Logo KBBA

terkini dan sensasi

Sabtu, 22 September 2018

Arfan dah bersedia ke?

Assalamualaikum...(^ ^)

Isnin 24/9 anak bujang Mas bakal berjuang di dewan peperiksaan, bersediakah dia? Haaa yang ni maknya yang terlebih risau, takut dia tak bersedia je. Jadi Mas buatlah beberapa persediaan untuk dia, Mas nak dia lebih yakin bila melangkah ke dewan peperiksaan nanti.


Apa yang Mas siapkan untuk dia? Biasalah anak lelaki ni kan, banyak sikap sambil lewa je. Bila tanya pensil, pemadam dan pembaris dah ada ke? Laju je dia jawab ada, tapi bila mama nak tengok entah mana dia letak. Jadi kenalah Mas yang siapkan, asahkan pensil dia dan ikatkan dengan getah. Yelah kat dewan tak boleh bawak bekas pensil hanya pensil, pembaris dan pemadam je. 

Pastu Mas semakkan jadual peperiksaan dia, tengok apa subjek untuk hari Isnin. Jadi bolehlah Mas bantu dia ulangkaji, bukan nak khusyuk sangat tapi study sikit² untuk persiapan akhir. Barulah rasa lebih yakin dan bersedia kan? Cuma satu je jangan bagi anak² terlebih ulangkaji sangat, takut mereka stress pulak nanti. Macam Mas hari ni bagi dia ulangkaji sekejap, esok Mas nak dia rehat dan tenangkan fikiran. 

Lagi satu Mas pastikan dia sihat, tak naklah nanti nak periksa tetiba demam. Jadi Mas elakkan dia terlalu penat dan bermain di luar, biar dia rehat di rumah je. Memanglah kita tak boleh halang penyakit tu kalau nak jadi, tapi kita kena ambik langkah berjaga dan mencegah.  Bagilah dia makanan sihat supaya anak lebih bertenaga dan minda pun cergas, senanglah nak jawab soalan periksa nanti.

Mas pun ambik cuti hari Isnin dan Selasa, nak jugaklah temankan dia. Lagi 2 hari tu harapkan babah dia pulak, sekurangnya kami berdua ada luangkan masa untuk tengok anak hadapi peperiksaan. Moga masa yang kami luangkan tu dapat beri sikit keyakinan pada dia, moga dia lebih bersedia nak exam Isnin nanti. 

Good luck Arfan, buat yang terbaik ye!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com