terkini dan sensasi

Isnin, 16 Oktober 2017

Jaundis Aiyra beransur baik

Assalamualaikum...(^ ^)

Anak² Mas yang perempuan memang tak dapat dipisahkan dengan jaundis ataupun kuning, semuanya kena prolong jaundis. Atikah dulu sampai 2 bulan kuning kulitnya, macam² petua kami ikhtiar tapi akhirnya ia baik sendiri. Masa Airis pulak paling teruk kuningnya, sampai cecah bacaan 380. 4 hari jugak masuk wad, jalani rawatan fototerapi. Dah keluar wad dekat 3 minggu jugak nak hilang kesan kuning tu.


Sekarang giliran Aiyra pulak, dari hari kedua masa di wad NICU dia dah kena jaundis. 4 hari jugak dok kena fototerapi, sehingga masa discaj kuningnya masih 200. Jadi mulai dari hari keenam hinggalah ke hari ni setiap hari kena pergi ambil darah untuk tengok bacaan kuning dalam darahnya. Masa hari keenam tu naik semula dari 200 ke 237, alahai risau sangat masa tu sebab takut kena masuk wad semula. Nasiblah doktor bagi balik dan suruh datang lagi ambil darah hari Isnin.

Dari dari Isnin sampailah Jumaat minggu lepas ambil darah, bacaan turun ke 150 lebih. Tapi setiap hari bacaan tu hanya turun 1-2 je, hurm memang kesian kat Aiyra hari² kena cucuk kaki untuk ambil darah. Masa kali terakhir ambil darah hari Jumaat bacaan 152, jadi masih kena datang lagi hari Isnin.  
        

Hari ni lagi sekali Mas ke klinik dan alhamdulillah lega selega leganya, lepas ni tak perlu dah ulang alik ke klinik setiap hari. Tadi bacaan kuning dalam darah Aiyra dah turun ke paras 115, walaupun belum bawah 100 tapi bacaan tu bukan di paras bahaya dah. Cuma kena kerap dan kerap bagi susu badan sehinggalah kuning tu hilang.

Memang kulit Aiyra masih nampak kekuningan lagi, doktor kata ia akan hilang nanti bila bacaan dah turun bawah 100. Menyusu jelah untuk kurangkan kuning tu, dan Aiyra bagus bab menyusu ni. Setiap 2 jam sekali automatik dia akan bangun untuk menyusu, setiap kali menyusu dalam ½ jam jugak. Memang demand susu dia agak tinggi dan kerap, sebab itulah agaknya kuning dia dah beransur baik. 

2 ulasan:

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com