Logo KBBA

terkini dan sensasi

Khamis, 11 Oktober 2018

Bahaya makanan!

Assalamualaikum...(^ ^)

Apa yang kita makan tak semuanya selamat, baik di luar atau pun di rumah. Sebab itulah kita kena pastikan kebersihaan makanan tu sebelum dimakan, mana tau ianya telah tercemar. 

Kalau masak sendiri di rumah jangan ingat kebersihan terjamin ye, kalau kita tak jaga betul² pasti akan dicemari jugak. Jadi sebelum masak cuci bersih² sayuran dan protein tu, guna cuka epal lagi bagus. Pastu masa membeli ikan misalnya, pastikan ianya masih segar dan tak busuk. Kalau dah tak elok, janganlah beli. Lagi satu kalau makanan dimasak tu dah agak² nak basi janganlah makan, tak mau membazir punya pasal sanggup makan!


Bila makan diluar pulak lagilah kita kena jaga lebih², sebab ianya mudah terdedah dengan pencemaran. Sebelum makan tu tengok tahap kebersihan gerai² tu, kalau betul memuaskan barulah makan kat situ. Ini khusus untuk gerai² tepi jalan yer, sebab gerai camni mudah terdedah dengan habuk, asap dan kuman melalui sebaran air dan angin. 

Pastu kalau bungkus makanan kat luar tu seeloknya panaskan dulu sebelum makan, boleh jugak hapuskan bakteria kan? Lagi satu janganlah simpan semalaman makanan yang dibeli tu, takut ada pencemaran bakteria pulak. Yelah kita tak tahu masa bila peniaga tu masak makanan tu, entah² dah lama. Kalau kita simpan lagi lama, lagi mudah ia tercemar. 

Jadi ambillah ikhtibar dari apa yang terjadi kat Kedah tu, baik peniaga atau pembeli. Peniaga kenalah 100% pastikan makanan yang nak dijual bersih dan selamat dimakan, jangan jual sekadar nak untung je. Pembeli pulak kena 100% berhati² sebelum membeli, kalau rasa was² tahap kebersihannya janganlah beli. Kedua² pihak kena main peranan untuk elakkan kes keracunan makanan camni berlaku. Bila dah ada yang maut tu buat kita lagi kena pandang serius hal ini!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com