terkini dan sensasi

Sabtu, 16 Jun 2018

Rezeki dusun

Assalamualaikum...(^ ^)

Sampai je kampung hari Rabu lepas disambut dengan rezeki buah-buahan yang menunggu masa je nak masak, alhamdulillah syukur sangat. Paling syok bila tengok pokok durian pun berbuah, banyak jugaklah pokok yang menjadi kali ni. 


Memang dah lama pokok² kat dusun ni tak berbuah, rasanya lepas banjir besar 2014 tu. Yelah lepas banjir tu banyak pokok yang mati terutama pokok durian, pastu nak hasilkan buah semula macam payah je. Ambil masa yang lama untuk pulih kot? Lagi satu pokok² ni takde orang yang jaga, jadi mungkin itu salah satu ia payah nak hidup subur dan hasilkan buah.

Agaknya tahun ni dia kesian kat tuannya kot, tu yang semua berbuah. Hehehee rezeki! Durian, manggis, rambutan, petai dan ciku, semuanya ada hasil. Rasanya manggis yang akan masak dulu, dalam sebulan lebih je lagi. Pastu barulah durian dan rambutan, yang dua ni mungkin masa Raya Haji dah boleh makan hasilnya. Haaa wajib balik kampung Raya Haji nanti!



Cuma harap² sempatlah makan buah² ni semua, sebab bukan apa risau dihabiskan dek kera je dulu. Maklumlah takde orang jaga kan, jadi si kera² ni bersuka ria lah kerjakan buah² tu. Kami harapkan makcik jiran sebelah rumah tu je yang tengok²kan dan halau kera² tu. Moga² dapatlah kutip buah² durian yang gugur, ini paling tak sabar tau! 

Yeayyy kita kenduri buah pulak lepas raya!

2 ulasan:

  1. ya allah seronoknyaaaa bestnya ada dusun. lama tak makan manggis =D

    BalasPadam
  2. Syoknya bila ada dusun sendiri ni.

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com