terkini dan sensasi

Selasa, 23 Januari 2018

Atikah makin pandai memasak

Assalamualaikum...(^ ^)

Sejak kakak dah tak tinggal di asrama ni Mas rasa senang jugak, sebabnya dia banyak membantu kat rumah terutama bab memasak. Mas ni bila Aiyra dok meragam nak melangkah ke dapur pun tak boleh, usahkan nak pegang sudip atau senduk. Jadi Mas cakap dekat dia cubalah masak apa yang kakak tau dan nak makan, kalau tak tahu tanya mama. 

Setakat ni banyak dah menu yang dia masak, bolehlah kenyangkan perut dia dan adik². Kalau menu tu dia tak tahu masak, Mas tunjukkan caranya. Pastu Mas biar je dia masak sendiri. Bila makan sedap jugaklah, kena dengan tekak mama. Kalau rasanya agak kurang, Mas tambahkan apa yang patut. Tapi kebanyakkannya menjadi dia masak! Ni antara makanan yang dia pernah masak.



Umur dah 15 tahun kan, memang patutlah kena pandai memasak. Lagi pun anak dara kan, reti tak reti pun paling² teruk kena pandai masak nasi. Kita sebagai mak kenalah ajar dan latih anak perempuan supaya rajin ke dapur, belajar dari awal. Bila keadaan mendesak macam Mas ni, anak ada boleh bantu masak di dapur. Takdelah harapkan mama je kan.

Atikah dari kecil dia minat bab memasak ni, pernah masuk pertandingan memasak lagi. Kadang tu ada je resepi baru dia nak cuba masak, Mas galakkan je. Setakat ni kalau masak sambal dan goreng sayur dia dah mahir dah, masak lemak pun dah pandai. Baru² ni dia belajar buat Tom Yam Campur, Mas bagitau bahan² dan cara nak buat. Pastu dia cubalah masak sendiri, alhamdulilah menjadi dan sedap. 


Haaa legalah mama anak dara dah pandai memasak, lepas ni boleh suruh masak apa saja. Ehhh takdelah, masak sama² lagi seronok kan? 

3 ulasan:

  1. wah..dah pandai ye anak dara akak memasak.. Ada anak dara senang sikit tolong kita buat kerja rumah kan...

    BalasPadam
  2. Alhamdulillahhh dah boleh bantu mama.

    BalasPadam
  3. sennag la ibu lepas ni..hehee..

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com