Logo KBBA

terkini dan sensasi

Isnin, 22 Julai 2019

7 hari GM Diet Plan

Assalamualaikum...(^ ^)

Sejak raya hari tu berat badan agak susahlah nak kekal, sekejap naik ke 70kg dan sekejap turun ke 68kg. Masa puasa elok je turun 5kg, sebab amalkan menu eatclean sepanjang puasa. Tapi bila raya makan tak kawal sangat, maka naiklah semula 2-3kg.

Senaman pulak takde dah buat setiap hari akibat kekangan masa, kadang balik kerja dah lambat jadi mood nak bersenam dah ke laut. Bila rasa tak penat sangat buatlah jugak kardio 30 minit, janji keluar peluh. Haaa makan tak jaga sangat, senaman pun ke laut camnelah berat nak kekal ideal kan? Dietlah camne pun!


Hari 1

Jadi bermula dari 18/7 Mas mulakan dengan 7 hari GM Diet Plan, diet ni hanya buat 7 hari berturut² sebulan sekali. Kalau korang nak tahu lebih lanjut pasal GM Diet ni bolehlah google, Mas cuma nak cerita dari apa yang Mas faham dan amalkan. Kiranya diet ni macam kita detox badan kita sebab hanya makan buah-buahan dan sayur-sayuran pada 4 hari pertama, pastu pada hari kelima barulah ambik protein dan hari ketujuh baru ambik karbo iaitu nasi.

Inilah senarai menu² yang Mas ikut seperti disarankan, menu² ni Mas rujuk kat google je. 

Hari 1: Buah-buahan kecuali Pisang
Hari 2: Sayur-Sayuran
Hari 3: Sayuran + Buah-Buahan
Hari 4: 8 biji Pisang + Low Fat Milk
Hari 5: Ikan/Daging + Tomato
Hari 6: Protein + Sayuran
Hari 7: Nasi + Sayuran + Jus Buah


Hari 2 & 3

Menu² ni boleh ambik mengikut waktu makan kita, dan kuantiti yang diambil tu terpulang pada kita. Macam Mas biasanya waktu sarapan Mas akan ambik portion yang banyak sikit, pastu waktu lain Mas kurangkan portion. Selang seli antara waktu sarapan, makan tengahari dan minum petang Mas minum 3 liter air masak dan teh hijau. Malam pulak Mas memang jarang makan, minum teh hijau dah mencukupi.

Hari ni dah hari kelima Mas amalkan 7 hari GM Diet Plan ni, setakat ni perut rasa selesa je sebab tak makan berlebihan kan? Pastu takdelah rasa lapar yang extreme sangat, yelah buahan dan sayuran kan banyak serat jadi buat kita rasa lebih kenyang. Berapa kg yang berkurang Mas belum timbang lagi, selepas hari ketujuh baru nak timbang.

 Hari 4 & 5

Mas takdelah nak kurangkan kg dalam tempoh mendadak, yang penting nak jaga kesihatan. Dapat kurus tu satu bonus bagi Mas, yang penting Mas dah usaha untuk lebih sihat. Lepas habis 7 hari GM Diet ni, Mas akan amalkan makan secara bersih dan sihat! Pastu senaman pun kena lebih konsisten!

3 ulasan:

  1. kalo sy GM diet ni xberani lg nk try..
    setakat ni mampu IF je dlu..
    eatclean pon xleh sgt..
    blh wat IF pon dh ok..
    insyaAllah lps ni nk try jgk GM diet..

    BalasPadam
  2. huwaa.. nanti cik azue pun nak try wat GM diet ni la jugak

    BalasPadam
  3. Byk betul tomato ceri hehehe, rajin betul kak mas ni salute lah

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com