terkini dan sensasi

Rabu, 16 Mei 2018

Akhirnya GST kadar sifar

Assalamualaikum...(^ ^)

"Bekalan barang dan perkhidmatan yang dibuat di Malaysia serta diimport yang dikenakan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) pada kadar enam peratus akan dikenakan GST pada kadar sifar peratus berkuat kuasa 1 Jun ini. Kementerian Kewangan memaklumkan, langkah pengenaan GST pada kadar sifar itu akan terpakai di seluruh negara sehingga dimaklumkan kelak.

Katanya, penetapan berkenaan tidak meliputi barang dan perkhidmatan yang disenaraikan di Perintah Cukai Barang dan Perkhidmatan (Pembekalan Dikecualikan) 2014 yang kekal dikecualikan daripada GST." (berita penuh di Harian Metro)


Alhamdulillah, berita baik sempena nak sambut Ramadan ni kan? Legalah sikit lepas ni, takdelah kita terbeban sangat dengan harga barang² yang agak mahal. Yelah peniaga pun terbeban dengan GST kan, jadi pembeli turutlah jadi mangsa. 

Lepas 1 Jun ni harap² takde dah yang dok sibuk pasal GST lagi, Tun dah tunaikan janjinya. Terbaik Tun, pantas bertindak demi kesejahteraan rakyat dan kestabilan ekonomi negara. Tun pun ada kata "Dakwaan kononnya hasil pendapatan negara akan merosot sekiranya GST dihapuskan tidak benar kerana kekurangan dana dalam kerajaan sekarang bukan disebabkan kekurangan hasil sumber pendapatan tetapi akibat salah guna dan pembaziran!"

Haaa bagus betul Tun ni kan, pengalaman dia yang dah lama tu sangat membantu. Lepas ni seronoklah sikit nak membeli belah sebab GST dah takde, terutama kat kedai RM2. Takde dah nanti 12 sen tu, haihhh makin syok arrr membeli. Tapi kena ingat untuk berjimat jugak tau sebab ekonomi masih belum pulih sepenuhnya, hutang negara banyak. Kita kenalah bijak berbelanja walau GST dah sifar ye!

2 ulasan:

  1. alhamdulillah. kuranglah sikit beban rakyat marhaein ni

    BalasPadam
  2. barangan bakery pun dah murah ni.Eeeii,tak sabar betul nak beli bahan bahan bakery utk buat biskut raya.Sebelum ni mahal melampau

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com