mrs secretary

Selasa, 10 September 2013

Terus rajin dan sabar

Assalamualaikum...(^ ^)

Mas kena terus rajin dan sabar demi Airis! 

Sekarang ni Airis dah macam kurang berselera untuk makan, kalau dulu Mas masak 2 genggam beras untuk bubur nasi memang sentiasa licin. Dia akan makan pagi, tengahari dan malam. Seronok tengok dia makan, suap je nganga luas². Tapi sekarang jarang dah makanan dia habis, bila dah makan separuh dia akan buat loya² dan macam nak muntah. Jadi memang kena berhenti suaplah, kalau tak dia pasti muntah. Kat taska pun cikgu dia cakap camtu.

Jadi kekadang tu Mas hilang sabar, marah jugak kat dia sebab tak mau makan. Rasa macam penat je kita masak tapi baby tak mau makan. Ter emosi pulak mama ni kan, sian Airis kena marah. Takdelah, bukan marah beria pun marah² sayang je!

Tapi walau apa pun, Mas tetap kena rajin dan sabar. Baby memang camtu, kadang² dia akan hilang selera untuk makan. Mungkin dia dah bosan dengan rasa makanan yang sama atau dia nak berubah bulan dan semakin membesar.

Jadi sebab itulah kita sebagai ibu kena pelbagaikan resepi makanan untuk bayi kita, jangan masak yang sama setiap hari. Jadi sekarang, Mas gigih cari pelbagai resepi untuk Airis dan akan cuba sedaya upaya masak dan bagi dia makan. Harap selera dia akan baik semula dan makin bertambah.

Pastu kena sabar jugak, ini penting! Janganlah baby tak nak makan kita paksa jugak sampai dia menangis, kena secara perlahan² dan pujuk dia baik². Mesti dia nak makan punya, walaupun hanya dalam kuantiti yang sedikit. Nanti esok kita cuba lagi! 

Tapi alhamdulillah, Airis memang tak memilih bila makan dari umur 6 bulan sampai sekarang. Cuma buat masa ni dia kurang selera sikit sebab mungkin dia nak membesar.


7 ulasan:

  1. aqil dulu pun mcm tu.. dlm 10 bulan da try bg mknn bertekstur. bubur blend half je + yg x blend.ok la skit.. rupanya time tu da stat nk gayakan gigi baru

    BalasPadam
  2. dia nak nasik dengan sambai belacan la tu..heheheh..
    agaknya dia susu saja la Mas..
    ada budak2 yang nyusu kuat tapi makan tak nak,..
    dia macam tu ke/?

    BalasPadam
  3. ritu pon princess xnk mkn kak.risau sgt.sampai dh kurus.tp nasib skrg dh ok dh.hehe.legaa~ kita ni nk bg anak mkn pon kena sbr kan kak.heheh

    BalasPadam
  4. Salam. Hi akak. comeinye baby~ hehe..
    blogwalking.. kalau agak-agak nk dtg ke mlk, feel free to take a look homestay mak sy..
    melakasarahomestay.blogspot.com
    :)

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com