terkini dan sensasi

Sabtu, 19 Mei 2018

Kuih Ketayap

Assalamualaikum...(^ ^)

Alhamdulillah dah 3 hari kita berpuasa, camne puasa korang? Masak sendiri setiap hari ke, membeli kat bazar ke atau makan kat luar je. Mas setakat 3 Ramadan ni masih dapat memasak setiap hari untuk keluarga, kuih pun buat sendiri tau. Kena gigih dan rajin sebab anak² suka makan kuih.

Hari ni diaorang suruh buat Kuih Ketayap, katanya mama tak pernah buat. Memang tak pernah pun walau suka makan, jadi hari ni gigih buat demi anak². Resepi dan cara nak buat macam biasalah, Mas mintak dengan adik. Dia memang pandai bab² buat kuih tradisional ni.


Oleh kerana pertama kali buat kuih ni, Mas nak kongsilah resepi kat blog ni. Boleh jadikan rujukan bila nak buat lagi kan, kot lah tak ingat. Hehehe jom tengok bahan² dan cara buat!

Bahan² untuk inti
Sebiji kelapa parut (kelapa muda lagi sedap)
2 senduk gula pasir
2 senduk gula merah
2 cawan air
Sesudu tepung gandum

Bahan² untuk kulit ketayap
2 cawan tepung gandum
2 cawan air
Sebiji telur
Secubit garam
Pewarna hijau (kalau rajin kisarlah daun pandan)


Cara² membuat inti
Masakkan gula pasir dan gula merah sehingga jadi gula hangus, pastu masukkan kelapa dan air. Masak atas api perlahan sehingga kering, bila dah hampir nak kering tu jangan lupa masukkan sesudu tepung gandum. Letak jugak sehelai daun pandan supaya baunya wangi.

Cara² membuat kulit ketayap
Bancuh tepung, telur sehingga sebati. Kemudian masukkan 2 cawan air dan kacau hingga sebati, jangan lupa masukkan secubit garam dan pewarna hijau. Ingat bancuh tu jangan terlalu cair atau pekat, ikut sukatan tu mesti jadi!

Selamat mencuba!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com