Logo KBBA

terkini dan sensasi

Sabtu, 26 Mei 2018

Samosa Inti Sardin Kentang

Assalamualaikum...(^ ^)

10 hari dah kita berpuasa, rasa sekejap je kan? Mas setakat ni masih memasak setiap hari, kuih pun buat sendiri jugak. Selagi larat dan termampu Mas akan buat, puashati makan berbanding beli. Jadi hari² memang dok fikir kuih apa nak buat, tanya jugak kat anak² nak makan kuih apa. 


Semalam diaorang nak makan Samosa, jadi Mas cubalah buat Samosa Inti Sardin Kentang. Macam biasa kalau pertama kali nak buat kuih tu, Mas akan rujuk dengan adik. Dia memang pakar bab² buat kuih ni. Dah tahu resepinya maka terhasillah, alhamdulillah menjadi buat dan anak² puji sedap. Meh Mas kongsi resepi untuk buat rujukan nanti!

Bahan-bahan
10 keping kulit popia (setiap satu dipotong kepada 3 bahagian)
Satu tin besar sardin
3 biji kentang (dipotong dadu)
Sebiji bawang besar (dipotong dadu halus)
5 biji bawang putih (ditumbuk hancur)
Satu peket kecil serbuk kari ikan
Garam secukup rasa



Cara² membuatnya
Tumis bawang putih dan bawang besar, bila dah naik bau masukkan kentang. Kacau rata dan masukkan serbuk kari, secawan air dan sesudu kecil garam. Masak sehingga kentang betul² empuk barulah masukkan sardin. Biar sehingga kering barulah tutupkan api. 

Dah sejuk sikit inti tu barulah boleh buat samosa, cara lipat tu Mas pandai² sendiri je dan nasiblah menjadi. Pastu dah siap bolehlah goreng sehingga garing kekuningan. Pastu kalau ada lebih boleh frozenkan, nanti nak makan goreng je! 


Selamat mencuba!

3 ulasan:

  1. sedapnya, xpernah lagi timm try buat samosa ni..

    BalasPadam
  2. Ya Allah terliur nengok...sedapnyaaaaa

    BalasPadam
  3. wooah ini fevret. semua yang ada kentang favret heehe..

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com