Logo KBBA

terkini dan sensasi

Isnin, 6 Julai 2020

Sesi persekolahan semasa PKPP

Assalamualaikum...(^ ^)

Haaa tak lama lagi semua anak² akan kembali ke sekolah, bermula dari 15 Julai 2020 nanti.

Macam anak Mas, si kakak Atikah dah mula bersekolah pada 24/6 lepas. Dia kan nak periksa SPM tahun depan, jadi memang dah bersekolah setiap hari. Jadual untuk percubaan SPM dan periksa SPM sebenar pun dah dapat, trial bulan September dan periksa SPM pada 6/1/2021.


Macam Arfan di Tingkatan 2 akan mula bersekolah pada 15/7, tapi sekolah dia ikut modul penggiliran sebab kapasiti kelas tak mencukupi. Jadi Arfan akan sekolah secara bergilir² dengan Tingkatan 4, 3 dan 1. Kalau ikut jadual giliran yang cikgu bagi, Tingkatan 2 akan mula bersekolah pada 20/7/2020. Mereka hanya bersekolah selama seminggu dalam bulan Julai, pastu bulan Ogos 2 minggu sahaja. Untuk Airis pulak masih belum dapat jadual lagi!


Takwim cuti sekolah pun dah berubah, sepatutnya bulan Julai ni akan ada cuti sekolah seminggu tapi dah dibatalkan. Cuti Raya Haji pun hanya diberi sehari awal iaitu pada 30/7 dan cuti sekolah penggal kedua hanya diberi pada bulan Ogos selama 5 hari bermula 20/8 hingga 24/8. Pastu cuti hujung tahun pun dipendekkan jadi 13 hari je, bermula 19/12 hingga 31/12.

Haaa kenalah pendekkan tempoh cuti sekolah, sebab pelajar tingkatan 5 perlukan lebih masa untuk habiskan silibus pelajaran. Yelah bulan Januari mereka dah nak periksa, kalau cuti lama² nanti tak sempat pulak habiskan semua silibus. Pastu kenalah periksa awal, kalau tak nanti ganggu pulak takwim persekolahan untuk tahun depan!


Moga anak² dapat biasakan diri dengan sesi persekolahan dalam norma baharu ni. Nanti dah tamat PKPP tak tahulah macam mana, samada penggiliran diteruskan atau kena bersekolah macam biasa. Rasanya pasti akan diteruskan sebab kita pun belum bebas sepenuhnya dari Covid-19 ni, jadi biarlah norma baharu ni diamalkan lebih lama kan?

2 ulasan:

  1. sekolah anak-anak ammi masih belum bagi jaduan penggiliran lagi.

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah moga dipermudahkan semua urusan anak anak dengan norma baharu.

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com