terkini dan sensasi

Sabtu, 17 Mac 2018

Cara menabung paling efektif!

Assalamualaikum...(^ ^)

Mas ni bukanlah seorang yang konsisten bab menabung, ada simpanan tu setiap bulan tapi biasanya dari duit gajilah. Tapi bab menabung ni memang tak tetap, akan menabung bila nak guna duit untuk sesuatu target. Misalnya nak pergi bercuti, untuk persekolahan anak², untuk insurans dan roadtax kereta dan seperti baru² ni untuk kegunaan cuti tanpa gaji.

Untuk dapat jumlah yang dikehendaki dan mencukupi Mas akan mula menabung dari awal tahun, sebelum nak guna duit tu Mas pastikan ianya mencukupi. Sebagai contoh, Mas merancang nak bercuti tahun 2019 jadi akan target 2 tahun untuk kumpul duit secukupnya. Bermula awal tahun 2017 akan wujudkan tabung, setiap hari tetapkan berapa jumlah nak masuk dalam tabung. Kalau nak dapat jumlah yang banyak setiap hari masukkan je 2-3 kali dalam tabung tu, dan amaun paling senang ialah RM5.

gambar sekadar hiasan


Haaaaa ni yang Mas nak cakap, Mas memang suka cara menabung duit RM5 ni sebab sangat efektif. Pastu hasil yang dapat pun memang di luar jangkaan, sebabnya setiap duit RM5 yang ada semua letak dalam tabung. Kalau sehari dapat 10 keping duit hijau tu maka kesemua 10 keping tu akan dimasukkan dalam tabung, haaa sebab tu dikatakan efektif. Sebulan dah boleh tengok hasilnya, sangat memberangsangkan tabung hijau ni. 

Mas panggil tabung hijau sebab dalam tu semua duit hijau kan, janganlah selit duit warna lain pulak. Mas pernah menabung duit RM5 masa mula mengandung tahun 2016, sebab bila dah lahir anak Mas akan ambil cuti tanpa gaji menjaga anak. Jadi target Mas nak kumpul secukupnya untuk bayar hutang semasa CTG tu, tapi ditakdirkan keguguran masa tu. Tapi Mas teruskan jugak tabung tu, sekali tahun 2017 ada rezeki mengandung lagi. Haaa pucuk dicita ulam mendatanglah, tabung untuk CTG dah wujud jadi teruskan menabung sampai cukup.

Mas berhenti menabung tu akhir bulan September 2017, sebabnya bulan Oktober dah nak bersalin. Sekali kira² duit tabung tu memang terkejutlah jugak, boleh dapat bayar hutang CTG selama 3 bulan. Fuhhh lega sangat masa tu, tak sia² menabung. Jadi sebab itulah Mas paling suka wujudkan tabung duit RM5 ni atau tabung hijau ni. Masa menabung tu memang Mas main masuk je duit RM5 setiap kali dapat, kadang lebih 10 kali. 

Jadi kalau korang nak menabung yang paling efektif dan dapat jumlah yang lumayan, wujudkanlah tabung RM5 ni. Kalau konsisten lagi bagus, boleh dijadikan simpanan untuk anak² dan waktu kecemasan. Mas ni tak konsisten, hanya menabung bila ada target je. Tahun ni takde lagi tabung hijau ni, nanti dah mula kerja bulan April nanti akan wujudkan jugak. Target nak simpan untuk bercuti ke luar negara dengan keluarga, dapat pergi Indonesia pun jadilah kan? Moga tercapai!

4 ulasan:

  1. Paling best buat tabung rm5 dengan rm20..hehe... kak shaz dpt buat rm20 je stakat ni..rm5 tak dpt buat lg..sbb sllu terguna..haha

    BalasPadam
  2. Bestnya kak Mas. Sy pernah tabung oren. Masa tu kental. Ni nak start balik tiru kak Mas tabung hijau

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com