Logo KBBA

terkini dan sensasi

Khamis, 19 Oktober 2017

Ajar anak menyusu botol

Assalamualaikum...(^ ^)

Sebagai ibu bekerjaya sudah pasti sebelum kembali bekerja selepas cuti bersalin kita nak anak dah pandai menyusu botol. Ini untuk memudahkan bila nak tinggal anak dengan pengasuh atau di taska. Tapi persoalannya bila masa yang sesuai untuk ajar anak menyusu botol, masa usianya berapa bulan? 

Macam Mas bila baby dah berusia 2 bulan, Mas akan mula ajar dia menyusu botol. Mas akan sediakan stok EBM secukupnya untuk dia menyusu gunakan botol, tapi hanya sebelah siang. Sebelah malam pulak Mas akan direct feeding, sebab tak nak ikatan Mas dan baby renggang. Sebelah siang memang botol sepanjang masa sebab Mas tak nak dia ada masalah menyusu botol semasa di taska.


Pastu masa nak ajar anak menyusu botol ni kena sabar dan tekad, jangan fikir kesian atau tak sanggup. Sebabnya kita akan lagi tak sanggup hadapi bila anak tak mau susu botol semasa di taska, lagi tak senang hati nak kerja. Macam Mas sepanjang nak ajar tu sebelah siang Mas tak akan direct feeding langsung, mula dari 8 pagi hingga 6 petang akan bagi dia menyusu botol. Selepas tu baru direct feeding, barulah dia akan biasa dan pandai menyusu botol. 

Lagi satu masa nak ajar tu kena pastikan stok susu mencukupi, sebelum ajar tu kena mula simpan stok. Nak ajar tu pulak kena banyak bersabar, sebab baby kita bukannya akan pandai serta merta. Dia akan ambil masa untuk biasakan diri dengan puting botol susu tu. Kadang tu ada baby tak mau langsung, jadi kita kena pandai ajar dia. Kalau puting susu dia tak mahu, cuba ikhtiar tukar puting lain. Kena usaha, mesti akan boleh punya.

Pastu kalau nak keluar atau waktu cuti jangan berhenti pulak bagi dia menyusu botol sebelah siang, kena teruskan. Nanti kalau dia dah syok menyusu terus dari kita, nak mula semula dengan botol akan hadapi masalah. Macam Mas memang tak berhenti walaupun keluar jalan² ke atau bercuti ke, sebab Mas nak anak biasakan dengan minum EBM dari botol pada sebelah siang. 

3 ulasan:

  1. Assalamualaikum Dan Salam Jumaat sis

    Semoga hari ini Allah berkati hidup kita dengan limpahan rahmat

    Amin

    Maznee doakan usaha mas untuk bonding dengan anak melalui susu ibu ini berhasil

    Dalam surah luqman pun ada sebut benda ni

    Ibu menyusukan anak selama 2 tahun dalam keadaan susah

    BalasPadam
  2. Caiyok caiyokkk... Good luck Mas

    BalasPadam
  3. semangat betul..good luck kak mas..banyak pengalaman ni

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com