Logo KBBA

terkini dan sensasi

Rabu, 1 April 2020

Roti Puri

Assalamualaikum...(^ ^)

Haaa sepanjang PKP ni ada jer makanan yang husband suruh buat, kemain dia punya teringin tu kalah orang mengidam. Hehehee!


Tapi bagus jugaklah, boleh Mas belajar masak macam² kan? Kalau tak entah bilalah nak buat, yelah bila dah sibuk bekerja memang jarang sangat nak masak macam². Jadi semalam husband teringin nak makan Roti Puri, dia siap bagi resepi lagi. Bila tengok resepi takdelah susah sangat, bahan pun tak banyak dan cara nak buat pun mudah. Ini Mas kongsikan resepi!

Bahan-bahan Roti Puri
2 cawan tepung gandum
1 sudu besar yis kering (Mas guna mauripan)
1 sudu besar marjerin
1 sudu besar susu pekat manis
1 sudu besar minyak masak
½ cawan air suam (tambah jika perlu)
Secubit garam

Cara² membuatnya
1. Campurkan kesemua bahan kecuali air, gaul rata sehingga menjadi seperti bread crumb.

2. Kemudian masukkan air dan uli hingga sebati, air boleh ditambah sedikit demi sedikit sehingga doh lembut. 


4. Perapkan doh selama 30 minit. Selepas 30 minit doh akan kembang, jadi uli sekejap. Pastu bulat²kan doh dan canaikan menjadi leper menggunakan 2 helai plastik.



5. Panaskan minyak, pastikan minyak banyak sehingga roti boleh tenggelam. Goreng roti sambil curahkan minyak ke atas roti supaya roti menjadi kembong dengan elok. Pastikan minyak tidak terlalu panas yer!

Alhamdulillah menjadi percubaan pertama Mas buat Roti Puri, walaupun hakikatnya dok gaduh laki bini kat dapur kenapa husband goreng ada yang kembong ada yang tak. Hehehee, kelakar betul. Tapi sedap tau, kami makan dengan Sambal Ikan Bilis. 


Korang kena cuba tau!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com