Terkini dan Sensasi

Khamis, 20 Oktober 2016

Jus Pudina Lemon legakan batuk selsema

Assalamualaikum...(^ ^)

Fuhhh seksa betul bila batuk dan selsema ni. Dah dekat 2 minggu tak baik² lagi. Perit tekak, pedih hidung dan sakit dada dibuatnya. Tidur malam pun tak lena sebab asyik batuk dan hidung tersumbat. Pastu pagi pun sama, gatal tekak! Nak buat kerja pun rasa tak selesa. Dahlah Mas ni jenis tak suka sangat makan ubat kalau batuk selsema, jadi kena cuba cara natural remedy!

Pastu semalam ada jualan kat pejabat, ternampaklah kakak ni jual jus² yang dia buat sendiri. Dengar² jus yang dia buat tu baik untuk kesihatan. Tanya dia ada tak jus yang boleh legakan batuk selsema, terus dia bagi rasa Jus Pudina Lemon ni!


Sedap, rasa berangin pudina dan masam² lemon tu. Apa lagi terus beli 2 botol. Yang seronoknya akak tu siap ajar lagi cara nak buat, katanya nanti boleh buat sendiri kat rumah. Senang je caranya! 

Ambil lebih kurang segenggam daun pudina, basuh bersih pastu kisar dengan 1 jug air. Tapis dan buang hampasnya! Kemudian belah dua sebiji lemon pastu korek isi dan serat² lemon dengan sudu. Jangan perah jus je sebab serat tu yang berkhasiat. Letak isi lemon tu dalam air pudina tadi dan campur sedikit madu. Sejukkan dan sedia untuk diminum!


Haaa semalam Mas dah minum sebotol, rasa lega sikit tekak. Takde dah batuk² berpanjangan sampai termuntah². Selsema pun agak berkurangan pagi ni, kurang bersin dan hidung tak berair dah.

Hari ni minum sebotol lagi dan lepas ni buat sendiri je! Tapi kena ingat jugak, jus ni hanya melegakan. Makan tu kena jaga², barulah cepat baik!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com