Terkini dan Sensasi

Rabu, 22 Mac 2017

Biarkan anak² beriadah

Assalamualaikum...(^ ^)

Sesetengah anak² sekarang kalau kita tengok lebih suka memerap kat rumah sambil layan games atau youtube. Nak pulak kalau cuti sekolah, dari pagi bawak ke petang dok mengadap benda tu je. Mak ayah pulak buat tak kisah, biarkan anak² asyik dengan benda yang melekakan tu. Dengan alasan anak² akan sentiasa ada di rumah, tak merayau kemana².

Haaa salah tanggapan tu! Banyak lagi cara kita nak anak² ada di rumah dan lakukan aktiviti yang berfaedah. Bukanlah dengan biarkan mereka asyik mengadap games dan youtube, itu melekakan dan lebih banyak keburukannya.


Bagi Mas waktu cuti sekolahlah anak² perlu cergaskan minda mereka dengan aktiviti yang bermanfaat seperti beriadah. Waktu petang Mas akan biarkan anak² bermain di luar rumah dengan kawan² mereka. Banyak aktiviti mereka boleh buat seperti main basikal, main bola dan badminton. Macam anak² Mas memang mereka tak suka terperap di rumah, petang² mesti nak keluar bermain. Galakkan anak² beriadah ni bagus, badan mereka lebih cergas dan otak lebih cerdas. 

Kalau waktu petang hujan dan mereka tak dapat nak keluar beriadah, kita adakan aktiviti games yang boleh membina minda. Contohnya macam main monopoly ke, dam ular ke, teka silangkata ke atau banyak lagi. Daripada mereka hadap games tak berfaedah dan youtube yang melekakan, lebih baik ajak anak² bermain games yang boleh kembangkan otak dan pemikiran mereka.

Jadi sebagai ibu bapa yang selalu inginkan terbaik untuk anak², biarkan mereka beriadah. Jangan dek kerana nak anak² sentiasa ada di rumah dengan kita, habuan games dan youtube yang kita berikan. Itu sebenarnya buatkan mereka lebih leka dan lebih jauh dengan kita.

1 ulasan:

  1. bagus...sesekali kuar beriadah...cergas minda cerdas badan

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com