terkini dan sensasi

Selasa, 17 Oktober 2017

Misi banyakkan susu

Assalamualaikum...(^ ^)

Setiap kali ada baby, menyusukan anak dengan susu ibu adalah perkara utama. Setiap masa kita nak keperluan susu tu mencukupi untuk baby kita sepanjang hari, ikut keperluan dia setiap masa. Jadi sudah tentulah pelbagai cara kita lakukan untuk banyakkan air susu, terutamanya dari segi pemakanan. 

Macam Mas, menyusukan Aiyra kali ni agak berbeza dari anak² sebelum ni. Maklumlah Aiyra lahir agak besar, jadi demand dia terhadap susu agak tinggi. Setiap 2 jam sekali dia akan bangun untuk menyusu, untuk itu Mas kena sentiasa pastikan susu cukup setiap kali dia nak menyusu. Jadi Mas kena jaga pemakanan dan banyakkan makanan yang boleh tambahkan susu. 


Salah satunya Mas makan Sup Lobak Putih, Mas akan buat sup untuk makan dengan nasi. Sebelum ni memang tak pernah makan lobak putih, tapi kali ni Mas cuba dan alhamdullilah boleh galakkan pertambahan susu. Sejak dalam pantang ni selang sehari husband akan buatkan Sup Lobak Putih ni, rasa dia biasa je dan Mas boleh makan. Janji boleh tambah susu untuk keperluan Aiyra!

Pastu satu lagi Mas minum milo dan minum susu segar, itu pun dapat tambahkan susu jugak. Ada orang kata minum milo boleh sembelit, tapi bagi Mas tak pun. Mas minum milo panas yang ditambah dengan susu segar Dutch Lady tu, alhamdulillah dapat galakkan susu jadi banyak. Mas ikhtiar je apa pun, yang penting nak susu sentiasa banyak dan Aiyra dapat menyusu sehingga umurnya 2 tahun.


Supplemen pun Mas makan jugak, dan pilihan Mas sudah semestinya Virgin Coconut Oil a.k.a VCO. Itu memang milk booster Mas dari susukan Airis dulu lagi, meriah susu bila makan VCO ni. Itu jelah usaha Mas, moga susu makin meriah dan meriah setiap hari. Lepas Aiyra dah 2 bulan nanti nak buat stok pulak, moga dipermudahkan!

2 ulasan:

  1. Hebatlah kak mas.. dalam pantang pun masih boleh update blog.. salute la

    BalasPadam
  2. suka baca blog kak mas. sangat memberi inspirasi..

    nanti next baby, saya nak try makan gak lah sup lobak putih tu.. sebelum ni tak pernah makan pun, tapi rasa nak try jugak lah sebab orang kata lobak putih ni ialah milk booster

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com