Logo KBBA

terkini dan sensasi

Jumaat, 20 Januari 2017

Mama, Airis tak nangis dah!

Assalamualaikum...(^ ^)

"Mama, Airis tak nangis dah pergi sekolah. Tak best nangis tu, nanti Airis tak cantik. Pastu Airis kan dah besar, Airis kan good girl, mana boleh nangis dah!"

Haaa itulah yang dia cakap pada Mas bila balik dari kerja Rabu baru ni. Alhamdulillah hari ke-12 pergi sekolah dah takde drama airmata, dah pergi sekolah dengan gembiranya. Lega hati mama, kalau tak hari² dok tanya babah dia Airis menangis lagi ke? 


Pastu ada jugak dia cerita, cikgu cakap kalau datang sekolah menangis nanti babah dan mama tak jemput balik. Haaa mungkin sebab tu jugak dia tak mau menangis dah. Pandai jugak cikgu psiko minda anak² ni. Bukan dengan cara tu tak bagus tapi sekurangnya anak² ni faham tujuan ke sekolah. Pergi sekolah kena seronok, kena belajar dan tak boleh menangis. Kalau menangis mak ayah tak gembira dan risau. Mungkin itulah yang cikgu cuba sampaikan, jadi Mas ambik dari sudut positif.

Airis ni dia bukan tak minat atau tak seronok ke tadika, tapi terlebih manja sikit. Saja nak berdrama dan nak kita bagi perhatian pada dia. Tak boleh marah² kalau cakap dengan dia, kena cakap manja² dan pujuk² gitu. Kena cakap kalau rajin pergi sekolah mama beli hadiah buku mewarna atau beli makanan ke. Nanti dia rasa seronoklah dan mama balik kerja terus tuntut janji. Hahahaa, padan muka mama!


Tapi takpe, itulah proses dia membesar dan belajar. Kita sebagai ibu bapa kena sabar sikitlah dengan anak yang banyak karenah ni. Jangan asyik nak marah dan melenting je. Mas kadang tu terlepas jugak kemarahan tapi bila dengar anak bercakap, "Mama ni marah Airis je!" terus hilang rasa marah tu. Sayu hati dengan sabarnya anak² dimarah, tapi kita tak boleh sabar kan? Jadi belajarlah dari sikap dan perangai anak tu, mereka inginkan perhatian. 

Maka tamatlah episod drama Airis, dan semoga dia terus seronok bersekolah. Nasiblah tak 30 episod drama tu, kalau tak mama nak tulis buku dah. Hahahaa!

3 ulasan:

  1. good girl.. dah seronok lah tu kat sekolah... mikhail pulak siap halau ibu dia suh p keje cepat-cepat hahahaa

    BalasPadam
  2. berdebar2 nak hantar anak sekolah.

    BalasPadam
  3. yeayyyyy airis dah besar hehehhe

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com