terkini dan sensasi

Selasa, 21 November 2017

Cat rumah sendiri, lebih jimat

Assalamualaikum...(^ ^)

Zaman sekarang kalau boleh semua kita nak berjimat kan, maklumlah nilai duit makin rendah. Jadi apa yang kita boleh buat sendiri atau DIY itu lebih bagus, lebih jimat dan kos pun tak banyak. Lagi pun terasa lebih puas hati kalau kita buat sendiri, kalau tak cantik atau rosak kita tak salahkan orang lain. 


Macam Mas kalau bab cat rumah memang akan buat sendiri, tak pernah upah orang pun. Bukan susah sangat kerja mengecat ni, anak² pun boleh tolong. Cuma kena peruntukkan masa dan tenaga je, satu rumah tu kalau cat boleh siap 2-3 hari je. Pastu kos pulak hanya beli cat sahaja, tak perlu nak bayar upah orang. Mahal sekarang upah cat rumah ni, kalau satu rumah mahu pergi RM300 ke RM500. 

Masa mula² masuk rumah baru dulu kami cat rumah sendiri, satu rumah luar dan dalam. Memang jimat sangat, kos beli cat dan berus dalam RM400 je, dah lengkap semuanya. Pastu bila cat sendiri ni tak kisah berapa lama masa kita nak ambil, nak cepat siap kenalah tumpu masa banyak sikit. Tapi kalau tak kisah siap lambat, ambil masa lama sikit pun takpe. Janji siap dan kita puashati dengan hasilnya. 

Tapi kalau upah orang, tak boleh bagi masa lama² sangat. Sebab sesetengah orang ambil upah mengecat ni kadang upah ikut hari, lagi banyak hari lagi banyak upahnya. Jadi kenalah kita suruh mereka siapkan cepat² supaya tak perlu bayar upah yang tinggi. Apa pun hasilnya kenalah kita terima seadanya, setimpal dengan upah. 


Sekarang kami dalam proses nak cat baru rumah, dah 7 tahun pakai cat lama. Mural dan lukisan kreatif pun dah penuh menghiasi dinding, biasalah anak² kreatif sangat. Untuk 3 bilik, ruang tamu dan ruang makan, 6 bekas cat diperlukan dan kosnya hanya RM400. Bertungkus lumuslah babah dan 3 beradik tu mengecat, tapi Airis tu penyibuk je. Mama memang tak boleh nak tolong, baru nak pegang berus cat Aiyra dah panggil. Hahahaa!

Tak sabar nak tengok hasil cat baru oleh 4 beranak tu. Walaupun banyak masa diperlukan dan tenaga kerja hanya husband dan anak², yang penting jimat kos dan puashati dengan hasil kerja sendiri.

4 ulasan:

  1. Suami saya pun memang suka cat sendiri, beli cat Jotun tu dan pepandai lah deko cat umah sendiri. Memang jimat

    BalasPadam
  2. wahh, tak sabar jugak nak tengok rumah kak mas bercat baru. jangan lupa kongsi ya!

    BalasPadam
  3. rumah baru ritu cat upah orang. cat and upah dalam 800 , hehe tp tu upah kawan upah kawan sendiri ... :D sehari dua dah siap sebab rumh baru lagi tkda barang2... cpt sikit siap nya

    BalasPadam
  4. memg jimat cat sendiri..tapi laki kita jenis bukan rajin

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com