Logo KBBA

terkini dan sensasi

Selasa, 10 Oktober 2017

Pengalaman anak masuk NICU

Assalamualaikum...(^ ^)

Kelahiran Aiyra bagi Mas kali ni memang satu keistimewaan, dia ajar Mas lebih banyak bersabar dan hadapi dugaan dengan tenang. Aiyra lahir agak besar dengan berat 4.2kg, pertama kali Mas lahirkan anak berat lebih 4kg.

Jadi selepas lahir Aiyra hadapi masalah gula rendah atau dipanggil hypoglycemia, masa lahir tu gula dalam darah dia hanya 2.3. Sepatutnya kena lebih dari 3.0. Disebabkan masalah tu Aiyra terpaksa ditempatkan di wad NICU untuk pemantauan rapi. Malam pertama selepas bersalin tu memang Mas seorang diri di wad, nak tengok Aiyra pun tak boleh sebab jarak wad yang agak jauh. Mas nak pergi jalan sendiri memang tak mampu sebab luka jahitan masih sakit. 


Perasaan masa tu sedih sangat, terpaksa berjauhan dengan baby yang baru dilahirkan. Hanya sempat bagi dia susu badan selepas lahir je, pastu satu malam tu memang tak susukan dia. Esok hari barulah Mas berpeluang tengok Aiyra di NICU selepas husband datang, terpaksa bergerak guna kerusi roda. 

Masuk je dalam wad NICU tu perasaan terus sebak dan sedih, mana taknya kiri kanan tengok baby yang macam² masalah kesihatan. Ada yang dalam kaca, pakai tiub sana sini, pakai oksigen dan wayar berselirat. Aiyra ditempatkan di NICU2, wad untuk baby yang bukan dalam keadaan kritikal. Tapi menitis jugak airmata Mas bila tengok dia kena drip dan banyak kesan cucuk kat kaki, maklumlah kena check gula setiap 4 jam sekali. 

Dia kena drip air gula jugak sebab kandungan gula dalam badan dia turun naik, tak stabil. Kalau boleh doktor nak kekal 3.0 ke atas je, barulah boleh hentikan drip. Pastu hari kedua di wad dah naik kuning pulak sebab kurang menyusu badan kan, kena buat fototerapi. Mas tak dapat nak temankan dia di wad sebab takde katil kosong, pastu nak bekalkan stok susu pun tak boleh. Masa tu susu belum banyak lagi, perah dan pam pun langsung tak mahu keluar. 


Haaaaa nak cakap perasaan masa tu memang stress, dengan keadaan diri kita yang masih sakit lagi. Pastu anak pulak masih di wad dengan keadaan yang belum pulih, memang sedih. Tapi bila Mas berkenalan dan jumpa mak² lain yang jaga anak di NICU, Mas jadi kuat. Sebab ada sesetengah mak tu dah berbulan² dok tunggu anak dia untuk pulih dan boleh bawak balik. Kesian tengok mak² ni tapi mereka lalui hari² tu dengan sabar, doa mereka cuma nak anak cepat sembuh. 

Alhamdulillah Aiyra dibenarkan keluar wad pada hari kelima, lega sangat! Tapi Mas tak akan lupakan pengalaman tu dan Mas doakan anak² yang masih ada di NICU tu cepat sembuh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com