Logo KBBA

terkini dan sensasi

Sabtu, 17 Februari 2018

Cuti² Langkawi 2018 : Underwater World Langkawi

Assalamualaikum...(^ ^)


Dah 4 kali datang ke Langkawi tapi pernah sekali je jejak kaki ke Underwater World Langkawi ni, masa tu tak banyak lagi tarikan yang menarik. Tapi sekarang dah berbeza, macam² ada. Memang puashati sangat kalau masuk terutamanya bila bawa anak², merekalah yang paling seronok dan teruja. Ehhh bukan anak² je teruja tau tapi mamanya pun sama, sampai sakit tekak menjerit dan basah baju. Haaa dah kenapa, nak tau kena baca tau!

Nak cari Underwater World ni senang sangat, ianya terletak di Pantai Cenang. Dibuka setiap hari dari jam 10 pagi hingga 6 petang. Tiket masuk pulak adalah RM46 untuk dewasa dan RM36 untuk kanak², tapi itu harga untuk warga asing. Kalau kita rakyat Malaysia yang ada mykad harga tiket cuma RM36 untuk dewasa dan RM26 untuk kanak². Haaa berpatutan sangat dengan tarikan yang ada kat dalam tu!



Paling seronok dan teruja bila masuk dalam UWL ni sudah tentulah bila dapat tengok spesis penguin. Kebetulan masa kami masuk tu tengah ada sesi bagi makan pada penguin² tu, jadi dapatlah tengok! Spesis penguin kat sini adalah jenis Rockhopper iaitu penguin yang suka melompat dari satu batu ke satu batu, pastu bulu kening dia pun unik sangat. Panjang dan berwarna kekuning-kuningan. Memang comel penguin² tu, Airis siap suruh bela kat rumah lagi. Hehehee!



Selain penguin ada jugak spesis anjing laut, pastu pelbagai jenis ikan dan pelbagai jenis hidupan laut yang unik sangat. Memang macam² spesis ada, bila tengok tu rasa kagum sangat. Pastu yang menarik ada kolam terbuka disediakan, jadi bolehlah anak² nak sentuh ikan dan hidupan laut yang ada kat kolam tu. Lagi satu bila meneroka di dalam ni anak² bukan sahaja seronok tapi dapat ilmu pengetahuan tentang hidupan laut yang mereka tak tahu. Haaaaa 2 dalam 1, seronok dan ilmu!

Selain tengok hidupan laut sekarang di UWL ni dah ada 4 tarikan baru iaitu Life & Magic World, Lost World Tunnel, Pavilion Taufan dan Interactive & Panoramic World. Tapi nak masuk ke dalam 4 tempat ni ada bayaran lain yang dikenakan. Haaa mari Mas cerita satu persatu apa yang menarik dalam 4 tempat ni, memang anak² seronok sangat!


Life & Magic World Langkawi
Dalam ni ada 3 aktiviti menarik yang boleh dilakukan, bukan sahaja untuk anak² tau ibu bapa pun boleh cuba. Aktiviti pertama ialah Life Sketchbook dimana anak² boleh mewarna gambar² binatang yang dipilih dan buat ianya seperti hidup dengan mencipta suasana kehidupan sebenar. Syok tau, bukan anak² je seronok buat tapi mak ayah pun boleh cuba.

Aktiviti kedua pulak ialah Magic Mirror, dimana korang boleh abadikan gambar kenangan dengan kehadiran hidupan liar. Haaa nampak macam betul tau, Mas ada buat satu. Kalau nak cetak gambar tu boleh dibeli dengan harga RM10. Aktiviti ketiga ialah Life Mask, korang boleh cipta gabungan badan sendiri dengan muka² binatang yang dipilih. Hasilnya memang nampak menarik sangat!


Lost World Tunnel
Ini ialah maze cermin pantulan dimana bila masuk korang perlu cari jalan keluar, tapi disekeliling semua cermin. Korang akan diberi belon berbentuk kartun ni untuk sentuh di mana cermin bagi memudahkan nak cari jalan keluar. Masa Mas dan anak² masuk dalam tu memang agak susah nak cari jalan keluar sebab agak gelap dan hanya ditemani lampu berkelip² je. Lepas ½ jam baru jumpa jalan keluar, tapi kena lalu terowong yang macam berpusing pulak. Mas belum lalu lagi dah jerit, sekali anak² cakap "Lalu je mama bukan berpusing betul pun!" Hahahaa, maaf anak² mama terlebih panik!


Pavilion Taufan
Haaaaa yang inilah buat ai jerit sampai sakit tekak dan keluar basah baju, walaupun pakai raincoat pakai buang tu. Dalam ni korang akan rasai sendiri pengalaman semasa taufan berlaku, memang macam betul. Bergegar, angin kencang, basah dan pening, semua tu korang akan alami. Memang pengalaman yang tak boleh lupa, kalau taufan betul tak tahulah camne. Gambar bila dah keluar pun tak sempat ambil sebab semua dah basah dan pening, hahahaa!


Interactive & Panaromic World
Kat dalam ni korang akan rasa pengalaman menggunakan VR, ada video hantu, dinasour dan roller coaster. Best wooo, rasa macam benda² tu depan mata. Mas berani tengok yang dinasour je, yang hantu seram katanya jadi tak berani nak tengok. 

Haaa kalau korang nak rasai sendiri pengalaman tu boleh datang ke Underwater World Langkawi jika bercuti ke sana. Boleh layari Instagram mereka di www.instagram.com/underwaterworldlangkawi untuk dapatkan informasi terkini.




6 ulasan:

  1. lama tak masuk dalam nih
    mesti makin best :)

    BalasPadam
  2. Wah cantiknya hidupan laut di underwater world ni

    BalasPadam
  3. Best yer kak mas. Nak g langkawi jugak la. Xpernah lagi masuk underwater world ni

    BalasPadam
  4. I pun VR tgk yg dinosaur je, takut nak tgk rumah hantu haha

    BalasPadam
  5. Wowwee mesti best jalan2 kat dalam tu..

    BalasPadam
  6. Subhanallah
    Hebatnya Ciptaan Allah
    Ya Allah permudahkanlah agar kami sekeluarga dapat ke sana juga....tolong doakan kami juga ya
    Drpd Kami Sekeluarga TAWAU Sabah

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com