terkini dan sensasi

Selasa, 26 Mac 2019

Amalan minum air masak

Assalamualaikum...(^ ^)

Dulu Mas memang kurang minum air masak, lebih suka air manis² je. Kalau boleh pagi petang siang malam nak minum air milo ais je, tak minum rasa tak lengkap hidup. Haaa memang ketagih air manis masa tu!


Tapi sejak Mas amalkan diet dan pemakanan sihat, air manis Mas dah tolak tepi. Sekarang lebih suka teguk air masak je, sehari wajib 3 liter. Camne nak amalkan dan konsisten minum air masak ni, boleh ke berjaya? 

Haaa mula² nak amalkan tu memang agak susah, kadang satu hari tu 1 liter pun tak habis. Puas jugak tahan tekak dari nak teguk air manis, minum air masak macam teguk racun je. Hahahaa punyalah payah kan? Tapi Mas cuba amalkan, dan nak lebih konsisten Mas buat air detox. Air campuran lemon, bila buat gitu jadi banyak jugaklah Mas minum air masak. 

Tapi lama kelamaan bila dah terbiasa minum air masak je, tekak jadi lali. Jadi tak perlu dah buat air detox, teguk air masak kosong je sepanjang masa. Pastu nak amalkan tu kena sentiasa bawak air masak ke mana saja, Mas ni pergi kenduri kahwin pun angkut botol air masak sendiri tau. Lagi satu kat dalam bilik, kat ruang tamu, kat dalam kereta dan kat pejabat kena sediakan botol air masak. Haaa dengan cara ni Mas memang akan selalu minum air masak secukupnya berbanding dari air manis. 

Jadi kalau korang yang payah nak konsisten minum air masak tu boleh ikut cara Mas ni, dijamin akan berjaya. Minum ikut keperluan badan kita, berat 25kg untuk 1 liter air masak. Bolehlah minum ikut berat badan kita ye, dan moga korang berjaya amalkan gaya hidup sihat!

1 ulasan:

  1. minum air yang mencukupi memang beri banyak kebaikkan kepada tubuh badan

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com