nak tak nak, alasan tak berani sebab adik masih kecil. 

Tapi bila balik cuti sekolah sempena Deepavali ni seminggu, Mas tengok dia dah mula kisahkan Aiyra. Kalau adiknya berjaga dia dah mula main² dengan Aiyra, pastu siap kacau lagi kawan tu tidur. Dukung adik pun dah berani tapi bila mama suruh jelah, kalau tak memang dia tak angkat adiknya. Bab suruh tukarkan diapers adik dia masih tak boleh buat, tak reti katanya sebab dah lama takde adik. Hehehee lama² nanti bolehlah tu, kakak mana tak sayang adik kan?


Abang Arfan pulak dari awal agak kecewa jugak bila tahu akan dapat adik perempuan, yelah dia kan idamkan adik lelaki. Bila adik dah lahir berkali² dia tanya babahnya dapat adik apa? Bila cakap adik perempuan terus cakap, "Laaa bukan adik lelaki ke?" Hehehee, memang kesian kat dia tapi Allah dah takdirkan dapat adik perempuan kan. Tapi bila dapat tengok muka Aiyra terus hilang rasa tak puashati tu, sayang terus kat adiknya. 

Kalau adik tu jaga memang mengadap jelah, nak sangat main dengan adiknya. Balik sekolah pun sama, adik dulu yang dicarinya. Pastu teringin jugak nak dukung adik tu, tapi Mas tak bagi lagi sebab Aiyra masih kecil kan. Dah besar sikit nanti memang ada peluanglah abang nak dukung.

Haaaaa yang paling teruja sudah tentulah kakak Airis, orang yang paling tak sabar tunggu adiknya lahir. Selagi tak tengok muka adiknya depan², selagi tulah dia tanya bila boleh tengok adik. Tunjuk gambar pun tak puashati, siap cakap nak tengok depan² sebab nak pegang tangan dan kaki adik. Hari kelima baru dia berpeluang tengok adik selepas Aiyra keluar wad, seronok dan teruja jangan cakaplah. 


Sekarang dialah peneman dan pengacau setia, bila² masa je. Kadang adik tidur boleh terjaga dikacaunya, dicium dan cuit sampai adik jaga. Pastu asyik minta nak dukung adik, kalau tak bagi macam² dia cakap. Jadi terpaksa bagi jugak sekejap, nak puaskan hati dia. Apa lagi senyum lebarlah! 

Itulah anak² mama, macam² karenah bila adik lahir. Tapi mama tahu korang seronok, teruja dan sayang adik. Masing² tak sabar tunggu adik besar, nak main² dengan adik. Mama pun tak sabar nak tengok!

4 ulasan:

  1. Oloooo, berebut laa ni nak main dengan baby baru .hihi. Selamat berpantangg kak mas!

    BalasPadam
  2. Bila anak anak makin ramai riuh rumah kan mas

    BalasPadam
  3. alaoalo..tomeynya adikk..hehe sian abang nak adik lelaki ye..

    BalasPadam
  4. hehehe..takpe abang..nanti suh mam dpt adik lelaki pulk..eh..hehee

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com