Logo KBBA

terkini dan sensasi

Rabu, 18 Oktober 2017

Menu² pantang

Assalamualaikum...(^ ^)

Bila dalam tempoh berpantang apa yang Mas paling suka adalah menu²nya, pakej tau makan menu berpantang ni. Apa pakejnya? Di samping boleh makan secara sihat, boleh jugak dapatkan semula berat badan ideal. Dalam istilah lain, dapatlah teruskan semula misi kurus Mas.


Tapi ada jugak yang cakap, kau menyusukan anak buat apa nak kuruskan badan. Boleh apa, janji kita makan makanan yang berkhasiat serta kurangkan pengambilan garam, gula dan minyak. Pastu cara memasak tu, pastikan kukus atau grill dan buat sup pun boleh. Menu² berpantang tu pulak biarlah ada makanan yang boleh galakkan pertambahan susu badan. Haaaaa boleh apa nak kuruskan badan dalam pantang walaupun menyusukan anak.

Mas ni jenis tak memilih kalau makan menu² pantang ni, Mas suka yang ringkas dan mudah dimasak. Setiap hari menu yang sama pun Mas tak kisah, janji berkhasiat dan boleh kenyangkan perut. Sekarang Mas hanya makan ikan tenggiri dan ikan salmon je, pastu buat jugak sanggai ikan bilis untuk penambah selera. Sayur pulak Mas pilih lobak putih dan sawi putih, kadang tu ada jugak ulam pegaga. 


Cara masakan pulak biasanya husband akan grill, bakar atau buat singgang ikan² tu. Pastu untuk sayur akan buat sup atau grill sahaja. Pastu dimakan dengan nasi panas yang diletak lada hitam dan sanggai ikan bilis, fuhhh 2 senduk nasi boleh habis. Tapi Mas makan nasi sekali sehari je, tak boleh makan lebih² nanti lambat pulak capai berat ideal tu. 

Memilih menu berpantang ni sebenarnya tak susah, janji kita makan menu yang tak mendatangkan kesan sampingan pada kita dan jugak baby. Makanan yang berangin, sejuk, bisa atau gatal tu elakkan, sebab semua tu boleh datangkan kesan. Pilih menu yang sesuai, janji berkhasiat. Inilah antara pilihan menu² pantang Mas setakat ni. 



4 ulasan:

  1. Terliur juju kak bila baca entry ni...menu berpantang ni saya suka...mkn nasi sehari sekali tips kurus ye kak

    BalasPadam
  2. Salam singgah :)

    https://messarah.blogspot.my/2017/10/hectic.html

    BalasPadam
  3. saya suka masakan dalam pantang sebab semuanya sihat2 - tak ada kolestrol. hehe

    BalasPadam
  4. makanan orang berpantang pun nampak sedap

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com