terkini dan sensasi

Rabu, 16 Januari 2019

Isu membeli di luar sekolah

Assalamualaikum...(^ ^)

Isu anak² membeli selepas waktu sekolah ni dah jadi perkara biasa, semua ibu bapa akan hadapi. Nak larang camne pun memang tak akan boleh sebab kalau kita tak bekalkan duit belanja, ada je kawan² yang sudi nak belikan. Pastu nak salahkan peniaga yang menjual pun tak boleh, sebab itulah cara dan punca mereka mencari rezeki.


Macam anak² Mas pun sama, mesti ada tinggalkan duit lebih belanja di sekolah untuk membeli masa balik. Terutamanya si Airis lah, setiap kali balik ada je benda dia nak beli. Mas memang tak halang tapi Mas hadkan seminggu tu hanya 2-3 kali sahaja. Pastu apa yang dia nak beli pun Mas akan pantau, hanya beli makanan yang betul² mengenyangkan seperti kuih, nugget atau roti. Kalau aiskrim atau jajan² memang dilarang sama sekali, walaupun kadang tu dia membeli jugak. Tapi Mas akan bagi amaran, kalau beli benda² camtu memang Mas tak bagi dah duit belanja.

Ada jugak yang cakap, bekalkan makanan dari rumah supaya anak² tak membeli. Ya Mas akui, cara tu memang bagus. Tapi bagi Mas biarlah anak² nak belajar berbelanja, dari situ dia tahu camne nak uruskan duit belanja sendiri. Kadang anak² ni bukan nak membeli sangat, mereka cuma nak dapat duit belanja setiap hari. Kalau tak dibelanjakan duit tu mereka boleh simpan, haaa boleh jugak ajar anak menabung kan?

Paerkara ni Mas akui memang susah kita nak halang, biasalah anak². Tapi kita cuba pantau dan nasihatkan mereka supaya tak membeli selalu dan tak membeli makanan yang tak berkhasiat. Caranya kita jemputlah anak awal², jadi kita boleh kawal mereka dari membeli. Atau pun kita belikan makanan siap² kat mereka, haaa ini Mas selalu buat. Mas tahu anak² ni kadang lapar lepas balik sekolah, jadi Mas belikan donut atau goreng pisang ke. Memang cara ni dapat halang anak² dari membeli jajan² yang dijual tu. 

Jadi sebagai ibu bapa kita janganlah risau sangat pasal hal ni, pandailah kita tangani demi kebaikan anak². 

5 ulasan:

  1. Saya selalu juga layan jajan bila ambil anak dari sekolah. Biasa saya akan beli Mamee yang harga 40sen tu. Saya satu, anak saya satu.. Hehehe

    BalasPadam
  2. Ema kadang tunggu anak pun beli aiskrim motor tu...tetiba haus nampak pakcik aiskrim ni...hehehe...berkongsi rezeki dengan mereka

    BalasPadam
  3. dulu-dulu masa saya skolah dulu, saya selalu gak beli makanan kat luar sekolah. hehe

    BalasPadam
  4. since xde anak lagi hehe tatau nak komen macam mana. tapi kalo dlu time sek.. nak beli jajan ke apa ke mesti dengan ayah. tapi x hari2 dapat.. hehe..

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com