mrs secretary

Selasa, 28 Mac 2017

Galakkan anak² aktif bersukan

Assalamualaikum...(^ ^)

Balik je dari sekolah seronok Airis bercerita yang dia main bola jaring kat sekolah. Mas pun seronok dengar dia bercerita dengan penuh semangat, lagi pun dia memang minat bersukan ni. 

Pastu tak sangka pulak rupanya dia terpilih sebagai pemain bola jaring mewakili tadikanya ke Sukan Pasti Kawasan Sepang. Wahhh bagus anak mama, baru umur 5 tahun dah pandai main bola jaring tu!


Apa reaksi Mas dan husband? Ehhh sudah tentulah kami bangga dan sentiasa beri galakan pada dia untuk bersukan. Kami tak nak sekat minat dan peluang yang dia dapat hanya dengan alasan anak masih kecil, baru 5 tahun. Memang sepatutnya dari usia muda ni kita galakkan anak² bersukan. Biar mereka lebih aktif dan cergas di sekolah.

Lagipun sekarang akademik dan kokurikulum sama penting. Pihak sekolah bukan sahaja nak anak² cemerlang dalam pelajaran tapi aktif dalam bidang sukan. Kalau nak mohon sekolah berasrama penuh pun mereka akan tengok pencapaian dalam bidang sukan selain akademik yang bagus. Jadi kedua²nya perlu seimbang! Jangan kita nak anak² berjaya cemerlang dalam peperiksaan kita halang mereka bersukan, biarkan mereka pasif di sekolah. Semuanya tak bagus untuk minda mereka.

Bila anak² aktif bersukan minda mereka lebih cerdas dan badan lebih sihat. Jadi barulah mereka boleh bersemangat untuk belajar. Cuma satu sahaja, kedua² perlu sama rata. Jangan terlalu lebihkan pelajaran hingga tidak bersukan dan terlalu aktif bersukan hingga pelajaran diabaikan. Jadi kita sebagai ibu bapa beri galakan dan pantau!

Tak sabar Mas nak tengok Airis main bola jaring Sabtu ni, hehehee!

2 ulasan:

  1. wah, kecik-kecik dah pandai main bola jaring...good luck Airis.

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com