terkini dan sensasi

Rabu, 24 Oktober 2018

Bumi kita makin binasa!

Assalamualaikum...(^ ^)


Haaa tengok gambar ni jangan terkejut tau sebab ini kat Malaysia, bukan di Indonesia atau negara luar yang lain. Berlaku di Jalan Simpang Pulai-Cameron Highlands semalam, ishhh menakutkan sangat!

IPOH: Beberapa rumah di Kampung Pawong, Pos Raya di Jalan Simpang Pulai-Jalan Cameron Highlands di sini mengalami keretakan selepas dipercayai berlakunya pergerakan tanah di kampung berkenaan.

Jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Perak berkata, pihaknya menerima maklumat kejadian kira² jam 3.03 petang sebelum sepasukan anggota diarahkan ke lokasi kejadian bagi memantau keadaan di kampung berkenaan.

Katanya, bomba mendapati memang benar berlaku pergerakan tanah sehingga menyebabkan beberapa rumah mengalami keretakan kecil dan pemantauan lanjut sedang dijalankan. Menurutnya, tiada mangsa terbabit dalam kejadian itu dan pihaknya akan memaklumkan perkembangan kes itu selepas pemantauan dijalankan.



Haaa inilah akibat dari sikap rakus manusia yang sewenang² membinasakan muka bumi kita ni, tarah sana sini tanpa fikirkan akibat. Dah banyak kita tengok kejadian tanah runtuh disebabkan perkara ni tapi macam tiada kesudahan. Bila berlaku sesuatu kes barulah kelam kabut nak siasat tapi bila dah lama senyap camtu je, sudahnya tiada apa tindakan diambil. 

Macam kes tanah runtuh di Cameron Highlands tu, semuanya berpunca dari penerokaan hutan tanpa kawalan. Bila semua pokok dah ditebang, tanah pun dah tiada cengkaman jadi mudahlah runtuh. Lagilah dengan musim hujan ni, sana sinilah hakisan akan terjadi. Pastu tak mustahil kalau tidak dikawal di negara kita suatu masa nanti akan terjadi gempa bumi. 

Ambillah ikhtibar dari apa yang berlaku ni, kena ketatkan lagi penguatkuasaan undang². Hentikan serta merta pencerobohan hutan dan pembalakan yang tak terkawal ni, kalau tak lagi parah! 

2 ulasan:

  1. takut sekarang ni. musim bencana. sana-sini ada je kejadian bencana alam.. huhu.. Semoga Allah swt selamatkan kita semua

    BalasPadam
  2. Allahhhuakbar,moga kita di jauhkan dari bencana huhuu

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com