terkini dan sensasi

Isnin, 22 Januari 2018

Bila Airis dan Aiyra demam

Assalamualaikum...(^ ^)

Aiyra dah 2 hari demam + selsema, kesian sangat. Dalam mulut panas, mata berair, hidung berair dan tidur pun tak lena, dah 2 malam Mas berjaga sebab dia asyik meragam je. Bila menyusu je hidung dia macam tersumbat, tu yang dia tak selesa dan akan menangis. Nasiblah ada balm bayi dari Tasneem Naturel tu, banyak jugaklah membantu. Bila sapu kat hidung, dada dan belakang dia barulah Aiyra nampak selesa. Pastu dia asyik terbersin, memang baguslah sebab habis keluar hingus. 


Kadang tu lepas je menyusu tetiba muntah, mungkin tekak dia tak sedap kot. Tapi bila muntah tu habis keluar lendir² dan kahak, memang baguslah sebab lepas tu dia akan rasa selesa sikit. Mama pun dah 2 malam bermandikan muntah Aiyra, redha! 

Untuk nak redakan panas demam dia Mas cubalah jugak mandikan dengan air lemon, ikhtiar kan. Lepas mandi tu nampaklah dia segar sikit dan panas badan pun agak berkurangan, setiap masa Mas pantau suhu badan dia. Setakat ni takdelah demam dia kuat sangat, suhu sekitar 37°C je. 


Pastu hari ni kakak Airisnya pulak demam, pukul 8.30 pagi cikgu telefon kata dia muntah kat sekolah. Masa babahnya ambil tu memang dah pucat lesi muka, tu yang cikgunya cuak. Risau jadi apa² kat dia kan, pengsan ke kat sekolah. Balik je rumah terus muntah lagi, makin lembiklah badan. Mas suruh dia minum milo dan makan roti bagi alas perut, kemudian suruh tidur sekejap. Lepas bangun tidur barulah nampak segar sikit, terus bagi ubat demam dan pantau suhu badan dia. 

Fuhhh nasiblah mama masih bercuti bila kedua² anak ni demam, kalau tak susah jugak. Harap² kakak Atikah dan abangnya tak demam jugaklah, sebab sekarang ni memang musim demam, batuk dan selsema. Cuaca tak menentu kan, asyik hujan panas je. Moga anak² mama Airis dan Aiyra cepat sembuh ye, susah hati mama tengok korang demam!

4 ulasan:

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com