Logo KBBA

terkini dan sensasi

Sabtu, 29 Oktober 2016

Menu sihat yang mudah dan berkhasiat

Assalamualaikum...(^ ^)

Dah dekat sebulan Mas amalkan semula pemakanan sihat. Alhamdulillah dah dapat balik berat 65kg sebelum ni. Lagi 5kg nak dihapuskan untuk capai misi 60kg yang diidamkan. Ada 2 bulan lagi untuk usaha dan usaha!

Masa amalkan pemakanan sihat ni semua menu Mas sediakan sendiri di rumah. Memang bagus kita sediakan sendiri sebab kita boleh kawal kadar pengambilan garam, gula dan minyak. Pastu kita akan masak menu yang semestinya sihat dan berkhasiat! 

Macam Mas memang suka sediakan menu yang mudah dan berkhasiat. Nak buat pun tak lama, hanya 5 minit je dah siap. Lagi pun Mas hanya grill sekejap dan campur dengan sayuran. Memang boleh kenyang makan menu sihat ni, sebab ia banyak serat. Tak percaya cuba menu² sihat Mas ni.


2 keping roti gandum
½ brokoli
10-15 biji baby tomato
Grill roti gandum atas kuali ajaib. Dah masak campurkan dengan brokoli dan baby tomato. Pastu gaulkan dengan perahan jus lemon dan letak lada hitam. Sesuai dimakan untuk breakfast atau lunch.



Sebiji epal dan sebiji oren
Sebuku roti croissant
Sesudu kecil chia seed
Potong epal dan oren, pastu campur dengan roti croissant. Gaulkan semuanya dengan sedikit perahan jus lemon. Kemudian taburkan chia seed. Yang ni sesuai dimakan untuk dinner. 



6 ekor udang
Lettuce, baby tomato dan capsicum
Sebuku roti croissant
2 sudu jagung manis
Udang digrill bersama baby tomato dan capsicum. Pastu campurkan dengan lettuce, roti croissant dan jagung. Pastu perisakan dengan perahan jus lemon, lada hitam dan herba thyme. Memang mengenyangkan untuk menu lunch. 



Sebiji buah mangga
Sebiji buah delima
Lettuce
Potong dan hanya campurkan semuanya. Pastu gaul dengan sedikit lada hitam dan herba thyme. Sesuai untuk menu sarapan pagi. 



2 biji telur 
4 keping roti gandum + bijirin
Timun jepun, baby tomato dan lettuce
Telur dibuat omelette dan roti digrill atas kuali ajaib. Pastu bila dah siapkan jadikan sandwich sihat yang sedap. Sesuai untuk sarapan pagi anda.

1 ulasan:

  1. Timun jepun.
    Tomota ceri.
    Brokoli.
    Carrot.
    Antara yg wajib ada dlm fridge aida :-)
    menarik sharing ni.

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com