terkini dan sensasi

Jumaat, 20 Julai 2018

Gugur jugak akhirnya!

Assalamualaikum...(^ ^)

Dari semalam menunggu durian gugur tapi takde tanda² langsung dia nak jatuh dari pokok tu, kecewa jugaklah sebab ingatkan tak dapat makan. Sekali pagi tadi dalam pukul 8 Mas dah kejut husband suruh pergi tengok, haaa dapatlah 3 biji buahnya.


Fuhhh pucuk dicita ulam mendatang lah, kebetulan husband ada masak Nasi Lemak. Apa lagi terus kupas sebiji dan makan dengan nasi, haaa nikmat tak terkata. Isi buahnya kuning, rasa manis dan lemak². Memang rasa sedap sangat dari durian yang Mas pernah beli sebelum ni. Itulah nikmat makan hasil dari dusun sendiri. 

Pastu dalam pukul 11 lebih tu gugur lagi 2 biji, dan sebelah petang gugur pulak 4 biji. Jadi hari ni merasalah makan 9 biji durian, fuhhh kira kenduri dah tu. Cuma buah kecik², takdelah banyak ulas sangat. Dapatlah kami 5 beranak makan sikit sorang, memang takde simpan pun gugur je terus kupas. Nak buat tempoyak pun tak boleh sebab buah tak banyak lagi yang gugur. Bagi makan puas² dulu, kalau ada rezeki banyak lagi gugur baru buat tempoyak.


Buah durian ni sebenarnya baru belajar gugur, jadi memang tak banyak lagi yang jatuh. Kebanyakkan buah atas pokok tu masih muda, dalam 1-2 minggu lagi barulah akan gugur banyak. Harap² sempatlah dengan Mas balik Raya Haji nanti. Lagi pun masa tu cuti lama sikit, bolehlah kumpul banyak buahnya. Minggu ni balik 3 hari 2 malam je, jadi makan jelah mana yang gugur tu. Nak bawak balik ke rumah sendiri pun memang tak dapat, cuma bawak buah manggis jelah. 

Tunggu kami balik raya nanti ye durian²!

2 ulasan:

  1. Makan dengan pulut mesti sedap ni.

    BalasPadam
  2. bestnya durian, paling nikmat kalau dapat makan yang isi tebal. tapi durian jugak punca berat ni bertambah. hahaha..sedih!

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com