terkini dan sensasi

Sabtu, 21 April 2018

Anak KBAT, mak pun kena KBAT!

Assalamualaikum...(^ ^)

Bermula minggu akhir April sehinggalah tarikh peperiksaan PT3 pada bulan Oktober, Atikah akan sibuk. Mama tengok jadual dia yang padat tu pun dok geleng² kepala, kesian pun ada. Mencabar betul pembelajaran anak² sekarang, nak jadi murid KBAT lah kata kan. Fuhhh nasib waktu Mas dulu takde KBAT ni, kalau tak mahu terlipat. Hahahaa!


Bermula Mei nanti Atikah akan hadapi tugasan kajian kes Sejarah, semalam dah dapat soalannya. Balik je sekolah terus cakap, "Mama kakak dah dapat soalan kajian kes Sejarah. Pening jap tengok soalan!" Terus Mas tanya apa soalan yang dia dapat, "Masyarakat setempat di kawasan tempat tinggal." Haaaaa kebil² bijik mata Mas dengar, terus terfikir apa nak jawab. Atikah pulak terus dok tanya camne nak jawab, mak kau ni dahlah tak cukup tidur jaga adik demam. Memang blur kepala hotak!

Jadi hari ni dah bertenang sikit sebab Aiyra pun dah semakin pulih, barulah Mas cuba bantu dia. Mas suruh dia buat rangka dulu apa yang nak dimasukkan dalam kajian tu, misalnya maksud masyarakat setempat dan peranan mereka. Pastu cuba cari contoh soalan di dalam internet, memang tak dapat soalan yang sama tapi sedikit sebanyak akan membantu. Lagi satu Mas suruh dia fikirkan dulu soalan apa yang ditanya pada penduduk nanti untuk dapatkan maklumat. 

Haaa legalah Mas dapat bantu dia sikit walaupun mama kau ni tak belajar benda² ni dulu, mama pun KBAT jugak. Hehehee kena camni kan, tak tahu pun kita cuba bantu. Barulah anak² tak rasa terbeban, sekurangnya dia ada idea camne nak buat. Janganlah bagi macam² alasan sebab kita tak belajar dulu, sapa nak bantu anak² kalau bukan kita mak ayahnya. 

Memang Atikah akan bincang dengan guru kat sekolah, tapi tak salah kita pun bagi idea dan pendapat. Jangan nak harap ajaran cikgu di sekolah je, ilmu yang kita kongsikan dengan anak² tu berguna jugak. Moga Atikah dapat hasilkan kajian kes terbaik untuk PT3, bantuan Mas tu moga bermanfaat!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com