terkini dan sensasi

Selasa, 24 April 2018

Akhirnya Aiyra kena Demam Campak

Assalamualaikum...(^ ^)

Ya Allah memang dugaan betul bulan ni, dahlah baru masuk kerja terpaksa bercuti lagi. Tapi nak buat camne demi anak, Allah duga sebab kita mampu kan? Lagi satu saat anak sakit ni membuatkan kita lebih menghargai setiap saat bersama dia. 


Baru baik dari demam virus, semalam masa ambik Aiyra dari taska Mas tengok badan dia dah penuh bintik² merah. Terus mulut cakap, "Kena demam campak ni!" Apa lagi bergegaslah ajak husband ke KK Putrajaya, tak terfikir nak pergi KK Salak masa tu. Tapi bila dah jumpa doktor, katanya bukan demam campak. Dia cakap campak tak akan keluar lepas 6 hari demam, terus disuruhnya ambik darah lagi sekali. 

Mas boleh sabar lagi masa tu, ikut jelah cakap doktor. Lepas keputusan darah keluar, doktor kata suspek viral fever. Katanya viral fever pun ada simptom² naik bintik² merah kat badan, tetap dia cakap bukan campak. Tapi Mas cakap jugaklah, anak² lain pernah kena campak dan camnilah simptomnya. Namun doktor tu tetap nafikan, siap google gambar tunjuk kat Mas camne rupa kena campak. Haihhh masa tu rasa nak campak handphone dah kat muka dia, bukan apa dah sah apa yang kat badan anak Mas tu sama macam gambar dalam google tu. Nak nafikan apa lagi, ai geram ni tau!


Pastu dia suruh Mas pergi KK Salak hari Rabu untuk ambik darah semula, nak tengok camne keputusan darah. Mas angguk je, padahal malas layan dah masa tu. Tengok muka dia pun Mas malas! Habis kat situ kami buat keputusan pergi ke klinik swasta pulak, mana tahu doktor sana boleh sahkan ianya campak. Tapi keputusan tetap sama, berhabis duit je dapat ubat demam dan calamine lotion tu. Masih nak nafikan yang Aiyra bukan kena campak, haihhh makin buntu ai tau!

Pagi tadi bintik² merah makin banyak naik, penuh seluruh badan, kaki, tangan dan muka. Makin kasar bintik² tu dan Aiyra asyik bergaru je. Kami sapu bedak sejuk daun bambu untuk legakan kegatalan dia, memang merengek jelah dia sebab tak selesa. Lepas pukul 2 petang terus bawak pergi KK Salak, malas nak tunggu hari Rabu. Bukan apa sebab bintik² dah makin banyak, sian tengok Aiyra menanggungnya!


Masuk je bilik doktor kat KK Salak tu terus dia cakap, "Haaa ini demam campak ni!" Sekali tengok je kau terus dia tahu, terbaiklah doktor. Pastu doktor siap belek seluruh badan untuk tengok dengan jelas dan dah puashati itu memang campak terus dia keluarkan surat cuti kuarantin tu. Bukan macam doktor semalam, pegang Aiyra pun tak. Tengok camtu je terus cakap bukan, memang geram aihhh dengan doktor tu. Dia macam ingat Mas ni hadap sangat nak cuti kuarantin tu, ingat Mas suka² nak cuti. 

Jadi mulai hari ni sampai Isnin depan berkuarantinlah Aiyra di rumah, Mas tak boleh nak bawak dia keluar kemana². Ini untuk pastikan dia betul² sihat dan bebas dari campak tu. Moga Aiyra cepat sembuh dan sihat seperti sediakala!

4 ulasan:

  1. syafakillah aiyra...semoga cepat sembuh sebab mama dah tak sabar nak pergi kerja dan main bowling ngan kakak pipi merah nih......

    BalasPadam
  2. Semoga cepat-cepat sembuh Ayra..

    BalasPadam
  3. sama lah mcm yg kita alami...pg KK Putrajaya kata nye bukan campak....asek lah kata anak kite akn naik bintik2 lepas demam...kecewa sungguh

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com