Terkini dan Sensasi

Khamis, 25 Mei 2017

Kenangan nostalgia bulan puasa

Assalamualaimkum...(^ ^)

2 hari je lagi boleh makan di siang hari, Insya Allah Sabtu ni kita akan menyambut bulan Ramadhan dan mula berpuasa. Alaaaaa seronoknya, tak sabar sangat rasa. Malam ni atau esok nak pergi membeli belah barang dapur untuk persiapan puasa. 


Bila sebut pasal puasa pasti kita ada kenangan nostalgia yang sukar dilupakan, betul tak? Setiap kali bila bulan puasa pasti teringat semula kenangan tu. Bagi Mas kenangan paling indah ialah masa zaman kanak² dahulu, masa mak abah masih ada dan adik beradik semuanya ada bersama. Setiap kali nak berbuka puasa abah akan pastinya kami semua 7 beradik ada, tak kiralah orang puasa atau tak. Kalau yang tak puasa tu akan makan jauh sikit dari orang yang berpuasa, kira macam dendalah sebab sapa suruh saja gatal² ponteng puasa kan?

Pastu menu berbuka samada lauk pauk dan kuih semuanya mak masak sendiri, mana pernah beli kat bazar pun. Air pulak mesti ada milo ais 2 jug, air wajib tu! Lepas habis makan semua adik beradik kena sama² basuh pinggan dan kemas, tak boleh nak curi tulang. 


Lagi satu tak boleh lupa ialah tolong mak meniaga kuih raya. Mak Mas ni setiap kali bulan puasa dia akan buat pelbagai kuih tradisional untuk dijual dekat² nak raya. Antara kuih yang dia buat ialah Bahulu, Buah Rotan, Kuih Siput, Putu Kacang, Lidah Kucing dan Agar² Jemur. Lagi 2 minggu nak raya, kami adik beradik bertungkus lumuslah tolong mak buat kuih. Mula dari lepas sahur sampailah petang, siapkan kuih² raya yang mak nak jual. Memang seronok tolong sebab nanti akan dapat upah, hehehee!

Alaaaaa sebaknya bila kenangkan semua tu, manis sangat kenangan tu.

1 ulasan:

  1. seronok kan...kenangan masa kecik memang memorable :D

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com