terkini dan sensasi

Ahad, 27 Mei 2018

Terkesan dengan hutang negara

Assalamualaikum...(^ ^)

Terkesan sangat rasa bila dengar hutang negara dah cecah berbillion, haihhh tak dapat bayangkan betapa banyaknya. Simpati jugak dengan Tun M sebab terpaksa hadapi semua tu, dengan umurnya yang dah berusia kena kerja kuat demi selamatkan negara. Sama² kita doa moga Tun M diberi kesihatan yang berpanjangan untuk selesaikan masalah ini.


Jadi bila dah tau negara kita sedang hadapi masalah camni, jangan kita pulak boros berbelanja. Nak² dekat nak raya ni, shopping sakan sampai tak ingat dunia. Semua kita nak tukar baru, raya setahun sekali kononnya. 

Patutnya dengan keadaan negara camni kita kena lebih berjimat cermat, kena urus wang dengan bijak. Manalah tahu keadaan makin melarat dan ekonomi makin gawat, haaa kita takde persediaan untuk hadapi semua tu. Jadi belanja berhemahlah raya ni, beli ala kadar dan setakat termampu je. Duit yang lebih tu simpan untuk kegunaan masa kecemasan. 

Macam Mas sekarang memang lebih sayangkan duit, terkesan wooo dengan masalah hutang negara kita ni. Belanja raya tahun ni memang Mas kurangkan bajet, beli untuk anak² je. Pastu cadang nak cari baju bundle je, walaupun murah tapi kainnya tetap tahan dan cantik. Dengan duit bonus yang belum tentu lagi dapat berapa kan, jadi kena berjimat. Kalau dapat pun duit tu nak simpan untuk belanja lepas raya. 

Jom sama² kita ubah ye, jangan ingat raya setahun sekali kita pun setahun sekali nak semua baru. Ingat negara sedang hadapi hutang berbillion tu, tak kan kita pulak nak hidup gaya mewah kan? Cukuplah yang 2 orang tu dok bermewah² dengan duit kita sebagai rakyat!

3 ulasan:

  1. Memang terkesan dengan perbelanjaan sekarang..ema pun cari untuk anak-anak jer..sebab mereka akan ada jamuan raya di sekolah..tak ada baju raya..malu pula diaraong.

    BalasPadam
  2. semoga semua kembali pulih.. amin amin..

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com