Terkini dan Sensasi

Isnin, 16 Januari 2017

Nilai RM50 untuk minyak

Assalamualaikum...(^ ^)

Fuhhh sejak harga petrol naik ke RM2.10 seliter ni, seram sejuk sokmo bila nak pergi isi minyak. Haaaaa sampai camtu sekali, hahahaa! Haruslah kan, terasa woiii duit tu keluar bagai air mengalir

Nak pulak sekarang Mas terpaksa berulang alik kerja naik Mr Ex sebab si Vee masuk workshop. Bila guna Mr Ex ni memang terasa sikitlah, bila isi RM50 naiklah 3 bar je minyaknya. Pastu anggaran boleh jalan sejauh 290km. Mas kalau ulang alik dari rumah ke pejabat sehari lebih kurang 70km, jadi 290km tu boleh tahan 3 hari. Fuhhh nilai RM50 minyak tu untuk 3 hari je, kalau seminggu lebih kurang RM100, kalau sebulan RM400. Haaa gitulah nilai duit sekarang, RM50 tu boleh habis macam petik jari je.


Memang terasa bebanan bila harga minyak naik ni, sekeping RM50 tu boleh habis untuk minyak je. Sebab tu kalau hujung minggu Mas fikir 10 kali nak keluar jalan², fikir ke duit minyak tu. Jadi akan keluar bila rasa perlu atau rasa dah bosan terperap kat rumah. Kalau keluar haruslah kena isi minyak paling kurang RM50 kan? 

Jadi zaman minyak mahal, barang mahal dan taraf hidup makin mahal ni kita kena lebih sistematik uruskan duit. Jangan bazirkan duit untuk benda² yang tak perlu, rugi wooo untuk zaman semuanya duit ni. Kena lebih sayang duit sekarang, kena guna bila betul² perlu dan bila betul² kena beli. 

Sekarang Mas pun dah lebih berfikir bila nak belanjakan duit, makin kedekut sikit. Kalau dulu nak belanjakan duit untuk tengok wayang dan makan kat luar memang tak kisah sangat, tapi sekarang tak camtu. Dah kurang belanjakan ke arah tu! Mana taknya RM50 tu untuk minyak je sekarang, hehehee!

2 ulasan:

  1. kan..same la ha..seksa sgt..blom ag tol..wuaaa

    BalasPadam
  2. Inilah untungnya duduk Malaysia Mas. Harga minyak turun kat pasaran dunia pun , kita boleh selamba naik lagi

    Memang malaysia bolehlah. 😃.

    Terasa beban kenaikan tu. Lagi lagi kalau nak ambil anak pergi sekolah & lalui kawasan sesak tu.

    Maznee doakan Allah murahkan rezeki Mas. 😄 Sampai naik pun selamba je tak terasa.

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com