Terkini dan Sensasi

Rabu, 22 Februari 2017

Pupuk minat anak ke sekolah

Assalamualaikum...(^ ^)

Dulu² masa zaman sekolah, korang seronok tak pergi sekolah? Bersemangat tak bangun pagi², pastu rasa gembira tak bila dah melangkah masuk ke sekolah? Kalau Mas dulu memang seronok nak sekolah, tak sabar nak tunggu hari Isnin. Walaupun kebanyakan cikgu garang tapi rasa semangat nak ke sekolah tu tetap ada, sebab kita dah bersedia nak pergi sekolah. Lagi satu tak sabar nak jumpa kawan² dan main sama² bila waktu rehat. 

Jadi sekarang bila dah ada anak² Mas nak pupuk minat mereka dan nak mereka seronok ke sekolah. Camne caranya Mas nak buat mereka seronok, kenalah ada caranya. Cara Mas senang je, janji anak² tak pernah rasa jemu atau tertekan nak ke sekolah. 


Mula² Mas akan tanya apa aktiviti anak² kat sekolah setiap kali balik dari kerja. Mas nak mereka bercerita apa yang menarik dilakukan di sekolah, pastu Mas akan cakap, "Wah bestnya! Wah seronoknya! Esok kena pi sekolah lagi, pasti ada banyak lagi aktiviti yang cikgu buat." Haaa bila kita sama² kongsi keseronokan tu, anak² pun akan bersemangat nak ke sekolah. 

Lagi satu cara Mas akan pastikan mereka siap segala homework yang diberikan. Jangan pandang remeh tau pasal homework ni sebab kalau anak² tak siapkan kerja sekolah yang diberikan sudah tentu mereka tak seronok nak ke sekolah. Yelah nanti pasti kena marah dengan cikgu. Jadi bantulah dan pastikanlah mereka siapkan semua homework sebelum ke sekolah esok hari.

Pastu Mas suka berbual dengan mereka tentang hal sekolah supaya anak² sentiasa ada rasa minat dan rasa seronok nak ke sekolah. Mas berceritalah camne Mas bersekolah dulu, apa aktiviti Mas kat sekolah dulu, bagi mereka teruja dengar. Nanti macam² lah mereka tanya, dan dari situ kita dah tambah minat mereka untuk ke sekolah. 

Haaaaa tak susah kan? Apa pun caranya terpulang pada kita, janji anak² berminat nak sekolah serta seronok dan gembira bila ke sekolah!

Menarik ni, jom baca: Cara merawat ekzema dan psoriasis

2 ulasan:

  1. Bagusnya kalau semua ibu bapa berfikiran macam akak ni :)
    Bukan apa, kadang-kadang ada budak tu parents dia tak peduli pun pasal dia.
    Lepastu nanti salahkan cikgu pula.

    BalasPadam
  2. bila sokongan dan perhatian dr ibu bapa, anak-anak memang akan tambah semangat nak ke sekolah.

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com