terkini dan sensasi

Isnin, 24 September 2018

Jaga pemakanan semasa exam

Assalamualaikum...(^ ^)

Salah satu tujuan Mas ambik cuti semasa anak² exam sebab nak jaga pemakanan mereka, tak naklah mereka makan yang bukan². Yelah anak² ni kalau tak pantau, dia bedal apa je. Terutama makanan jajan² yang tak berkhasiat tu.


Jadi 2 hari bercuti ni Mas masakkan untuk anak² makanan yang berkhasiat, lengkap dengan protein dan sayuran. Mas kurangkan makanan berminyak, kurangkan garam tetapi lebihkan sayuran dan buahan. Pastu Mas suruh jugak Arfan makan kurma dan kismis yang mak mertua beli kat Mekah hari tu. Mas nak minda dia lebih aktif dan ingatannya lebih kuat.

Pastu Mas suruh dia minum air kosong lebih, supaya badan dia lebih segar. Mas tak nak nanti kalau kurang air dia mungkin akan demam atau keletihan, jadi wajib bawak bekal air semasa exam. Lagi satu bawak jugak bekal kekacang atau roti, manalah tau lapar kan? Nanti boleh jugak makan sebelum masuk dewan peperiksaan atau waktu rehat sebelum paper seterusnya.

Lagi satu yang paling penting adalah sarapan, jangan biarkan anak² masuk dewan peperiksaan tanpa bersarapan. Ini boleh buat mereka lapar dan tak tenang nak jawap soalan periksa, badan pun akan lemah. Macam Mas memang akan paksa anak² sarapan walaupun kadang tu mereka tak nak, kena makan jugak walaupun hanya sekeping roti. Nanti kalau perut lapar akan ganggu tumpuan mereka nak jawab soalan dengan lebih baik.

Penting sebenarnya jaga pemakanan anak² semasa hadapi peperiksaaan ni, sebab pemakanan tu kebanyakannya membantu kecerdasan otak anak². Jadi kenalah bagi makanan yang berkhasiat kan, itu akan membantu anak² kekal sihat dan cerdas. Ingatan anak² pun lebih baik!

2 ulasan:

  1. inshaAllah, semoga anak2 mudah menhadapi peperiksaan

    BalasPadam
  2. Bagusnya kak mas. Good luck untuk exam yaa anak anak.hihi

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com